Kategorier
- Strategi
- HubSpot
- Hållbarhetskommunikation
- Google Ads
- Årsredovisningar
- B2B
- B2C
- Content marketing
- Corporate communication
- Digital årsredovisning
- Digital kommunikation
- Direktmarknadsföring
- E-learning
- E-postmarknadsföring
- Event
- Film
- Förändringsprocess
- Företagspresentationer
- Gerillamarknadsföring
- Grafisk profil
- Inbound marketing
- Marknadsföring
- B2C
- blog
- Blogg
- Hållbarhetsredovisningar
- Healthcare
- Innovation
- Inspirationsfrukost
- Intern implementering
- Kampanjer
- Kommunikationsplattform
- Konceptutveckling
- Kriskommunikation
- Lead Management
- Logotype
- Målgruppsanalys
- Marketing Automation
- Marknads-PR
- Mässor
- Namnstrategi
- Ny teknik
- Nyheter
- Omvärldsanalys
- PIM-system
- Positionering
- PR
- Produktlansering
- Säljdrivande kommunikation
- Säljpresentationer
- Segmentering
- SEO
- Sociala media-strategi
- Storytelling
- Tone of voice
- Trendspaning
- Undersökningar
- Utomhusreklam
- Värdegrund
- Varumärkesbyggande kommunikation
- Varumärkesstrategi
- Webb
- Artificiell intelligens
- Employer brand
- Navigators AI-skola
Om fem till tio år kommer en full mänsklig DNA-sekvensering kosta mindre än en kopp kaffe, ta bara några minuter och vara lika vanligt som ett blodprov. Medicin har i allt högre grad förvandlats till informationsteknologi och utvecklas exponentiellt. Nyligen kom ett beslut i USA som lär skapa ytterligare ökad innovationstakt och i sin tur ännu större patientmakt.
Större patientmakt
Innovationstakten inom läkemedelsindustrin har stegrats radikalt de senaste åren. Företag som Apple, Google, IBM och Microsoft utvecklar idag hälsoplattformar, analysverktyg baserade på artificiell intelligens och medicinska wearables. Samtidigt har kostnaden för DNA-tester sjunkit från runt 3 miljarder dollar (den investering som gjordes fram till den första gensekvenseringen 2001), till cirka 1000 dollar idag. Kostnaderna kommer att fortsätta falla och hastigheten kommer att öka.
Större patientmakt
Innovationstakten inom läkemedelsindustrin har stegrats radikalt de senaste åren. Företag som Apple, Google, IBM och Microsoft utvecklar idag hälsoplattformar, analysverktyg baserade på artificiell intelligens och medicinska wearables. Samtidigt har kostnaden för DNA-tester sjunkit från runt 3 miljarder dollar (den investering som gjordes fram till den första gensekvenseringen 2001), till cirka 1000 dollar idag. Kostnaderna kommer att fortsätta falla och hastigheten kommer att öka.
DNA-sekvensering
I februari i år tog FDA i USA ett beslut som ökar takten ytterligare och som får stor effekt på utvecklingen av läkemedel. Genom att godkänna marknadsföringen av företaget 23andMe:s gentester inom delar av hälsoområdet öppnade man upp nya möjligheter som är svåra att överblicka. 23andMe tar 99 dollar för en partiell gensekvensering och har hittills erbjudit detta som ett sätt att spåra sina förfäder snarare än att identifiera genetiska indikatorer kopplade till hälsorisker. Men nu är alltså detta möjligt.
Mer patientmakt
Det positiva med beslutet är att patienten får mer makt och har möjlighet att ta sina egna hälsobeslut i allt högre grad. Med hjälp av smarta system som innehåller artificiell intelligens kommer konsumenten att kunna ta kontroll över sin egen hälsa och få den vård den vill ha till en betydligt lägre kostnad än idag. Men hur hanterar vi den personliga integriteten?
Policies behövs snabbt
Beslutet innebär att det nu snabbt behövs policies som styr rättigheterna till den insamlade datan. Får företag som 23andMe sälja innehållet från vårt DNA vidare till stora globala läkemedelsjättar (vilket de aldrig gjort en hemlighet av att de vill)? Hur säkerställer vi att informationen hanteras med sekretess? Det är inga enkla frågor att lösa, särskilt som vi ännu inte ens hittat effektiva sätt att säkra vår personliga identitet online – i en nära framtid handlar det om vad vi gör med ditt och mitt DNA i en digital värld där allt är sammankopplat.
Healthcare >>
Läkemedel, healthcare, life science och med tech har varit ett specialistområde hos oss på Navigator i mer än 20 år. Vi har lång erfarenhet och kunskap om de regelverk som omgärdar kommunikationen såväl på den nordiska som globala marknaden. Vår ambition är att skapa lösningar och lanseringar som är lika effektiva som dina produkter. Vi gör regelbundet den här typen av trendno-useingar.
Mer patientmakt
Det positiva med beslutet är att patienten får mer makt och har möjlighet att ta sina egna hälsobeslut i allt högre grad. Med hjälp av smarta system som innehåller artificiell intelligens kommer konsumenten att kunna ta kontroll över sin egen hälsa och få den vård den vill ha till en betydligt lägre kostnad än idag. Men hur hanterar vi den personliga integriteten?
Policies behövs snabbt
Beslutet innebär att det nu snabbt behövs policies som styr rättigheterna till den insamlade datan. Får företag som 23andMe sälja innehållet från vårt DNA vidare till stora globala läkemedelsjättar (vilket de aldrig gjort en hemlighet av att de vill)? Hur säkerställer vi att informationen hanteras med sekretess? Det är inga enkla frågor att lösa, särskilt som vi ännu inte ens hittat effektiva sätt att säkra vår personliga identitet online – i en nära framtid handlar det om vad vi gör med ditt och mitt DNA i en digital värld där allt är sammankopplat.
Healthcare >>
Läkemedel, healthcare, life science och med tech har varit ett specialistområde hos oss på Navigator i mer än 20 år. Vi har lång erfarenhet och kunskap om de regelverk som omgärdar kommunikationen såväl på den nordiska som globala marknaden. Vår ambition är att skapa lösningar och lanseringar som är lika effektiva som dina produkter. Vi gör regelbundet den här typen av trendno-useingar.
Healthcare >> Läkemedel, healthcare, life science och med tech har varit ett specialistområde hos oss på Navigator i mer än 20 år. Vi har lång erfarenhet och kunskap om de regelverk som omgärdar kommunikationen såväl på den nordiska som globala marknaden. Vår ambition är att skapa lösningar och lanseringar som är lika effektiva som dina produkter. Vi gör regelbundet den här typen av trendno-useingar.
Relaterade inlägg
Innehållsmarknadsföring: fokus på 3 innehållstyper
En bra digital närvaro bygger på ett kvalitativt…
Läs hela