Kategorier
- Strategi
- HubSpot
- Hållbarhetskommunikation
- Google Ads
- Årsredovisningar
- B2B
- B2C
- Content marketing
- Corporate communication
- Digital årsredovisning
- Digital kommunikation
- Direktmarknadsföring
- E-learning
- E-postmarknadsföring
- Event
- Film
- Förändringsprocess
- Företagspresentationer
- Gerillamarknadsföring
- Grafisk profil
- Inbound marketing
- Marknadsföring
- B2C
- blog
- Blogg
- Hållbarhetsredovisningar
- Healthcare
- Innovation
- Inspirationsfrukost
- Intern implementering
- Kampanjer
- Kommunikationsplattform
- Konceptutveckling
- Kriskommunikation
- Lead Management
- Logotype
- Målgruppsanalys
- Marketing Automation
- Marknads-PR
- Mässor
- Namnstrategi
- Ny teknik
- Nyheter
- Omvärldsanalys
- PIM-system
- Positionering
- PR
- Produktlansering
- Säljdrivande kommunikation
- Säljpresentationer
- Segmentering
- SEO
- Sociala media-strategi
- Storytelling
- Tone of voice
- Trendspaning
- Undersökningar
- Utomhusreklam
- Värdegrund
- Varumärkesbyggande kommunikation
- Varumärkesstrategi
- Webb
- Artificiell intelligens
- Employer brand
- Navigators AI-skola
Skulle du beskriva dig själv som kreativ? Inte? Det kan vara de vuxnas fel! Forskning visar att vi redan som barn bestämmer oss för om vi är kreativa. Rättare sagt är det vuxna i vår omgivning som avgör det, eftersom det framför allt är barn som skapar genom att rita, spela instrument, bygga med lego eller skriva berättelser som beröms för sin kreativitet. Men vad är egentligen kreativitet? Är det skapande, problemlösning eller att sätta information i ett nytt sammanhang? Det finns ingen självklar definition av begreppet, men Albert Einstein formulerade det ganska bra: ”Creativity is intelligence having fun”.
Är kreativitet en talang?
Varför är då vissa människor mer kreativa än andra? Är kreativitet medfött? Till viss del faktiskt. Forskare vid Karolinska Institutet har bevisat att det finns ett samband mellan kreativitet och psykisk sjukdom, vilket indikerar att kreativitet till viss del är genetiskt betingat. Men det handlar troligtvis också om hur vi väljer att se på saken: är kreativitet en egenskap eller en färdighet? Både och, skulle jag säga. Vissa har fallenhet för att komma på idéer som löser problem. Andra har den inte, men kan öva upp sin kreativitet. Det kräver stark vilja, tid och hårt arbete. Inte så konstigt, för det finns ett tydligt samband mellan kreativitet och besvär.
Är kreativitet en talang?
Varför är då vissa människor mer kreativa än andra? Är kreativitet medfött? Till viss del faktiskt. Forskare vid Karolinska Institutet har bevisat att det finns ett samband mellan kreativitet och psykisk sjukdom, vilket indikerar att kreativitet till viss del är genetiskt betingat. Men det handlar troligtvis också om hur vi väljer att se på saken: är kreativitet en egenskap eller en färdighet? Både och, skulle jag säga. Vissa har fallenhet för att komma på idéer som löser problem. Andra har den inte, men kan öva upp sin kreativitet. Det kräver stark vilja, tid och hårt arbete. Inte så konstigt, för det finns ett tydligt samband mellan kreativitet och besvär.
Fem sätt att komma på (riktigt bra) idéer
Går det att vara kreativ på beställning? Ja! Men ibland krävs det hjälp för att komma igång. Många gånger räcker det att lämna skrivbordet en stund. Avstånd genererar insikt och det är ofta i duschen, på promenaden eller i samtal med andra som de riktigt bra idéerna dyker upp. Här är fem övningar som boostar kreativiteten:
- Börja med lösningen och arbeta dig bakåt. Hur eliminerar du problemen på vägen till lösningen?
- Skapa med händerna. Det sker något när vi använder papper och penna istället för att sitta vid datorskärmen. Genom att rita, skriva, skissa, stryka och dra pilar blir mönster och samband tydligare. Eftersom det tar längre tid än att göra samma uppgift på datorn får du dessutom utrymme att tänka.
- 10 under 10. Plocka fram post-its och sätt timern på tio minuter. Innan klockan ringer ska du ha kommit på minst tio idéer. Den här övningen handlar om att gå djupare ner i det undermedvetna. De första idéerna är förutsägbara och de följande desperata. Bland de sista finns det däremot ofta guldkorn som det går att spinna vidare på. 10 under 10 är även en utmärkt workshop-övning.
- Gör tvärtom. Vad händer om du vänder på alltsammans och gör motsatsen till den förutsägbara lösningen?
- Fråga varför! Det kan hända riktigt spännande saker när vi börjar ifrågasätta sådant som är självklart. En rolig övning är att fråga sig varför man behöver en mediabudget för att nå ut. Vad skulle ni göra om ni plötsligt hade 0 kronor att spendera? Ett annat bra exempel är Gudrun Schymans homepartys under valrörelsen 2014 – en nytänkande och mycket uppmärksammad valkampanj.
Sist men inte minst: lägg egot i byrålådan. Egot innehåller självinsikt, prestation, normer och annat som hör den begränsade vuxenvärlden till. Det är skräpmat för din kreativitet. Här handlar det om att komma på något nytt. Inte om vad andra tänker. Det finns inget rätt eller fel, så det är dags att sluta fundera på vad andra ska tycka. Kör hårt!
- Börja med lösningen och arbeta dig bakåt. Hur eliminerar du problemen på vägen till lösningen?
- Skapa med händerna. Det sker något när vi använder papper och penna istället för att sitta vid datorskärmen. Genom att rita, skriva, skissa, stryka och dra pilar blir mönster och samband tydligare. Eftersom det tar längre tid än att göra samma uppgift på datorn får du dessutom utrymme att tänka.
- 10 under 10. Plocka fram post-its och sätt timern på tio minuter. Innan klockan ringer ska du ha kommit på minst tio idéer. Den här övningen handlar om att gå djupare ner i det undermedvetna. De första idéerna är förutsägbara och de följande desperata. Bland de sista finns det däremot ofta guldkorn som det går att spinna vidare på. 10 under 10 är även en utmärkt workshop-övning.
- Gör tvärtom. Vad händer om du vänder på alltsammans och gör motsatsen till den förutsägbara lösningen?
- Fråga varför! Det kan hända riktigt spännande saker när vi börjar ifrågasätta sådant som är självklart. En rolig övning är att fråga sig varför man behöver en mediabudget för att nå ut. Vad skulle ni göra om ni plötsligt hade 0 kronor att spendera? Ett annat bra exempel är Gudrun Schymans homepartys under valrörelsen 2014 – en nytänkande och mycket uppmärksammad valkampanj.
Relaterade inlägg
5 tips för att lyckas med din filmproduktion
Film är ett fantastiskt uttrycksmedel för att engagera…
Läs hela