Navigator
  • OM OSS
  • TJÄNSTER
  • CASE
  • NYHETER
  • BLOGG
  • DOWNLOADS
  • KONTAKT
Navigator
  • OM OSS
  • TJÄNSTER
  • CASE
  • NYHETER
  • BLOGG
  • DOWNLOADS
  • KONTAKT
.main-header { background: #3a3a3a;}
  • Hem
  • BLOGG
  • Snapchat som kampanjverktyg

Blogg// Snapchat som kampanjverktyg

9 apr, 2015
Kategorier
  • Google Ads
  • Årsredovisningar
  • B2B
  • B2C
  • Content marketing
  • Corporate communication
  • Digital årsredovisning
  • Digital kommunikation
  • Direktmarknadsföring
  • E-learning
  • E-postmarknadsföring
  • Event
  • Film
  • Förändringsprocess
  • Företagspresentationer
  • Gerillamarknadsföring
  • Grafisk profil
  • Inbound marketing
  • Marknadsföring
  • B2C
  • blog
  • Blogg
  • Hållbarhetsredovisningar
  • Healthcare
  • Innovation
  • Inspirationsfrukost
  • Intern implementering
  • Kampanjer
  • Kommunikationsplattform
  • Konceptutveckling
  • Kriskommunikation
  • Lead Management
  • Logotype
  • Målgruppsanalys
  • Marketing Automation
  • Marknads-PR
  • Mässor
  • Namnstrategi
  • Ny teknik
  • Nyheter
  • Omvärldsanalys
  • PIM-system
  • Positionering
  • PR
  • Print
  • Produktlansering
  • Säljdrivande kommunikation
  • Säljpresentationer
  • Segmentering
  • SEO
  • Sociala media-strategi
  • Storytelling
  • Tone of voice
  • Trendspaning
  • Undersökningar
  • Utomhusreklam
  • Värdegrund
  • Varumärkesbyggande kommunikation
  • Varumärkesstrategi
  • Webb
Många känner säkert igen den gula ikonen med ett litet vitt spöke på när de ser den. Det många inte vet är att denna applikation i större utsträckning börjat användas av företag i marknadskampanjer. På Snapchat skickar du enkelt en bild eller video till en annan användare som du väljer från en ”vänlista” som du själv skapat. Du bestämmer hur länge innehållet ska visas för den andra användaren, maximalt tio sekunder. När personen du skickat en bild eller video till klickat på den så räknas tiden du förvalt ned, och därefter är det inte möjligt att återse materialet.
Historien om spöket
Snapchat introducerades 2011 av tre killar som då studerade vid Stanford University i USA. Till en början kunde applikationen endast användas till att skicka bilder, som det även gick att rita och skriva texter på, och för att spela in korta videos. Appen användes då främst för att kommunicera med vänner. I takt med att appen har vuxit i popularitet har det senare lanserats en chattfunktion och i början av året introducerades funktionen Snapchat Discover. Den senare har skapats för att användare ska kunna få uppdateringar från olika redaktionella team och är resultatet av samarbeten med världsledande mediaföretag.
Så använder du Snapchat i din marknadsföring
Snapchat används som mest bland ungdomar vilket kan vara bra att känna till vid valet av digital plattform för exempelvis en kampanj. Önskar du rikta ditt budskap till en yngre målgrupp kan Snapchat därför vara ett bra alternativ. Som företag skapar du enkelt ett konto på Snapchat. Arbetet ligger därefter i att skapa och sprida en intresseväckande kampanj och ha en tydlig anledning, eller pay-off, till varför folk ska följa just ert företag och ta emot era uppdateringar. Det kan exempelvis vara att lansera en produkt via appen, erbjuda utskick med rabattkoder eller låta användarna få tillgång till material som de inte kan få via några av era andra kanaler. I Sverige är det hittills få företag som använder Snapchat för att sprida sina budskap men med en växande trend utomlands är det bara en tidsfråga tills det blir ett populärt kampanjverktyg även här. Då gäller det att vara snabb med att hänga med på tåget.
Bra exempel
  • Roskildefestivalen: Använde sig under 2014 av Snapchat för att skicka ut uppdateringar om när nya band bokats till festivalen, till sina följare.
  • 16 handles: En New York-baserad yoghurtshop använde sig av Snapchat i kampanjsyfte och uppmanade folk att skicka en bild på när de åt yoghurt, via applikationen. Därefter fick man en bild tillbaka innehållande en kupong som man kunde visa upp vid nästa besök, förutsatt att man inte klickade på den förrän besöket såklart.
  • Audi: Under Superbowl rapporterade Audi aktivt om evenemanget till sina följare på Snapchat. Detta gjordes på ett humoristiskt sätt för att passa just ungdomar. Med hjälp av roliga texter och en hel drös av bilder på djur blev Audi uppmärksammade i flera andra sociala kanaler för sina roliga uppdateringar och ökade sitt följarantal på plattformen markant.

Föregående inlägg

På nittiotalet var det en ”någorlunda” enkel process att introducera ett nytt…

Läs hela

Nästa inlägg

Det brukar ta i genomsnitt cirka två år innan de förändringar som…

Läs hela

Relaterade inlägg

Hur ser framtidens byrå ut?

En av förra årets viktigaste undersökningar kring vår…

Läs hela
SEO för B2B, del 6: Personligt och socialt

Sökmotoroptimering för B2B-företag skiljer sig markant från hur…

Läs hela
Så lyckas du med smarta mål

Att sätta mål kan låta enkelt, men det…

Läs hela
Kontakt
Norra Vallgatan 102
211 22 Malmö

E-mail: info@navigator.se

Prenumerera på vårt Nyhetsbrev
Navigator