Navigator
  • OM OSS
  • TJÄNSTER
  • CASE
  • NYHETER
  • BLOGG
  • DOWNLOADS
  • KONTAKT
Navigator
  • OM OSS
  • TJÄNSTER
  • CASE
  • NYHETER
  • BLOGG
  • DOWNLOADS
  • KONTAKT
.main-header { background: #3a3a3a;}
  • Hem
  • BLOGG
  • Trender och fakta om YouTube

Blogg// Trender och fakta om YouTube

15 okt, 2015
Kategorier
  • Google Ads
  • Årsredovisningar
  • B2B
  • B2C
  • Content marketing
  • Corporate communication
  • Digital årsredovisning
  • Digital kommunikation
  • Direktmarknadsföring
  • E-learning
  • E-postmarknadsföring
  • Event
  • Film
  • Förändringsprocess
  • Företagspresentationer
  • Gerillamarknadsföring
  • Grafisk profil
  • Inbound marketing
  • Marknadsföring
  • B2C
  • blog
  • Blogg
  • Hållbarhetsredovisningar
  • Healthcare
  • Innovation
  • Inspirationsfrukost
  • Intern implementering
  • Kampanjer
  • Kommunikationsplattform
  • Konceptutveckling
  • Kriskommunikation
  • Lead Management
  • Logotype
  • Målgruppsanalys
  • Marketing Automation
  • Marknads-PR
  • Mässor
  • Namnstrategi
  • Ny teknik
  • Nyheter
  • Omvärldsanalys
  • PIM-system
  • Positionering
  • PR
  • Print
  • Produktlansering
  • Säljdrivande kommunikation
  • Säljpresentationer
  • Segmentering
  • SEO
  • Sociala media-strategi
  • Storytelling
  • Tone of voice
  • Trendspaning
  • Undersökningar
  • Utomhusreklam
  • Värdegrund
  • Varumärkesbyggande kommunikation
  • Varumärkesstrategi
  • Webb
I takt med snabbare uppkopplingar och datorer med högre kapacitet har YouTube skapat sig en stark ställning i världen som den ledande kanalen för video och rörlig bild. Allt fler företag skapar sina egna kanaler och varje dag föds nya filmfenomen med med miljontals tittare och följare. Här hittar du lite trender och fakta om YouTube.
Fakta om YouTube
YouTube grundades 2005 av Chad Hurley, Steve Chen och Jawed Karim, alla tidigare anställda på PayPal. I slutet av 2006 köptes YouTube upp av Google. Varje minut lägger användare ut rörligt material på sammanlagt 300 timmar, enligt plattformens egen statistik. YouTube har idag över en miljard användare världen över.
Youtubes användningsområden
YouTube är en plattform för videodelning. Här kan användare ladda upp videor som är tillgängliga för allmänheten. YouTube är även ett socialt forum där användare har möjlighet att kommentera material och dela det vidare i andra sociala kanaler som exempelvis Facebook. Det som skiljer YouTube från andra kanaler är att man inte behöver vara medlem för att kunna utnyttja större delen av de funktioner som är tillgängliga. Det innebär att de flesta som använder YouTube för att söka efter material, och delar innehållet vidare, inte är medlemmar. För att kunna lägga upp material, kommentera och skapa spellistor krävs det dock att man är inloggad.
YouTube för företag
Idag går det att hitta många företag på YouTube. Här lägger företag ut allt från reklamfilmer till exklusivt ”bakom kulisserna” material. Därför fungerar YouTube som en extra marknadsföringskanal där det går att bjuda den intresserade på det lilla extra. På YouTube har företag även möjlighet att sponsra andra videor med annonser, en funktion som blivit tillgänglig först efter några år på marknaden.
Youtube i Sverige
Av svenska internetanvändare använder 82 % YouTube. Nästan hälften (46 %) använder plattformen varje vecka medan 18 % använder den dagligen. I Sverige är det fler män (84 %) än kvinnor (78 %) som återfinns på YouTube. Ju yngre åldersgrupp, desto fler återfinns på YouTube. Statistik visar att så gott som alla män mellan 12-18 år använder plattformen*. *www.internetstatistik.se
Nyckelfakta om YouTube
  • Grundades 2005
  • Ägs av Google sedan 2006
  • Varje minut laddas det upp videomaterial på totalt 300 timmar
  • Har idag över 1 miljard användare världen över
  • 82 % av svenska internetanvändare återfinns på YouTube
  • I Sverige är det flest män som använder plattformen
  • Populärast bland unga svenskar 

Föregående inlägg

Strategiarbete är ett viktigt fokusområde i all affärsrelaterad utbildning. Inte sällan är…

Läs hela

Nästa inlägg

Marknadsavdelningen har äntligen fått den plats i företaget som den förtjänar. Den…

Läs hela

Relaterade inlägg

10 steg till en digital kommunikationsstrategi

Om du inte redan har en digital strategi…

Läs hela
5 steg för framgångsrika B2B-webinars

B2B-köpare kan hitta mycket information på ditt företags…

Läs hela
Audio branding sätter ljud på varumärket

Grafisk form och verbal tonalitet är självklara beståndsdelar…

Läs hela
Kontakt
Norra Vallgatan 102
211 22 Malmö

E-mail: info@navigator.se

Prenumerera på vårt Nyhetsbrev
Navigator