Två av de starkaste varumärkena i idrottssverige

varumarken

Malmö FF har det tredje starkaste varumärket i idrottssverige och Malmö Redhawks tar sig som nykomling in på 12:e plats. Det är tidningen Sport & Affärer som genom undersökningsföretaget Demoskop frågat svenska folket vilka tre svenska idrottsklubbar de anser har det starkaste varumärket.

Lista över varumärken

Undersökningen är utformad för att de som svarat inte enbart ska lyfta fram sin egen favoritklubb. Undersökningen genomfördes för femte året mellan 25/1 och 6/2 2016. AIK toppar för tredje året i rad och IFK Göteborg befäster sin andraplats. Lundaklubben Lugi hamnar precis utanför topp-20 men står ändå för en bedrift eftersom de är enda handbollsklubben bland de 25 bästa.

Skärmavbild 2016-03-04 kl. 09.52.44Malmö Redhawks

Patrik Sylvegård, vd och sportchef för Malmö Redhawks kommenterar till tidningen: ”Vi jobbar hårt med att stärka vårt varumärke så detta är förstås kul. Att vi är tillbaka i SHL spelar givetvis in. Det känns som att vi nu är på rätt väg. Antalet företag som vill sponsra Malmö Redhawks ökar. Att hamna på topplistor av det här slaget skapar stolthet. Vi blir attraktiva för nya ungdomar som vill spela föra för oss. Det är ingen slump att vår devis är Hjärta, Kvalitat och Stolthet.”

Malmö FF

”Det är såklart roligt och glädjande att Malmö FF ligger med i toppen. Däremot är jag inte speciellt överraskad. Ett varumärke är en färskvara som helat tiden kräver att vi är på tårna. En utveckling av varumärket tar aldrig slut. Det är viktigt att Malmö FF själv har kontrollen över varumärket så att klubben alltid har en ”final saying” i de sammanhang där varumärket är med”, säger Magnus Svensson, försäljningschef Malmö FF.

Riktigt roligt

Vi på Navigator tycker det är fantastiskt roligt att två av de varumärken som vi arbetar med hamnar högt upp. Extra starkt är det av Malmö Redhawks, som under ledning av Patrik Sylvegård, gjort ett enastående arbete med att etablera en stark kultur i organisationen och ständigt vara trogen de tydliga kärnvärden som klubben arbetat fram tillsammans med aktiva, spelare, sponsorer, supportrar och Malmöpubliken.

Share