3 trender inom copywriting 2018

Även om mycket pekar mot att film och ljud fortsätter att bli allt viktigare för att bygga ett varumärke, står det skrivna ordet fortfarande starkt. Såväl hemsidor, e-handelsplattformar som sociala medier förlitar sig på att texterna ska bära mycket av innehållet. Men hur skriver man texter som fungerar i vårt moderna, digitala medielandskap? Gäller fortfarande gamla sanningar kring copywriting, eller krävs det idag helt nya metoder för att väcka uppmärksamhet och skapa intresse? Vi tar en titt på några heta trender inom copywriting 2018.

  1. Storytelling

Jepp. Även om det kan kännas uttjatat är storytelling fortfarande en av de bästa metoderna för att få ett varumärke att leva. Människor älskar berättelser och just därför är storytelling effektivt för att fånga uppmärksamheten och bygga relationer. Skapa en fängslande story kring ert företag, håll dig till den över tid och låt den utvecklas. Använd ord för att måla upp bilder i läsarnas huvuden, istället för att rabbla produktfakta. Tillåt er att vara personliga och visa känslor. Storytelling är en möjlighet att framstå som unika, er möjlighet att bli både intressanta och relevanta. Sociala medier utgör utmärkta plattformar för att föra ut er story och samtidigt få interaktion från målgrupperna.

  1. Kort är det nya långa

Traditionellt har B2B-kommunikation tidigare kommit ganska lättvindigt undan när det kommit till textproduktion. Företagskunder fattar beslut baserat på rationella fakta och inte känslor, har det hetat. Idag, när framgång till stor del handlar om att bli hittad, utvärderad och vald utan att den egna säljstyrkan ens fått ett enda ord med i laget, är det annorlunda. Texter måste ha en egen kreativ bärkraft, vara relevanta för målgrupperna och tillföra ett värde. Och sist men inte minst måste de vara tillgängliga, det vill säga exakt sådär lagom långa att folk orkar läsa dem, även på nya favoritplattformen mobilen.

  1. Transparens och ärlighet

När företeelser som native advertising och sponsrade inlägg ökar är det lätt att människor kan känna sig förda bakom ljuset. För att inte spä på misstänksamheten är det viktigt att texter med ett marknadsföringssyfte inte utformas så att de kan förväxlas med redaktionellt innehåll. Ju mer transparent ditt företag är, ju öppnare ni är med era avsikter i era texter, desto större förtroende kommer varumärket att åtnjuta på längre sikt. Ärlighet lönar sig, inte minst i dessa tider av fake news.

Bra copy viktigare än någonsin

Kommunikation är ett område under ständig förändring. Ovanstående tre exempel är endast en del av vad en copywriter bör förhålla sig till under 2018. Även framöver kommer det att krävas ett gott copy-hantverk där strategiska insikter, språkkänsla och sinne för kontext utgör självklara fundament. Bra copywriting är viktigare än någonsin, i en tid när många företag inom B2B upplever att det är online som nya affärer skapas.

mikael_sv-14Fler blogginlägg?

Vill du läsa fler inlägg som detta är du varmt välkommen att prenumerera på vårt digitala nyhetsbrev.

Mikael Jisander
Copywriter
SEO and social media
Tel +46 40 631 62 18
mikael.jisander@navigator.se

 


 

leif_sv-14Hjälp med copywriting?

Om du vill ha hjälp med att skriva bra texter är du varmt välkommen att höra av dig.

Leif Lindau
Managing Partner
Strategic communication
Tel +46 40 631 62 22
leif.lindau@navigator.se
Share