Vikten av ett professionellt pressrum

shutterstock_118261138[1]

För att nå ut med dina budskap är det viktigt att ha ett fungerande pressrum. Här samlar man bland annat bilder, dokument, inbjudningar och givetvis pressmeddelanden. I vissa verktyg är det även möjligt att inkludera sociala medier. Genom pressrummet får relevanta journalister information om ditt företag på sina villkor.

Lättillgängligt pressrum

I en krissituation kan det vara avgörande att journalisterna hittar rätt material och att detta finns att ladda ner lättillgängligt. En rekommendation är att alltid vara öppen och transparent med t.ex. presskontakter, då ökar chanserna att rätt person får uttala sig. Ett exempel är vår uppdragsgivare RW Capital som nyligen skapat ett pressrum hos MyNewsdesk, här hittar du det: http://www.mynewsdesk.com/se/rwcapital

Tips och råd för ett välbesökt pressrum:

  • Använd bildmaterial. Det adderar en extra dimension till nyheten.
  • Var transparent. Visa vem/vilka som journalisterna ska kontakta i olika frågor.
  • Uppdatera frekvent. För att behålla intresset hos mottagarna är det viktigt att regelbundet återkomma med intressant material.

lovisa_sv-14Kontakta oss gärna

Vill du veta mer om hur vi på Navigator skulle kunna hjälpa dig med ditt pressrum är du varmt välkommen att höra av dig.

Lovisa Hermansson
PR Consultant
Media relations
Tel +46 40 631 62 30
lovisa.hermansson@navigator.se

Share