Kategorier
- HubSpot
- Google Ads
- Årsredovisningar
- B2B
- B2C
- Content marketing
- Corporate communication
- Digital årsredovisning
- Digital kommunikation
- Direktmarknadsföring
- E-learning
- E-postmarknadsföring
- Event
- Film
- Förändringsprocess
- Företagspresentationer
- Gerillamarknadsföring
- Grafisk profil
- Inbound marketing
- Marknadsföring
- B2C
- blog
- Blogg
- Hållbarhetsredovisningar
- Healthcare
- Innovation
- Inspirationsfrukost
- Intern implementering
- Kampanjer
- Kommunikationsplattform
- Konceptutveckling
- Kriskommunikation
- Lead Management
- Logotype
- Målgruppsanalys
- Marketing Automation
- Marknads-PR
- Mässor
- Namnstrategi
- Ny teknik
- Nyheter
- Omvärldsanalys
- PIM-system
- Positionering
- PR
- Produktlansering
- Säljdrivande kommunikation
- Säljpresentationer
- Segmentering
- SEO
- Sociala media-strategi
- Storytelling
- Tone of voice
- Trendspaning
- Undersökningar
- Utomhusreklam
- Värdegrund
- Varumärkesbyggande kommunikation
- Varumärkesstrategi
- Webb
- Artificiell intelligens
- Employer brand
- Navigators AI-skola
Kampen om kundernas uppmärksamhet hårdnar i alla kanaler. Enligt undersökningsföretaget Yankelovich Research utsattes en amerikan 2014 för i genomsnitt 5 000 kommersiella budskap varje dag. Självklart passerar många av dem förbi helt obemärkta. Våra hjärnor kan inte ta in allt och av det vi ändå uppmärksammar fastnar väldigt lite. Faktum är att vi bara klarar av att hålla ett fåtal varumärken i huvudet samtidigt. Med andra ord är det viktigt för dig att vara ett av dem. Men hur lyckas man med det? Svaret är positionering - du måste hitta din egen position i dina kunders medvetande.
Positionering utgår alltid från kundens verklighet
Redan på 60-talet lanserade den amerikanske marknadsföringskonsulten Jack Trout begreppet positionering. I korthet bygger det på insikten att vårt medvetande är begränsat och att vi har svårt att minnas många olika varumärken. Trout pratade om varumärkesstegen. Den har sju pinnar, men egentligen är det bara de översta tre som blir aktuella när en potentiell kund ska göra sitt val. Samtidigt finns det en stege för varje nisch, så den som inte lyckats nå överst på en stege, kan försöka uppfinna en helt ny. Men den viktigaste insikten var att världen ser ut så som kunderna föreställer sig den. Alldeles oavsett hur den faktiskt ser ut i verkligheten.