Samarbete och kreativitet på Dialogue International Forum 2011

Under tre intensiva dagar samlades nyligen 70 kreatörer och byråledare i Bratislava, Slovakien. Navigators internationella byrånätverk Dialogue International höll sin årliga konferens och i år var arrangemanget i form av en Advertising World Cup. En kreativ utmaning i tävlingsform där uppdragsgivaren var den kända öltillverkaren Pilsner Urquell.

Utmaningen bestod i att ta fram ett säljande annonskoncept för print/utomhus. Konferensen startade med en gemensam brief där marknadschefen på Pilsner Urquell presenterade förutsättningarna. Företaget arbetar sedan något år med temat Legender och har bland annat låtit producera en serie reklamfilmer; www.youtube.com/pilsnerurquell. Nu skulle konceptet tas till nya höjder.

Deltagarna delades in i fem olika lag, med fantasifulla namn från ölingredienser. Lagen arbetade intensivt från morgon till kväll, över språkgränser och kulturella skillnader, för att gå segrande ur striden. När man samlar ett antal tävlingsinriktade kreatörer tar de naturligtvis uppdraget på största allvar. Alla vill vinna, även om priset är symboliskt.

På den tredje dagen hölls den stora finalen i balsalen på Sheraton Hotel i Bratislava. Inför alla kollegor, kunden och de kritiska domarna fick lagen presentera sina förslag. Ära, berömmelse och guldmedaljer gick till lag Hopsania (hop=humle). Och samtliga deltagare hade efter de tre dagarna vunnit ny kunskap, nya erfarenheter och vänner för livet.

Leif, Ingrid och Mikael
Årets Navigator-team i Bratislava

http://diforum.jandl.sk/

Share