Kategorier
- Strategi
- HubSpot
- Hållbarhetskommunikation
- Google Ads
- Årsredovisningar
- B2B
- B2C
- Content marketing
- Corporate communication
- Digital årsredovisning
- Digital kommunikation
- Direktmarknadsföring
- E-learning
- E-postmarknadsföring
- Event
- Film
- Förändringsprocess
- Företagspresentationer
- Gerillamarknadsföring
- Grafisk profil
- Inbound marketing
- Marknadsföring
- B2C
- blog
- Blogg
- Hållbarhetsredovisningar
- Healthcare
- Innovation
- Inspirationsfrukost
- Intern implementering
- Kampanjer
- Kommunikationsplattform
- Konceptutveckling
- Kriskommunikation
- Lead Management
- Logotype
- Målgruppsanalys
- Marketing Automation
- Marknads-PR
- Mässor
- Namnstrategi
- Ny teknik
- Nyheter
- Omvärldsanalys
- PIM-system
- Positionering
- PR
- Produktlansering
- Säljdrivande kommunikation
- Säljpresentationer
- Segmentering
- SEO
- Sociala media-strategi
- Storytelling
- Tone of voice
- Trendspaning
- Undersökningar
- Utomhusreklam
- Värdegrund
- Varumärkesbyggande kommunikation
- Varumärkesstrategi
- Webb
- Artificiell intelligens
- Employer brand
- Navigators AI-skola
Strategiarbete är ett viktigt fokusområde i all affärsrelaterad utbildning. Inte sällan är det ett primärt fokus. Företagskultur däremot är mer sällan en del av agendan. Trots att den i många fall är en viktigare framgångsfaktor än vad strategin är. Låt oss ta det steg för steg.
Företagskultur viktigt
En verksamhet brukar schablonmässigt beskrivas som att den består av 50 procent struktur och 50 procent kultur. Företagskulturen involverar en lång rad faktorer som attityder, förväntningar, övertygelser, idéer och uppfattningar och ju mer som sitter i väggarna desto mindre viktiga blir strategierna. Företagskulturen bygger på den samlade erfarenheten från alla medlemmar i organisationen på alla nivåer. Företagskulturen är strategins hemliga kompis som gör strategin starkare utan att vara satt på papper. Företagskulturen beskriver och styr hur ett företags ägare och medarbetare tänker, känner och agerar.