Kategorier
- Strategi
- HubSpot
- Hållbarhetskommunikation
- Google Ads
- Årsredovisningar
- B2B
- B2C
- Content marketing
- Corporate communication
- Digital årsredovisning
- Digital kommunikation
- Direktmarknadsföring
- E-learning
- E-postmarknadsföring
- Event
- Film
- Förändringsprocess
- Företagspresentationer
- Gerillamarknadsföring
- Grafisk profil
- Inbound marketing
- Marknadsföring
- B2C
- blog
- Blogg
- Hållbarhetsredovisningar
- Healthcare
- Innovation
- Inspirationsfrukost
- Intern implementering
- Kampanjer
- Kommunikationsplattform
- Konceptutveckling
- Kriskommunikation
- Lead Management
- Logotype
- Målgruppsanalys
- Marketing Automation
- Marknads-PR
- Mässor
- Namnstrategi
- Ny teknik
- Nyheter
- Omvärldsanalys
- PIM-system
- Positionering
- PR
- Produktlansering
- Säljdrivande kommunikation
- Säljpresentationer
- Segmentering
- SEO
- Sociala media-strategi
- Storytelling
- Tone of voice
- Trendspaning
- Undersökningar
- Utomhusreklam
- Värdegrund
- Varumärkesbyggande kommunikation
- Varumärkesstrategi
- Webb
- Artificiell intelligens
- Employer brand
- Navigators AI-skola
Medieträningar syftar till att skapa en förberedelse och trygghet i intervjusituationen. För trots att många tycker att det är en skrämmande tanke att få frågor av en journalist är det nästan alltid ett ypperligt tillfälle att föra fram sitt budskap. Förutsatt att man är förberedd på rätt sätt!
Hur går det till?
De allra flesta medieträningar består av två block. Först ges en teoretisk genomgång där man får kunskap om mediernas arbetssätt och journalisternas uppdrag. Detta ger en förståelse för den egna rollen i intervjusituationen. Ofta får du också praktiska tips och övningar. Under det praktiska momentet tränar man oftast på den allra tuffaste intervjusituationen, där kritiska frågor filmas och direktsänds. Anledningen till det är att om man behärskar den situationen så behärskar man andra intervjusituationer också. Alla intervjuer filmas och analyseras sedan av hela gruppen. Det är viktigt att alla får möjlighet att träna flera gånger, så att man kan lära sig av sina misstag. Det brukar också vara en väldigt stärkande upplevelse att se förbättringen mellan varje gång. För att göra varje intervju så realistisk som möjligt förbereds autentiska intervjusituationer för varje intervjuperson.
Hur går det till?
De allra flesta medieträningar består av två block. Först ges en teoretisk genomgång där man får kunskap om mediernas arbetssätt och journalisternas uppdrag. Detta ger en förståelse för den egna rollen i intervjusituationen. Ofta får du också praktiska tips och övningar. Under det praktiska momentet tränar man oftast på den allra tuffaste intervjusituationen, där kritiska frågor filmas och direktsänds. Anledningen till det är att om man behärskar den situationen så behärskar man andra intervjusituationer också. Alla intervjuer filmas och analyseras sedan av hela gruppen. Det är viktigt att alla får möjlighet att träna flera gånger, så att man kan lära sig av sina misstag. Det brukar också vara en väldigt stärkande upplevelse att se förbättringen mellan varje gång. För att göra varje intervju så realistisk som möjligt förbereds autentiska intervjusituationer för varje intervjuperson.
Vem behöver vara tränad?
Den eller de personer som är företagets ansikte utåt bör ha genomgått en medieträning, oavsett hur frekvent man syns i media. Dels eftersom man aldrig vet när tillfället dyker upp, dels eftersom det ger den personenen en trygghet i rollen som talesperson. Kunskaperna från en medieträning har man inte bara med sig i en intervjusituation, utan i alla situationer där man får möjlighet att berätta om sitt arbete och företag. Det kan handla om möten med investerare, samarbetspartners eller varför inte grannens nyfikna frågor om vad du jobbar med egentligen. Och sist men inte minst så är medieträningar en färskvara.
Relaterade inlägg
Därför ska du arbeta med Content Marketing
Content Marketing, eller innehållsmarknadsföring, innebär redaktionellt material som…
Läs hela