Kategorier
- Strategi
- HubSpot
- Hållbarhetskommunikation
- Google Ads
- Årsredovisningar
- B2B
- B2C
- Content marketing
- Corporate communication
- Digital årsredovisning
- Digital kommunikation
- Direktmarknadsföring
- E-learning
- E-postmarknadsföring
- Event
- Film
- Förändringsprocess
- Företagspresentationer
- Gerillamarknadsföring
- Grafisk profil
- Inbound marketing
- Marknadsföring
- B2C
- blog
- Blogg
- Hållbarhetsredovisningar
- Healthcare
- Innovation
- Inspirationsfrukost
- Intern implementering
- Kampanjer
- Kommunikationsplattform
- Konceptutveckling
- Kriskommunikation
- Lead Management
- Logotype
- Målgruppsanalys
- Marketing Automation
- Marknads-PR
- Mässor
- Namnstrategi
- Ny teknik
- Nyheter
- Omvärldsanalys
- PIM-system
- Positionering
- PR
- Produktlansering
- Säljdrivande kommunikation
- Säljpresentationer
- Segmentering
- SEO
- Sociala media-strategi
- Storytelling
- Tone of voice
- Trendspaning
- Undersökningar
- Utomhusreklam
- Värdegrund
- Varumärkesbyggande kommunikation
- Varumärkesstrategi
- Webb
- Artificiell intelligens
- Employer brand
- Navigators AI-skola
Influencers är ett av de nya modeorden inom kommunikation. Paraplybegreppet inkluderar personer som har egna digitala kanaler med många följare, från Instagramfenomen till bloggare och YouTubers. Gemensamt för de olika kategorierna är att de alla utövar stort inflytande över sina följare. Genom utvecklade redaktionella samarbeten kan just ditt varumärke nå fram till rätt målgrupp, samtidigt som du förstärker din trovärdighet och identitet.
En bransch i ständig förändring
Även den största digitala skeptikern har tvingats erkänna den enorma makt som influencers har över konsumenterna, inte bara via sina enorma följarantal utan också genom sin ofta personliga relation till läsaren. Den kan liknas vid en gammal vänskap: man hörs inte särskilt ofta men håller ändå koll på vad som händer i den andra personens liv. Dagens storbloggare, Instagramstjärnor och YouTubers arbetar alla med att skapa redaktionellt innehåll som underhåller, inspirerar och aktiverar. Förtroendet vi känner till influencers bygger i grund och botten på att vi uppskattar deras inlägg.
En bransch i ständig förändring
Även den största digitala skeptikern har tvingats erkänna den enorma makt som influencers har över konsumenterna, inte bara via sina enorma följarantal utan också genom sin ofta personliga relation till läsaren. Den kan liknas vid en gammal vänskap: man hörs inte särskilt ofta men håller ändå koll på vad som händer i den andra personens liv. Dagens storbloggare, Instagramstjärnor och YouTubers arbetar alla med att skapa redaktionellt innehåll som underhåller, inspirerar och aktiverar. Förtroendet vi känner till influencers bygger i grund och botten på att vi uppskattar deras inlägg.
Svårare idag
Hur gör man då för att synas i de här kanalerna? Det ska understrykas att det var enklare förr. Då handlade det om att köpa klassiska annonser i form av banners. Idag är det svårare, men när man lyckas får det också stor genomslagskraft. Det handlar numera om att inleda redaktionella samarbeten och ta plats bland de ordinarie inläggen. Nuförtiden svämmar bloggarnas inkorgar över med förfrågningar och de drunknar i bud och inbjudningar från olika företag. Konkurrensen har ökat, samtidigt som konsumenterna har tröttnat på att överösas med reklam. Det kommer alltid att vara till din fördel att vara påläst och förstå hur influencerns värld ser ut.
Tuffare regler
Gränsen för vad som ska räknas som en annons är luddig i de nya kanalerna. Det är svårare för läsaren att avgöra om ett inlägg som innehåller information om en produkt eller tjänst är köpt eller förtjänat. För att undvika smygreklam och öka transparensen har nya regelverk tagits fram som tvingar influencers att uppge om inlägg är sponsrade. Det har också gjort det enklare att anmäla fusk. I allmänhet ska det inte kännas besvärande att uppge att ett inlägg är en annons. Om ett samarbete passar bra in i kanalen gynnar det konsumenten på samma sätt som ett vanligt inlägg. Influencers är måna om sin publik och sitt varumärke och väljer sina samarbeten med omsorg.
Förstå branschen
För att kunna inleda ett bra samarbete med en influencer är det viktigt att förstå hur deras yrke fungerar. Influencers erbjuder sina följare en tjänst som förväntas vara gratis. Till skillnad från en tidning eller ett magasin kan inte bloggare eller Instagrammare ta betalt av sina prenumeranter. Istället kommer intäkterna från annonser, sponsrade inlägg och andra företagssamarbeten. Du kan alltså inte förvänta dig att ett samarbete ska vara kostnadsfritt, för inte skulle du väl gå till en advokatbyrå och be om gratis rådgivning?
Välj rätt influencer
Innan du sätter igång att kontakta olika influencers är det viktigt att du gör din research. Ställ dig själv följande frågor:
- Vilken målgrupp vill du nå med kampanjen?
- Vilka influencers vänder sig till denna målgrupp?
- Varför är ditt varumärke intressant för målgruppen?
- Hur smälter ditt erbjudande in bland andra inlägg i din utvalda influencers kanal(er)?
Genom att förstå hur din utvalda influencer arbetar med sitt redaktionella utrymme ligger du redan steget före många andra. Ge förslag på ett upplägg som är intressant för både influencern och följarna och motivera varför. Det ökar inte bara sannolikheten för att samarbetet faktiskt blir av, utan gör även resultatet mer trovärdigt. Sponsrade inlägg som tas emot positivt av följarna resulterar både i lyckad marknadsföring och möjlighet till fler samarbeten längre fram i tiden.
Tuffare regler
Gränsen för vad som ska räknas som en annons är luddig i de nya kanalerna. Det är svårare för läsaren att avgöra om ett inlägg som innehåller information om en produkt eller tjänst är köpt eller förtjänat. För att undvika smygreklam och öka transparensen har nya regelverk tagits fram som tvingar influencers att uppge om inlägg är sponsrade. Det har också gjort det enklare att anmäla fusk. I allmänhet ska det inte kännas besvärande att uppge att ett inlägg är en annons. Om ett samarbete passar bra in i kanalen gynnar det konsumenten på samma sätt som ett vanligt inlägg. Influencers är måna om sin publik och sitt varumärke och väljer sina samarbeten med omsorg.
Förstå branschen
För att kunna inleda ett bra samarbete med en influencer är det viktigt att förstå hur deras yrke fungerar. Influencers erbjuder sina följare en tjänst som förväntas vara gratis. Till skillnad från en tidning eller ett magasin kan inte bloggare eller Instagrammare ta betalt av sina prenumeranter. Istället kommer intäkterna från annonser, sponsrade inlägg och andra företagssamarbeten. Du kan alltså inte förvänta dig att ett samarbete ska vara kostnadsfritt, för inte skulle du väl gå till en advokatbyrå och be om gratis rådgivning?
Välj rätt influencer
Innan du sätter igång att kontakta olika influencers är det viktigt att du gör din research. Ställ dig själv följande frågor:
- Vilken målgrupp vill du nå med kampanjen?
- Vilka influencers vänder sig till denna målgrupp?
- Varför är ditt varumärke intressant för målgruppen?
- Hur smälter ditt erbjudande in bland andra inlägg i din utvalda influencers kanal(er)?
Genom att förstå hur din utvalda influencer arbetar med sitt redaktionella utrymme ligger du redan steget före många andra. Ge förslag på ett upplägg som är intressant för både influencern och följarna och motivera varför. Det ökar inte bara sannolikheten för att samarbetet faktiskt blir av, utan gör även resultatet mer trovärdigt. Sponsrade inlägg som tas emot positivt av följarna resulterar både i lyckad marknadsföring och möjlighet till fler samarbeten längre fram i tiden.
Välj rätt influencer
Innan du sätter igång att kontakta olika influencers är det viktigt att du gör din research. Ställ dig själv följande frågor:
- Vilken målgrupp vill du nå med kampanjen?
- Vilka influencers vänder sig till denna målgrupp?
- Varför är ditt varumärke intressant för målgruppen?
- Hur smälter ditt erbjudande in bland andra inlägg i din utvalda influencers kanal(er)?
Genom att förstå hur din utvalda influencer arbetar med sitt redaktionella utrymme ligger du redan steget före många andra. Ge förslag på ett upplägg som är intressant för både influencern och följarna och motivera varför. Det ökar inte bara sannolikheten för att samarbetet faktiskt blir av, utan gör även resultatet mer trovärdigt. Sponsrade inlägg som tas emot positivt av följarna resulterar både i lyckad marknadsföring och möjlighet till fler samarbeten längre fram i tiden.
Relaterade inlägg
Varumärkesstrategier i vardagen
Det har doktorerats, skrivits hyllmeter efter hyllmeter och…
Läs hela