Nio tips när du ska ringa en journalist

ringaenjournalistDu har en bra nyhet och har skrivit ett jättebra pressmeddelande. Men när du skickar det till din medielista så är det ändå ingen som öppnar det. Eller så har du en nyhet som du vill att ett speciellt medium ska uppmärksamma och intervjua er om. Då kan det vara bra att ta direktkontakt och ringa en journalist.

Ringa en journalist

Ibland vill man som sagt ringa journalisten direkt för att säkerställa att man inte drunknar i inflödet av pressmeddelanden som kommer till redaktionerna. Även om journalisterna själva nästan alltid säger att de helst tar emot pressmeddelanden och inte vill bli uppringa så vet alla som jobbar med journalistkontakter dagligen att det ger effekt att lägga några timmar på att ringa sina viktigaste medier. Här är några tips för när du ringer journalister för att tipsa om en nyhet:

  1. Äg dina egna kontakter. Många tycker att det är lite läskigt att ringa journalister och ber därför sin byrå ta den kontakten. Men det är viktigt att själva bygga en långsiktig relation, i alla fall med era nyckeljournalister, om ni har möjlighet.
  2. Följ inte upp alla pressmeddelanden. Men om du har en intressant nyhet bör du lägga extra tid på att antingen sälja in den exklusivt till ett utvalt medium före en bred distribution eller följa upp ett utskickat pressmeddelande för att säkerställa att det blir läst.
  3. Ring inte hela medielistan utan de du identifierat som de viktigaste, det vill säga de som troligast är mest intresserade av din nyhet och ditt företag.
  4. Om du inte har en specifik journalist som du har en relation till så kontakta nyhetschefen. Det är den person som har överblick över innehållet och bestämmer vilja nyheter som prioriteras och inte.
  5. Förbered dig genom att skriva ner det planerade samtalet. Det ger dig en möjlighet att formulera dig kärnfullt. Du har bara några sekunder på dig att förklara ”grejen”, det vill säga skapa intresse för din nyhet.
  6. Om du lyckas skapa intresse för din nyhet så blir du ombedd att skicka pressunderlaget (ofta oavsett om du redan har gjort det). I princip aldrig får du besked direkt i telefon om det kommer att bli någon publicitet eller inte.
  7. Om du utlovar exklusivitet, det vill säga att ingen annan ska få nyheten innan den du pratar med har publicerat, glöm då inte att begära besked om det blir någon publicering eller inte så att du annars har möjlighet att gå vidare med nyheten till något annat medium.
  8. Tjata aldrig! Antingen är din nyhet tillräckligt intressant eller inte, och vad som avgör det kan påverkas av 1000 saker som du inte känner till.

Lycka till!

Bli inte nedslagen om du inte lyckas! Det är tuff konkurrens om nyhetsplats. Förhoppningsvis har du ändå etablerat en relation och fått med dig kunskap till nästa gång.

lovisa_sv-14Kontakta oss gärna

Vill du veta mer om hur vi på Navigator skulle kunna hjälpa dig med dina journalistkontakter är du varmt välkommen att höra av dig.

Lovisa Hermansson
PR Consultant
Media relations
Tel +46 40 631 62 30
lovisa.hermansson@navigator.se

Share