Kategorier
- Strategi
- HubSpot
- Hållbarhetskommunikation
- Google Ads
- Årsredovisningar
- B2B
- B2C
- Content marketing
- Corporate communication
- Digital årsredovisning
- Digital kommunikation
- Direktmarknadsföring
- E-learning
- E-postmarknadsföring
- Event
- Film
- Förändringsprocess
- Företagspresentationer
- Gerillamarknadsföring
- Grafisk profil
- Inbound marketing
- Marknadsföring
- B2C
- blog
- Blogg
- Hållbarhetsredovisningar
- Healthcare
- Innovation
- Inspirationsfrukost
- Intern implementering
- Kampanjer
- Kommunikationsplattform
- Konceptutveckling
- Kriskommunikation
- Lead Management
- Logotype
- Målgruppsanalys
- Marketing Automation
- Marknads-PR
- Mässor
- Namnstrategi
- Ny teknik
- Nyheter
- Omvärldsanalys
- PIM-system
- Positionering
- PR
- Produktlansering
- Säljdrivande kommunikation
- Säljpresentationer
- Segmentering
- SEO
- Sociala media-strategi
- Storytelling
- Tone of voice
- Trendspaning
- Undersökningar
- Utomhusreklam
- Värdegrund
- Varumärkesbyggande kommunikation
- Varumärkesstrategi
- Webb
- Artificiell intelligens
- Employer brand
- Navigators AI-skola
En trend som sprider sig bland de tekniska storföretagen är unbundling av applikationer. Unbundling betyder i sammanhanget att bryta ut centrala delar av en applikation för att skapa fler appar, eller standalone-appar som de även kallas.
Unbundling av applikationer
Trenden är att varje applikation innehåller en nytta eller en funktion. Några exempel är Facebook som brutit ut sin Messengerfunktion till en separat app, Google som delat upp Drive i tre separata appar och Microsoft som brutit ut tre appar ur tidigare Office suite.
Unbundling av applikationer
Trenden är att varje applikation innehåller en nytta eller en funktion. Några exempel är Facebook som brutit ut sin Messengerfunktion till en separat app, Google som delat upp Drive i tre separata appar och Microsoft som brutit ut tre appar ur tidigare Office suite.
En mer fokuserad användarupplevelse
Facebooks grundare Mark Zuckerberg tror att utvecklingen beror på ett ökat fokus på att applikationer ska vara nischade och endast ska göra en sak riktigt bra. För att tilltala fler kan man därför, istället för en applikation med massvis av funktioner, erbjuda kunden en eller flera standalone-appar för just den funktion som kunden är intresserad av. Då blir användarupplevelsen mer kvalitativ.
Framtidens applikationer
När det pratas om unbundling av applikationer beskrivs det som en relativt ny strategi. Strategin skulle dock kunna påverka framtida apputveckling. I framtiden kanske företag är mer måna om att skapa användarupplevelser som är mer inriktade och omvärderar vad det är som verkligen skapar värde för deras användare. Huruvida framtidens konsumenter kommer ladda ner flera applikationer istället för att samla allt på ett ställe är däremot en annan fråga. Vi följer utvecklingen med spänning.
Framtidens applikationer När det pratas om unbundling av applikationer beskrivs det som en relativt ny strategi. Strategin skulle dock kunna påverka framtida apputveckling. I framtiden kanske företag är mer måna om att skapa användarupplevelser som är mer inriktade och omvärderar vad det är som verkligen skapar värde för deras användare. Huruvida framtidens konsumenter kommer ladda ner flera applikationer istället för att samla allt på ett ställe är däremot en annan fråga. Vi följer utvecklingen med spänning.
Relaterade inlägg
HubSpot – komplett verktygsglåda för inbound marketing
Maktförskjutningen inom marknadsföring är i princip fullbordad. Idag…
Läs hela