Apple vill ladda varumärket med ny energi

laddavarumarket

För att stanna på tronen som världens högst värderade varumärke krävs att Apple ständigt fortsätter att ladda varumärket med ny energi. Ett stort steg i den riktningen togs under veckan när det avslöjades att Apple håller på att ta fram en elbil.

Ladda varumärket brett

För några år sedan pratades det flitigt om att det fanns en fara i att tänja sitt varumärke för långt. Att brand extension kunde innebära att varumärket utarmades och urvattnades. Den faran kanske fortfarande finns kvar men idag är det gott om goda exempel på varumärken  som lyckas tänja gränserna rejält för vad varumärket omfattar till många nya marknader och segment.

Virgin bra exempel

Ett bra exempel är Virgin med Richard Branson i spetsen. Han har lyckats utveckla varumärket hela vägen från musik till rymdresor utan att urvattna värdegrunden, snarare har den stärkts för varje nytt område han har gett sig in på. Virgins kärnvärden är Fun, Quality och Innovation. Genom att utnyttja dessa som plattform och språngbräda in i varje nytt område har uppfattningen om varumärket förblivit intakt trots den stora bredden.

Fortsatt expansion

Kanske är det precis den utmaningen som Apple nu antar när man gör ett så långt avsteg från sin nuvarande kärnverksamhet. De senaste åren har varumärket blivit rankat som världens högst värderade i Interbrands Best Global Brands rapport och om företaget vill fortsätta sin enorma tillväxt krävs en expansion till nya oprövade marker. Och det är ingen tvekan om att transportsektorn är ett sådant område.

Project Titan

Enligt Wall street journal kallas projektet internt för “Project Titan” och källor avslöjar att det handlar om en fullt elektronisk bil i stil med en minivan. Det finns dock inget som säger om bilen någonsin kommer att nå vägarna. Åtminstone inte än på flera år och det är inte otänkbart att planerna stannar vid en teknikplattform där Apple kan testa nya innovationer kopplade till mobilitet.

1000 medarbetare

Projektet godkändes av Tim Cook redan för ett år sedan och en före detta Ford-ingenjör leder nu ett team på närmare tusen medarbetare från olika avdelningar i utvecklingsprojektet. Den senaste tiden har propåer till olika kontraktstillverkare gått ut för att undersöka möjligheterna till nya samarbeten. Det ska bli spännande att se om och hur elbilen utvecklas. Oavsett vilket är en sak säker, det här är inte de sista raderna som skrivs om projektet.

niclas_sv-14Kontakta oss gärna

Vill du veta mer om hur vi på Navigator skulle kunna hjälpa dig att ladda ditt varumärke med rätt innehåll är du varmt välkommen att höra av dig.

Niclas Bergenblad
Creative Director
Digital and innovation strategy
Tel +46 40 631 62 13
niclas.bergenblad@navigator.se
Share