Kategorier
- Strategi
- HubSpot
- Hållbarhetskommunikation
- Google Ads
- Årsredovisningar
- B2B
- B2C
- Content marketing
- Corporate communication
- Digital årsredovisning
- Digital kommunikation
- Direktmarknadsföring
- E-learning
- E-postmarknadsföring
- Event
- Film
- Förändringsprocess
- Företagspresentationer
- Gerillamarknadsföring
- Grafisk profil
- Inbound marketing
- Marknadsföring
- B2C
- blog
- Blogg
- Hållbarhetsredovisningar
- Healthcare
- Innovation
- Inspirationsfrukost
- Intern implementering
- Kampanjer
- Kommunikationsplattform
- Konceptutveckling
- Kriskommunikation
- Lead Management
- Logotype
- Målgruppsanalys
- Marketing Automation
- Marknads-PR
- Mässor
- Namnstrategi
- Ny teknik
- Nyheter
- Omvärldsanalys
- PIM-system
- Positionering
- PR
- Produktlansering
- Säljdrivande kommunikation
- Säljpresentationer
- Segmentering
- SEO
- Sociala media-strategi
- Storytelling
- Tone of voice
- Trendspaning
- Undersökningar
- Utomhusreklam
- Värdegrund
- Varumärkesbyggande kommunikation
- Varumärkesstrategi
- Webb
- Artificiell intelligens
- Employer brand
- Navigators AI-skola
Nedskärningar på redaktionerna och högre krav på att skapa innehåll för fler kanaler. Det är verkligheten för många journalister idag. Vi har tittat närmare på journalistens roll i det nya medielandskapet. Som PR-ansvarig, kommunikatör och bloggare ska man vara medveten om deras utmaningar och förstå vad som triggar dem.
Ny roll för journalister
Mynewsdesk har frågat 2000 journalister runt om i världen, hur de ser på sin roll i framtiden. Studien visar att kravet på journalistens roll har förändrats och ansvarsområdet ökar. I nuläget ska journalister publicera innehåll på flera olika plattformar, hantera olika arbetsredskap och för att nå framgång måste man vara mycket sakkunnig, allsidig och kreativ i en snabb föränderlig värld. Kort sagt måste journalisten vara otroligt multifunktionell.
Ny roll för journalister
Mynewsdesk har frågat 2000 journalister runt om i världen, hur de ser på sin roll i framtiden. Studien visar att kravet på journalistens roll har förändrats och ansvarsområdet ökar. I nuläget ska journalister publicera innehåll på flera olika plattformar, hantera olika arbetsredskap och för att nå framgång måste man vara mycket sakkunnig, allsidig och kreativ i en snabb föränderlig värld. Kort sagt måste journalisten vara otroligt multifunktionell.
Minst tre kanaler
De flesta respondenter är överens om att journalistik handlar om att arbeta med innehåll, sträva efter objektivitet, berätta en historia och ha en publik. Den rollen fortsätter vara viktig tillsammans med kravet på att journalister ska göra fler saker samtidigt och skapa innehåll för fler än en kanal. Den genomsnittliga journalisten publicerar sitt innehåll på tre kanaler. De tre dominerande plattformarna är tryckt media, online nyheter och Facebook. Twitter kommer som en fjärde plats på listan över publiceringsplattformar.
Tidsbrist största frustation
Sociala medier är en informationskälla för journalister. Problemet är att sociala medier kan medföra svårigheter att prioritera och sålla mellan information som är viktiga/mindre viktiga, och tidsbrist utgör den största frustationen hos journalister idag.
Alla artiklar inte relevanta
Att ha goda medierelationer spelar en viktig roll för PR-konsulter/ansvarig. Många organisationer anlitar PR-byråer så att deras berättelser lyfts fram i media. Majoriteten av respondenterna är överens om att trovärdigheten till det företag eller person som säljer in en berättelse spelar en avgörande roll om de väljer att följa upp en nyhet eller inte. Nio av tio journalister är även positiva till att få relevant information, i form av pressmeddelanden.
Navigators PR-team
Som PR-konsult på Navigator är det viktigt att inse komplexiteten i journalistens förändrade situation. Den mest intressanta effekten är när den traditionellt tunga journalistiken möter medborgarjournalistik som har förändrat nyhetslandskapet. Trots stora nedskärningar på dagstidningarnas redaktioner finns läsarna kvar. De vill bli serverade bra berättelser. Som PR-konsult gäller det att skapa bra berättelser och hitta medier som passar företagets intressen. En intressant berättelse i kombination med goda mediakontakter är det bästa sättet att få PR publicerat.
Kontakta oss gärna
Är du nyfiken på hur vi på Navigator kan hjälpa din organisation att arbeta mer aktivt med PR, så är du hjärtligt välkommen att höra av dig till oss.
Tidsbrist största frustation
Sociala medier är en informationskälla för journalister. Problemet är att sociala medier kan medföra svårigheter att prioritera och sålla mellan information som är viktiga/mindre viktiga, och tidsbrist utgör den största frustationen hos journalister idag.
Alla artiklar inte relevanta
Att ha goda medierelationer spelar en viktig roll för PR-konsulter/ansvarig. Många organisationer anlitar PR-byråer så att deras berättelser lyfts fram i media. Majoriteten av respondenterna är överens om att trovärdigheten till det företag eller person som säljer in en berättelse spelar en avgörande roll om de väljer att följa upp en nyhet eller inte. Nio av tio journalister är även positiva till att få relevant information, i form av pressmeddelanden.
Navigators PR-team
Som PR-konsult på Navigator är det viktigt att inse komplexiteten i journalistens förändrade situation. Den mest intressanta effekten är när den traditionellt tunga journalistiken möter medborgarjournalistik som har förändrat nyhetslandskapet. Trots stora nedskärningar på dagstidningarnas redaktioner finns läsarna kvar. De vill bli serverade bra berättelser. Som PR-konsult gäller det att skapa bra berättelser och hitta medier som passar företagets intressen. En intressant berättelse i kombination med goda mediakontakter är det bästa sättet att få PR publicerat.
Kontakta oss gärna
Är du nyfiken på hur vi på Navigator kan hjälpa din organisation att arbeta mer aktivt med PR, så är du hjärtligt välkommen att höra av dig till oss.
Navigators PR-team
Som PR-konsult på Navigator är det viktigt att inse komplexiteten i journalistens förändrade situation. Den mest intressanta effekten är när den traditionellt tunga journalistiken möter medborgarjournalistik som har förändrat nyhetslandskapet. Trots stora nedskärningar på dagstidningarnas redaktioner finns läsarna kvar. De vill bli serverade bra berättelser. Som PR-konsult gäller det att skapa bra berättelser och hitta medier som passar företagets intressen. En intressant berättelse i kombination med goda mediakontakter är det bästa sättet att få PR publicerat.
Kontakta oss gärna
Är du nyfiken på hur vi på Navigator kan hjälpa din organisation att arbeta mer aktivt med PR, så är du hjärtligt välkommen att höra av dig till oss.
Relaterade inlägg
Så väljer du rätt MarTech för din verksamhet
Ni har säkert noterat begreppet MarTech på flera ställen i…
Läs helaBättre samarbete och fler nya kunder med SLA
Har du hört talas om Smarketing? Sammanslagningen av…
Läs helaVuxenlärande – en nyckel till framgångsrik förändring
Att få till stånd en bred och varaktig…
Läs hela