Kategorier
- Strategi
- HubSpot
- Hållbarhetskommunikation
- Google Ads
- Årsredovisningar
- B2B
- B2C
- Content marketing
- Corporate communication
- Digital årsredovisning
- Digital kommunikation
- Direktmarknadsföring
- E-learning
- E-postmarknadsföring
- Event
- Film
- Förändringsprocess
- Företagspresentationer
- Gerillamarknadsföring
- Grafisk profil
- Inbound marketing
- Marknadsföring
- B2C
- blog
- Blogg
- Hållbarhetsredovisningar
- Healthcare
- Innovation
- Inspirationsfrukost
- Intern implementering
- Kampanjer
- Kommunikationsplattform
- Konceptutveckling
- Kriskommunikation
- Lead Management
- Logotype
- Målgruppsanalys
- Marketing Automation
- Marknads-PR
- Mässor
- Namnstrategi
- Ny teknik
- Nyheter
- Omvärldsanalys
- PIM-system
- Positionering
- PR
- Produktlansering
- Säljdrivande kommunikation
- Säljpresentationer
- Segmentering
- SEO
- Sociala media-strategi
- Storytelling
- Tone of voice
- Trendspaning
- Undersökningar
- Utomhusreklam
- Värdegrund
- Varumärkesbyggande kommunikation
- Varumärkesstrategi
- Webb
- Artificiell intelligens
- Employer brand
- Navigators AI-skola
För många grupper är idag internet en helt integrerad del av vardagen, och nästan hälften av svenskarna använder nätet flera gånger varje dag. Men ständigt kommer nya användare till – förra året cirka hundra tusen svenskar. Trots detta återstår det en miljon svenskar som inte använder internet alls.
Nätet ökar
De grupper som fortsätter att öka mest är yngre pensionärer och förskolebarn. Bland barnen är det surfplattan som ligger bakom. Hälften av landets tvååringar använder idag internet, och bland sjuåringar är det hela 90 %. Medan ökningstakten för smarta mobiler har planat ut så har surfplattan spridit sig med rekordfart under de senaste tre åren – från 5 % till 53 %. För de flesta är dock smart mobil och surfplatta fortfarande komplement till datorn, men allt större del av internettiden tillbringas på mobila enheter.
Nätet ökar
De grupper som fortsätter att öka mest är yngre pensionärer och förskolebarn. Bland barnen är det surfplattan som ligger bakom. Hälften av landets tvååringar använder idag internet, och bland sjuåringar är det hela 90 %. Medan ökningstakten för smarta mobiler har planat ut så har surfplattan spridit sig med rekordfart under de senaste tre åren – från 5 % till 53 %. För de flesta är dock smart mobil och surfplatta fortfarande komplement till datorn, men allt större del av internettiden tillbringas på mobila enheter.
Youtube störst spridning
Populärast på nätet är YouTube och Spotify. Störst spridning har YouTube fått, men om vi ser till det dagliga användandet så dominerar musiken. Även de sociala nätverkens popularitet ökar ständigt. Det senaste året har antalet användare gått upp med tre procentenheter, till 72 %. Sju av tio internetanvändare besöker alltså sociala nätverk, vilket motsvarar 64 % av hela befolkningen. Facebook dominerar fortfarande, men har minskat i åldern 12-15 år. Här har det dykt upp en rad alternativ under senare år.
Källa
Källa är rapporten ”Svenskarna och internet 2014” som genomförs av .SE (Stiftelsen för internetinfrastruktur).
Läs mer på www.soi2014.se
Källa Källa är rapporten ”Svenskarna och internet 2014” som genomförs av .SE (Stiftelsen för internetinfrastruktur). Läs mer på www.soi2014.se
Relaterade inlägg
Starka varumärken styr vår världsbild
Dagens starka varumärken står ut genom att smälta in….
Läs helaVad krävs för en lyckad positionering?
Antalet produkter och varumärken på marknaden har fullkomligt…
Läs hela