Kraftringen – Spänningssökarna

spanninssokarna_intro

Det är inte lätt att skapa engagemang för ett mindre, lokalt energibolag. Branschen domineras av tre stora aktörer och energi i sig är en ”ickefråga”. För att lyckas har Kraftringen gått utanför ramarna och skapat en ”open innovation”-tävling för alla 9:or i sina fyra ägarkommuner. Genom ett nära samarbete med Lunds Tekniska Högskola Science Center utmanade man eleverna att generera idéer kring framtidens energilösningar. 

Vi på Navigator har hjälpt Kraftringen att utveckla konceptet “Spänningssökarna” samt kommunikation i olika kanaler. 


 

Spänningssökarna

DR

En av huvudenheterna i kampanjen var ett DM utformat som en ”framtidsdesignad” resväska som levererades personligen ut till alla klasser i företagets elbilar.

spanninssokarna_case_web_22

Inspirationsfilm

För att inspirera och förklara vikten av tävlingen tog Navigator fram en film som visades för klasserna.

spanninssokarna_case_web_24

Webb

Vi utvecklade en kampanjsajt där allmänheten kunde läsa om alla bidrag samt rösta på dem. En liten mätare visade hur “hett” varje bidrag var för tillfället.

spanninssokarna_case_web_25

Banners, annonser och utbildningsmaterial

Framtagning av animerade banners och annonser som marknadsförde tävlingen och elevernas bidrag. Navigator tog även fram utbildningsmaterial som delades ut i skolorna och roliga give-aways till eleverna.

spanninssokarna_case_web_23

Blev kampanjen framgångsrik?

Sammanlagt lyckades man få mer än 11 procent av alla invånare i ägarkommunerna att aktivt gå in och stödja sin favorit. Kampanjen vann en Silvernyckel (ett nationellt reklampris) 2013 och var nominerad i samma tävling året därefter.

spanninssokarna_case_web_26

niclas_sv-14Kontakta oss gärna

Vill du veta mer om hur vi på Navigator skulle kunna hjälpa dig med din digitala kommunikation är du varmt välkommen att höra av dig.

Niclas Bergenblad
Creative Director
Digital and innovation strategy
Tel +46 40 631 62 13
niclas.bergenblad@navigator.se
Share