Kategorier
- Strategi
- HubSpot
- Hållbarhetskommunikation
- Google Ads
- Årsredovisningar
- B2B
- B2C
- Content marketing
- Corporate communication
- Digital årsredovisning
- Digital kommunikation
- Direktmarknadsföring
- E-learning
- E-postmarknadsföring
- Event
- Film
- Förändringsprocess
- Företagspresentationer
- Gerillamarknadsföring
- Grafisk profil
- Inbound marketing
- Marknadsföring
- B2C
- blog
- Blogg
- Hållbarhetsredovisningar
- Healthcare
- Innovation
- Inspirationsfrukost
- Intern implementering
- Kampanjer
- Kommunikationsplattform
- Konceptutveckling
- Kriskommunikation
- Lead Management
- Logotype
- Målgruppsanalys
- Marketing Automation
- Marknads-PR
- Mässor
- Namnstrategi
- Ny teknik
- Nyheter
- Omvärldsanalys
- PIM-system
- Positionering
- PR
- Produktlansering
- Säljdrivande kommunikation
- Säljpresentationer
- Segmentering
- SEO
- Sociala media-strategi
- Storytelling
- Tone of voice
- Trendspaning
- Undersökningar
- Utomhusreklam
- Värdegrund
- Varumärkesbyggande kommunikation
- Varumärkesstrategi
- Webb
- Artificiell intelligens
- Employer brand
- Navigators AI-skola
Content Marketing, eller innehållsmarknadsföring, har varit ett av de hetaste buzzworden de senaste åren. Men inte utan anledning. Tiden då traditionell reklam ensamt kunde förflytta ett varumärke är förbi. Idag gäller det snarare att inte göra reklam, det kan upplevas både otidsenligt och påträngande. Konsumenterna styr och bestämmer åt vilket håll kommunikationen ska gå, vilket för tillfället är mot bra innehåll.
Content fortfarande hett
Trenden med content är här för att stanna, såvitt vi bedömer under överskådlig framtid. Att bygga långsiktiga relationer med hjälp av bra innehåll har visat sig fungera, kunderna uppskattar det värde de får. Det kan handla om information eller underhållning, eller båda dessa i kombination. Oavsett är regelbunden publicering av kvalitativt content ett säkert sätt att visa att företaget är seriösa och kunniga inom sitt område.
Content fortfarande hett
Trenden med content är här för att stanna, såvitt vi bedömer under överskådlig framtid. Att bygga långsiktiga relationer med hjälp av bra innehåll har visat sig fungera, kunderna uppskattar det värde de får. Det kan handla om information eller underhållning, eller båda dessa i kombination. Oavsett är regelbunden publicering av kvalitativt content ett säkert sätt att visa att företaget är seriösa och kunniga inom sitt område.
Egen blogg bra exempel
Content marketing sker alltid i kanaler som kontrolleras av producenten, det är en av definitionerna av content. Till exempel kan detta vara en egen blogg, kanske en företagsblogg eller en fristående ämnesblogg. Bloggformatet synnerligen lämpat för content, då det är lättillängligt och är tacksamt att sprida vidare. Bloggandet sker traditionellt dessutom med en regelbundet periodicitet, vilket är ett av kännetecknen för bra content marketing.
Nya medier växer snabbt
Förutom skrivet innehåll i en blogg kan content även bestå i film eller ljud. Många företag har t.ex. en egen Youtube-kanal där man regelbundet publicerar nya filmer. Instruktionsfilmer, kunskapshöjande filmer eller underhållande filmer. Film har visat sig mycket framgångsrikt, och i de yngre målgrupperna idag totalt dominerande. Lägre kostnader för produktion och enkel, lättanvänd teknik har gjort filmproduktion tillgängligt för fler.
Podcasts allt vanligare
Ljudinslag i form av podcasts är en modern sorts radio, där programledarna diskuterar, recenserar eller på annat sätt sprider kunskap. Podcasts väntar fortfarande på sitt stora genombrott i Sverige, men det finns redan många exempel på framgångsrika ämnespoddar. Liksom för film är det enkelt att konsumera podcasts via mobiltelefon och dator.
Content - en viktig investering
Den främsta anledningen att börja med content är att du vill visa att ni på företaget är kompetenta och passionerat intresserade av ert ämne. Genom att blogga, filma och sända radio bjuder ni på ett innehåll som kan konsumeras på mottagarens villkor. Visar ni dessutom respekt för mottagarens tid genom att komprimera innehållet till ett kortfattat format, och dessutom kryddar med ett underhållningsvärde, har ni goda möjligheter att lyckas inom content marketing.
Tänk långsiktigt
Långsiktigheten är ett nyckelord. Rom byggdes inte på en dag - inte heller en publik för ditt innehåll. Men om du regelbundet publicerar innehåll av hög kvalitet så kommer dina målgrupper att börja följa dina kanaler, interagera med ditt företag, och även bidra till att sprida ditt innehåll vidare. Är du osäker på hur allt detta ska gå till? Vi på Navigator kan hjälpa ditt företag med en innehållsstrategi och även med den löpande produktionen av inlägg och inslag. Välkommen att höra av dig!
Nya medier växer snabbt
Förutom skrivet innehåll i en blogg kan content även bestå i film eller ljud. Många företag har t.ex. en egen Youtube-kanal där man regelbundet publicerar nya filmer. Instruktionsfilmer, kunskapshöjande filmer eller underhållande filmer. Film har visat sig mycket framgångsrikt, och i de yngre målgrupperna idag totalt dominerande. Lägre kostnader för produktion och enkel, lättanvänd teknik har gjort filmproduktion tillgängligt för fler.
Podcasts allt vanligare
Ljudinslag i form av podcasts är en modern sorts radio, där programledarna diskuterar, recenserar eller på annat sätt sprider kunskap. Podcasts väntar fortfarande på sitt stora genombrott i Sverige, men det finns redan många exempel på framgångsrika ämnespoddar. Liksom för film är det enkelt att konsumera podcasts via mobiltelefon och dator.
Content - en viktig investering
Den främsta anledningen att börja med content är att du vill visa att ni på företaget är kompetenta och passionerat intresserade av ert ämne. Genom att blogga, filma och sända radio bjuder ni på ett innehåll som kan konsumeras på mottagarens villkor. Visar ni dessutom respekt för mottagarens tid genom att komprimera innehållet till ett kortfattat format, och dessutom kryddar med ett underhållningsvärde, har ni goda möjligheter att lyckas inom content marketing.
Tänk långsiktigt
Långsiktigheten är ett nyckelord. Rom byggdes inte på en dag - inte heller en publik för ditt innehåll. Men om du regelbundet publicerar innehåll av hög kvalitet så kommer dina målgrupper att börja följa dina kanaler, interagera med ditt företag, och även bidra till att sprida ditt innehåll vidare. Är du osäker på hur allt detta ska gå till? Vi på Navigator kan hjälpa ditt företag med en innehållsstrategi och även med den löpande produktionen av inlägg och inslag. Välkommen att höra av dig!
Content - en viktig investering
Den främsta anledningen att börja med content är att du vill visa att ni på företaget är kompetenta och passionerat intresserade av ert ämne. Genom att blogga, filma och sända radio bjuder ni på ett innehåll som kan konsumeras på mottagarens villkor. Visar ni dessutom respekt för mottagarens tid genom att komprimera innehållet till ett kortfattat format, och dessutom kryddar med ett underhållningsvärde, har ni goda möjligheter att lyckas inom content marketing.
Tänk långsiktigt
Långsiktigheten är ett nyckelord. Rom byggdes inte på en dag - inte heller en publik för ditt innehåll. Men om du regelbundet publicerar innehåll av hög kvalitet så kommer dina målgrupper att börja följa dina kanaler, interagera med ditt företag, och även bidra till att sprida ditt innehåll vidare. Är du osäker på hur allt detta ska gå till? Vi på Navigator kan hjälpa ditt företag med en innehållsstrategi och även med den löpande produktionen av inlägg och inslag. Välkommen att höra av dig!
Relaterade inlägg
Hur gör du ett inlägg som alla vill dela?
Plötsligt händer det. Ett inlägg på Facebook, Linkedin…
Läs helaSEO för B2B, del 5: Länkar
Sökmotoroptimering för B2B-företag skiljer sig markant från hur…
Läs hela