Kategorier
- Artificiell intelligens
- Employer brand
- Navigators AI-skola
- Google Ads
- Årsredovisningar
- B2B
- B2C
- Content marketing
- Corporate communication
- Digital årsredovisning
- Digital kommunikation
- Direktmarknadsföring
- E-learning
- E-postmarknadsföring
- Event
- Film
- Förändringsprocess
- Företagspresentationer
- Gerillamarknadsföring
- Grafisk profil
- Inbound marketing
- Marknadsföring
- B2C
- blog
- Blogg
- Hållbarhetsredovisningar
- Healthcare
- Innovation
- Inspirationsfrukost
- Intern implementering
- Kampanjer
- Kommunikationsplattform
- Konceptutveckling
- Kriskommunikation
- Lead Management
- Logotype
- Målgruppsanalys
- Marketing Automation
- Marknads-PR
- Mässor
- Namnstrategi
- Ny teknik
- Nyheter
- Omvärldsanalys
- PIM-system
- Positionering
- PR
- Produktlansering
- Säljdrivande kommunikation
- Säljpresentationer
- Segmentering
- SEO
- Sociala media-strategi
- Storytelling
- Tone of voice
- Trendspaning
- Undersökningar
- Utomhusreklam
- Värdegrund
- Varumärkesbyggande kommunikation
- Varumärkesstrategi
- Webb
Medieträningar syftar till att skapa en förberedelse och trygghet i intervjusituationen. För trots att många tycker att det är en skrämmande tanke att få frågor av en journalist är det nästan alltid ett ypperligt tillfälle att föra fram sitt budskap. Förutsatt att man är förberedd på rätt sätt!
Hur går det till?
De allra flesta medieträningar består av två block. Först ges en teoretisk genomgång där man får kunskap om mediernas arbetssätt och journalisternas uppdrag. Detta ger en förståelse för den egna rollen i intervjusituationen. Ofta får du också praktiska tips och övningar. Under det praktiska momentet tränar man oftast på den allra tuffaste intervjusituationen, där kritiska frågor filmas och direktsänds. Anledningen till det är att om man behärskar den situationen så behärskar man andra intervjusituationer också. Alla intervjuer filmas och analyseras sedan av hela gruppen. Det är viktigt att alla får möjlighet att träna flera gånger, så att man kan lära sig av sina misstag. Det brukar också vara en väldigt stärkande upplevelse att se förbättringen mellan varje gång. För att göra varje intervju så realistisk som möjligt förbereds autentiska intervjusituationer för varje intervjuperson.