God medierelation – din nyckel till framgångsrikt PR-arbete

medierelation2

Genom att aktivt arbeta med sin medierelation är det möjligt att påverka innehållet i redaktionella kanaler. För att lyckas krävs långsiktig bearbetning och ett gediget engagemang.

Förståelse för medierelation

Personer som är duktiga på medierelationer har en förståelse för vad som skapar en bra nyhet och de vet precis vilken målgrupp de ska vända sig till. Det är viktigt att känna till hur olika redaktioner arbetar och deras villkor för publicering.  Flera medier accepterar endast förhandsinformation eller exklusivt material.

Skräddarsy budskap

Genom redaktionellt utrymme är det möjligt att nå rätt målgrupp. Detta kräver noggrann planering och research. Inredningsnördar läser med stor sannolikhet bloggen Trendenser och magasinet Sköna Hem. Bilentusiaster är troligen mer intresserade av Robert Colins blogg eller magasinet Auto Motor Sport.

Nytt medielandskap

Dagens medielandskap expanderar ständigt, i och med utvecklingen av sociala kanaler. Idag försvinner inte information när vi slänger tidningen som vi har läst, den finns lagrad på internet och går att hitta med hjälp av sökmotorer. Materialet finns sedan tillgängligt en lång tid framöver.

Tre tips för att lyckas med medierelationer:

  • Förbered dina budskap inför samtalet. Journalister har ofta skarpa deadlines och ont om tid. Säkerställ att du får sagt det du vill förmedla.
  • Undvik branschjargong. Journalisten förväntas inte ha insikt i vad ditt företag erbjuder och de uttryck som är gängse inom din bransch.
  • Var alltid trevlig. Det ger en positiv stämning och lönar sig alltid i längden, även om journalisten tackar nej till ditt material.

 

Share