Vad är Native advertising?

Native advertising skulle på svenska kunna kallas textreklam, men det är ett ord som ger felaktiga associationer. För många är nämligen textreklam förknippat med oseriösa reklamtidningar som under en förment journalistisk yta skriver artiklar som i själva verket är annonser. Native advertising är en köpt annonsplats med ett journalistiskt vinklat innehåll som smälter in i det omgivande nyhetsflödet, lockar till läsning och inte stör läsaren – men som samtidigt är tydligt markerat som reklam.

Så fungerar Native advertising

Native advertising har snabbt blivit ännu ett av alla de buzzwords som dyker upp överallt när det handlar om att marknadsföra sig på nätet. Och i vanlig ordning finns det en mängd olika definitioner. Den enklaste av dem är nog den som formulerats av Joe Pulizzi, grundare av Content Marketing Institute.
Enligt honom kan annonsering definieras som native när den uppfyller följande tre kriterier:

  • En möjlighet du köper. Med andra ord, det är inte en text som publiceras i någon av dina egna kanaler eller i någon form av redaktionellt sammanhang i en annan kanal.
  • Oftast innehållsbaserad. Informationen är användbar, intressant och hårt vinklad mot en specifik målgrupp. Med andra ord är det sällan en annons som marknadsför ett företags produkter eller tjänster.
  • Levereras i flödet. Den stör inte utan smälter in i användarens normala upplevelse av sidan eller kanalen. Alltså ingen banner.

Vad skiljer Native advertising från content marketing?

Det korta svaret är att Native advertising kan vara en del av din content marketing. Content marketing är en övergripande marknadsföringsstrategi som bygger på att du skapar och sprider relevant läsvärt innehåll som har stor nytta för din målgrupp. Content marketing syftar till att bygga upp bilden av företaget som en thoughtt leader inom sitt område och att attrahera potentiella kunder till webbplatsen. Fokus ligger på att äga media, inte hyra dem. Native advertising är ett av verktygen inom content marketing. Du kan välja att komplettera dina egna platser och kanaler med köpta utrymmen. Det kan vara lämpligt om du vill aktivera en specifik målgrupp vid en specifik tidpunkt, exempelvis inför en lansering eller ett event.

Ett exempel på hur det kan fungera

SEB arbetar med en content marketing strategi där deras privatekonomiska blogg är navet (som dessutom utsågs till Årets bästa branschblogg Bank & finans 2015). I linje med denna strategi har de nu en ny blogg riktad mot nyföretagande, kallad Get Started. Här publiceras artiklar som kan vara intressanta att läsa för den som funderar på eller precis har startat ett företag. Blogginläggen sprids i SEB:s egna kanaler i sociala media, men de marknadsförs även genom Native advertising, bland annat i nyhetsappen Omni (se bild). Annonsen är journalistiskt vinklad och innehåller är ingen reklam för SEB eller någon av deras tjänster, utan hänvisar enbart till blogginlägget.

Fem tips för lyckad Native advertising

  1. Poängen med Native advertising är att skriva texter som har ett intressant innehåll och som smälter in i sin omgivning. Det innebär att du måste tänka som en journalist och hitta en vinkel och en tonalitet som gör att den lockar till läsning. Att skriva ”Ett nytt förmånligt billån” funkar inte. Att skriva om ”Fem enkla knep för att sänka dina bilkostnader” funkar bättre.
  2. Tänk på var du annonserar och anpassa innehållet efter omgivningen. Native advertising på aftonbladet.se och di.se kräver olika tilltal.
  3. Fundera över vad syftet med annonsen är. Om annonsen är kopplad till ett blogginlägg behöver den inte vara så lång, däremot intresseväckande så att läsaren vill klicka på länken. Handlar det mer om att bygga varumärke, kan du satsa på en längre artikel som innehåller det du vill förmedla.
  4. Men oavsett vilket ska du alltid ha en tydlig uppmaning att göra något (call to action) och en länk som leder dit. Det kan vara att läsa vidare på bloggen, ladda ner en e-bok eller registrera sig för ett nyhetsbrev.
  5. Slutligen, även om det ska vara en journalistisk vinkel och locka till läsning är det fortfarande en annons. Försök inte dölja detta faktum. Även om Native-annonser alltid är tydligt märkta som reklam är det viktigt att du själv också är tydlig i din text med att det är ett företag som är avsändare.

Funderar du på att använda Native advertising?

Om du vill veta mer om hur du kan komplettera din content marketingstrategi med Native advertising och hur du utnyttjar formatet på bästa sätt är du välkommen att höra av dig. Vi på Navigator har lång erfarenhet av att ta arbeta med Native advertising och hjälper dig gärna.

johan_sv-15Intresserad av att läsa mer?

Vill du läsa fler inlägg som detta är du varmt välkommen att på vårt digitala nyhetsbrev.

Johan Bergquist
Copywriter
SEO and social media
Tel +46 40 631 62 16
johan.bergquist@navigator.se

 


 

leif_sv-14Kontakta oss gärna

Vill du ha hjälp med Native advertising är du varmt välkommen att höra av dig.

Leif Lindau
Managing partner
Strategic communication
Tel +46 40 631 62 22
leif.lindau@navigator.se
Share