PR-skolan: När journalisten ringer

När journalisten ringer

Många känner sig obekväma i kontakt med journalister. Goda relationer med pressen är dock en nödvändighet för att få ut rätt budskap. Här kommer våra bästa intervjutips när journalisten ringer.

När journalisten ringer

Bra medierelationer är ett effektivt sätt att skapa förtroende. Det är ett långsiktigt samarbete som kräver gediget engagemang. För att lyckas måste man givetvis vara tillgänglig för journalisterna när de ringer. Med lite träning och några goda tips så kommer du garanterat att bli varm i kläderna snabbare än du tror.

Inför intervjun

  • Anteckna journalistens namn och kontaktuppgifter. Ta också reda på vad personen i huvudsak är intresserad av. Avböj endast i undantagsfall.
  • Om du känner dig osäker eller sitter dåligt till, be att få ringa tillbaka när du samlat dig eller hittat en bättre plats att ringa ifrån.
  • Fundera över vem i organisationen som är bäst lämpad att intervjuas, det kanske inte är du?
  • Sätt samman ett antal huvudbudskap som du vill få ut under intervjun. Det är alltid lättare att lyckas om man är förberedd. Anteckna dessa på en post-it eller i datorn, så att de finns nära till hands.
  • Läs på ordentligt. Ta fram all fakta som kan vara av intresse under intervjun. På så sätt undviker du att felaktigheter om ditt företag publiceras, detta kan vara svårt att korrigera i efterhand.
  • Öva med en kollega. Intervjusituationen kan vara obekväm, men ju mer du övar desto lättare blir det att få ut rätt budskap.

Under intervjun

  • Överskatta inte journalistens förkunskaper, eftersom han eller hon bevakar många olika områden kan de omöjligt veta allt om den bransch du verkar inom.
  • Uttryck dig nyhetsmässigt, t.ex. genom att vara saklig och ge konkreta exempel som journalisten kan använda rakt av i sitt material.
  • Undvik uttrycket ”inga kommentarer”. Det ger intrycket av att du har något att dölja och kan leda till att journalisten börjar gräva djupare i frågan.
  • Artikulera ordentligt och prata lättförståeligt, försök att undvika facktermer om det inte är nödvändigt.
  • Tala alltid sanning och spekulera inte. Om du undanhåller eller ljuger om uppgifter kommer det bli svårt att reparera när det uppdagas.
  • Be om ursäkt om något har blivit fel och visa empati för de som drabbats eller berörs av situationen.
  • Visa vad du gör för att komma till rätta med problemet, om det finns ett sådant. Vilka konkreta åtgärder har vidtagits?
  • Våga börja om i fall det känns som att intervjun tar fel riktning.
  • Tänk på att du och journalisten har olika roller. Han eller hon har som uppgift att gräva, vinkla och ställa skarpa frågor, ta inte dennes arbetssätt personligt.

Efter intervjun

  • Tänk på att det inte finns något som heter ”off the record”, slappna därför inte av förrän du och journalisten skiljts åt.
  • Be alltid om att få granska fakta och citat. Det minskar risken för tråkiga överraskningar.
  • Lär av dina misstag. Vad gick bra och vad kan förbättras till nästa gång? Gå igenom intervjun och utvärdera din insats.

Lycka till!

lovisa_sv-14Kontakta oss gärna

Vill du veta mer om hur vi på Navigator skulle kunna hjälpa dig med dina medierelationer är du varmt välkommen att höra av dig.

Lovisa Hermansson
PR Consultant
Media relations
Tel +46 40 631 62 30
lovisa.hermansson@navigator.se

Share