Kategorier
- Strategi
- HubSpot
- Hållbarhetskommunikation
- Google Ads
- Årsredovisningar
- B2B
- B2C
- Content marketing
- Corporate communication
- Digital årsredovisning
- Digital kommunikation
- Direktmarknadsföring
- E-learning
- E-postmarknadsföring
- Event
- Film
- Förändringsprocess
- Företagspresentationer
- Gerillamarknadsföring
- Grafisk profil
- Inbound marketing
- Marknadsföring
- B2C
- blog
- Blogg
- Hållbarhetsredovisningar
- Healthcare
- Innovation
- Inspirationsfrukost
- Intern implementering
- Kampanjer
- Kommunikationsplattform
- Konceptutveckling
- Kriskommunikation
- Lead Management
- Logotype
- Målgruppsanalys
- Marketing Automation
- Marknads-PR
- Mässor
- Namnstrategi
- Ny teknik
- Nyheter
- Omvärldsanalys
- PIM-system
- Positionering
- PR
- Produktlansering
- Säljdrivande kommunikation
- Säljpresentationer
- Segmentering
- SEO
- Sociala media-strategi
- Storytelling
- Tone of voice
- Trendspaning
- Undersökningar
- Utomhusreklam
- Värdegrund
- Varumärkesbyggande kommunikation
- Varumärkesstrategi
- Webb
- Artificiell intelligens
- Employer brand
- Navigators AI-skola
Plötsligt händer det. Ett inlägg på Facebook, Linkedin eller Twitter tar fart och börjar delas. Som en löpeld sveper det över världen. Är det en slump? Eller finns det en förklaring? Svaret på frågan om vad som gör att vi vill dela ett inlägg hittar vi, som så ofta, i våra hjärnors mörka skrymslen.
Fyra psykologiska mekanismer
Du har precis lanserat en ny spännande produkt och tänker att alla på Facebook naturligtvis vill veta detta. Och när de inser hur bra och smart din produkt är kommer de att gilla och dela den i parti och minut. Tyvärr. Du kommer att bli besviken. För det är inte så sociala medier fungerar. Facebook, Twitter och LinkedIn är sociala arenor där vi visar upp oss. Alla våra kontakter ser vad vi gillar och vad vi delar. Därför är vi ganska restriktiva. Precis som vi inte drar på oss vilken t-shirt med tryck som helst. Det handlar trots allt om vårt personliga varumärke. Hur vi vill framstå i andras ögon. I grund och botten finns det fyra psykologiska mekanismer som styr vilka inlägg vi delar.
Fyra psykologiska mekanismer
Du har precis lanserat en ny spännande produkt och tänker att alla på Facebook naturligtvis vill veta detta. Och när de inser hur bra och smart din produkt är kommer de att gilla och dela den i parti och minut. Tyvärr. Du kommer att bli besviken. För det är inte så sociala medier fungerar. Facebook, Twitter och LinkedIn är sociala arenor där vi visar upp oss. Alla våra kontakter ser vad vi gillar och vad vi delar. Därför är vi ganska restriktiva. Precis som vi inte drar på oss vilken t-shirt med tryck som helst. Det handlar trots allt om vårt personliga varumärke. Hur vi vill framstå i andras ögon. I grund och botten finns det fyra psykologiska mekanismer som styr vilka inlägg vi delar.
1. Vi vill uppfattas på ett bra sätt
Jonah Berger, som skrivit boken "Contagious: Why Things Catch On” beskriver det så här: ”Innan människor delar en bit av socialt innehåll, utvärderar de dess sociala valuta. Ju bättre det får dem att se ut, desto större är chansen att de skickar det vidare.” Med andra ord: Om ditt inlägg upplevs som ren reklam är det ingen som vill dela med sig. För på vilket sätt skulle det positivt bidra till bilden av dem själva? Vi vill dela innehåll som är intressant. När du hittar ett inlägg som lär dig något nytt, delar du det för att det säger ”kolla vad jag hittade” vilket är detsamma som ”se vad jag redan vet”. Enligt en global undersökning av Ipsos delar 61 procent innehåll för att det är intressant, men bara 43 procent för att det är roligt. Så hur drar du nytta av detta? Genom att göra inlägg som berättar något som vi inte visste. Spännande fakta, intressant statistik eller något annat som gör att människor framstår som intressanta och välinformerade om de delar.
2. Vi vill stötta saker vi tror på
Enligt en undersökning Buffer genomfört delar 84 procent innehåll för att det är ett enkelt sätt att stötta saker eller frågor de bryr sig om. Det är ett snabbt sätt att få en känsla av att göra skillnad utan att egentligen behöva anstränga sig, samtidigt som du visar dina vänner vad du står för. Som företag bör du alltså fråga dig: Vad står vi för? Vilken fråga brinner vi för? Varför finns vi? Med stor sannolikhet är det något du kan hitta i ditt kundlöfte. Och det behöver inte vara unikt, men det måste vara något du ärligt står upp för. Det är givetvis svårare för en elektriker än för Stadsmissionen. Men även som elektriker kan du ta ställning. Ditt kundlöfte är kanske ”Gå inte på en propp” och du har tagit positionen som den ärliga elektrikern. Den som aktivt bestämt sig för att motverka branschens avigsidor. Då kan du göra inlägg som ”5 tecken på att din byggare inte har rent mjöl i påsen” eller ”3 sätt att lära din 3-åring att inte ljuga”. Chansen är att många kommer att dela dina inlägg för att visa att de stöttar ärlighet och därmed framstår i en bättre dager. Åtminstone så länge ditt engagemang verkar genuint och kommer från hjärtat.
3. Vi vill hålla kontakten
Det kallas sociala media av en anledning. Poängen är att du med Facebook och Linkedin kan hålla kontakten med en massa människor, även sådana du egentligen inte umgås med. Gamla klasskamrater, rumskamraten från folkhögskolan, din arbetskamrat från förr-förra jobbet. Det är så enkelt, du bara delar något eller gillar något de delat. Så hur kan du som företag dra nytta av denna insikt? Du måste fråga dig hur du kan hjälpa människor att hålla kontakten genom det du delar. Det gör du genom att tänka på hur ditt innehåll kan användas. Om du säljer kök kan du publicera artikeln ”3 tecken på att din respektive avskyr din matlagning” vilken med stor sannolikhet kommer att delas och dessutom kommer människor att tagga andra människor när de delar. Du skapar innehåll andra vill använda för att hålla kontakten och som de kan rikta till personer i sitt nätverk.
4. Vi har en instinktiv vilja att hjälpa andra
Många experiment, bland annat av den amerikanska psykologen Liz Dunn, har bevisat att vi mår bättre av att ge än av att få. Och det är ingen skillnad i den virtuella världen. Fractl och BuzzSumo undersökte en miljon av de mest delade inläggen på sociala media och fann att av de 1 000 som låg i topp hade två tredjedelar ett positivt budskap. För dig som företag innebär det att du ska satsa på uppmuntrande inlägg som har ett innehåll som stöttar människor på något sätt. Det kan vara ett citat, statistik eller en steg-för-steg-instruktion. Helt enkelt skapa innehåll som du genuint känner kan hjälpa människor på något sätt. Då kommer andra människor att dela det för att i sin tur hjälpa.
Slutligen: Ärlighet varar längst
Gemensamt för dessa psykologiska mekanismer är att de värdesätter ärlighet och ett genuint uppsåt. De flesta människor har en rätt välutvecklad bullshit-radar och kommer märka så fort du gör inlägg som är beräknande eller där du enbart försöker tänka strategiskt för att få likes eller bli delad. All framgång på sociala media föds ur ett äkta engagemang och en ärlig vilja att bygga en relation. Du måste våga berätta personliga historier, vara genuin, dela med dig av mängder av saker och hela tiden ha kontakt med dina följare. Det positiva är att du i längden kommer utveckla en innerlig relation med dem, vilket kommer att få dem att gilla och dela ditt innehåll. Även de gånger det inte är så värst bra.
Vill du veta mer om hur du skapar inlägg som alla vill dela?
Vi på Navigator har lång erfarenhet av att hjälpa företag att ta fram strategier för hur sociala media kan användas för att stärka varumärken och bygga relationer. På ett ärligt, genuint och genomtänkt vis. Om du är nyfiken på vad vi kan göra för dig är du mer än välkommen at höra av dig.
2. Vi vill stötta saker vi tror på
Enligt en undersökning Buffer genomfört delar 84 procent innehåll för att det är ett enkelt sätt att stötta saker eller frågor de bryr sig om. Det är ett snabbt sätt att få en känsla av att göra skillnad utan att egentligen behöva anstränga sig, samtidigt som du visar dina vänner vad du står för. Som företag bör du alltså fråga dig: Vad står vi för? Vilken fråga brinner vi för? Varför finns vi? Med stor sannolikhet är det något du kan hitta i ditt kundlöfte. Och det behöver inte vara unikt, men det måste vara något du ärligt står upp för. Det är givetvis svårare för en elektriker än för Stadsmissionen. Men även som elektriker kan du ta ställning. Ditt kundlöfte är kanske ”Gå inte på en propp” och du har tagit positionen som den ärliga elektrikern. Den som aktivt bestämt sig för att motverka branschens avigsidor. Då kan du göra inlägg som ”5 tecken på att din byggare inte har rent mjöl i påsen” eller ”3 sätt att lära din 3-åring att inte ljuga”. Chansen är att många kommer att dela dina inlägg för att visa att de stöttar ärlighet och därmed framstår i en bättre dager. Åtminstone så länge ditt engagemang verkar genuint och kommer från hjärtat.
3. Vi vill hålla kontakten
Det kallas sociala media av en anledning. Poängen är att du med Facebook och Linkedin kan hålla kontakten med en massa människor, även sådana du egentligen inte umgås med. Gamla klasskamrater, rumskamraten från folkhögskolan, din arbetskamrat från förr-förra jobbet. Det är så enkelt, du bara delar något eller gillar något de delat. Så hur kan du som företag dra nytta av denna insikt? Du måste fråga dig hur du kan hjälpa människor att hålla kontakten genom det du delar. Det gör du genom att tänka på hur ditt innehåll kan användas. Om du säljer kök kan du publicera artikeln ”3 tecken på att din respektive avskyr din matlagning” vilken med stor sannolikhet kommer att delas och dessutom kommer människor att tagga andra människor när de delar. Du skapar innehåll andra vill använda för att hålla kontakten och som de kan rikta till personer i sitt nätverk.
4. Vi har en instinktiv vilja att hjälpa andra
Många experiment, bland annat av den amerikanska psykologen Liz Dunn, har bevisat att vi mår bättre av att ge än av att få. Och det är ingen skillnad i den virtuella världen. Fractl och BuzzSumo undersökte en miljon av de mest delade inläggen på sociala media och fann att av de 1 000 som låg i topp hade två tredjedelar ett positivt budskap. För dig som företag innebär det att du ska satsa på uppmuntrande inlägg som har ett innehåll som stöttar människor på något sätt. Det kan vara ett citat, statistik eller en steg-för-steg-instruktion. Helt enkelt skapa innehåll som du genuint känner kan hjälpa människor på något sätt. Då kommer andra människor att dela det för att i sin tur hjälpa.
Slutligen: Ärlighet varar längst
Gemensamt för dessa psykologiska mekanismer är att de värdesätter ärlighet och ett genuint uppsåt. De flesta människor har en rätt välutvecklad bullshit-radar och kommer märka så fort du gör inlägg som är beräknande eller där du enbart försöker tänka strategiskt för att få likes eller bli delad. All framgång på sociala media föds ur ett äkta engagemang och en ärlig vilja att bygga en relation. Du måste våga berätta personliga historier, vara genuin, dela med dig av mängder av saker och hela tiden ha kontakt med dina följare. Det positiva är att du i längden kommer utveckla en innerlig relation med dem, vilket kommer att få dem att gilla och dela ditt innehåll. Även de gånger det inte är så värst bra.
Vill du veta mer om hur du skapar inlägg som alla vill dela?
Vi på Navigator har lång erfarenhet av att hjälpa företag att ta fram strategier för hur sociala media kan användas för att stärka varumärken och bygga relationer. På ett ärligt, genuint och genomtänkt vis. Om du är nyfiken på vad vi kan göra för dig är du mer än välkommen at höra av dig.
4. Vi har en instinktiv vilja att hjälpa andra
Många experiment, bland annat av den amerikanska psykologen Liz Dunn, har bevisat att vi mår bättre av att ge än av att få. Och det är ingen skillnad i den virtuella världen. Fractl och BuzzSumo undersökte en miljon av de mest delade inläggen på sociala media och fann att av de 1 000 som låg i topp hade två tredjedelar ett positivt budskap. För dig som företag innebär det att du ska satsa på uppmuntrande inlägg som har ett innehåll som stöttar människor på något sätt. Det kan vara ett citat, statistik eller en steg-för-steg-instruktion. Helt enkelt skapa innehåll som du genuint känner kan hjälpa människor på något sätt. Då kommer andra människor att dela det för att i sin tur hjälpa.
Slutligen: Ärlighet varar längst
Gemensamt för dessa psykologiska mekanismer är att de värdesätter ärlighet och ett genuint uppsåt. De flesta människor har en rätt välutvecklad bullshit-radar och kommer märka så fort du gör inlägg som är beräknande eller där du enbart försöker tänka strategiskt för att få likes eller bli delad. All framgång på sociala media föds ur ett äkta engagemang och en ärlig vilja att bygga en relation. Du måste våga berätta personliga historier, vara genuin, dela med dig av mängder av saker och hela tiden ha kontakt med dina följare. Det positiva är att du i längden kommer utveckla en innerlig relation med dem, vilket kommer att få dem att gilla och dela ditt innehåll. Även de gånger det inte är så värst bra.
Vill du veta mer om hur du skapar inlägg som alla vill dela?
Vi på Navigator har lång erfarenhet av att hjälpa företag att ta fram strategier för hur sociala media kan användas för att stärka varumärken och bygga relationer. På ett ärligt, genuint och genomtänkt vis. Om du är nyfiken på vad vi kan göra för dig är du mer än välkommen at höra av dig.
Vill du veta mer om hur du skapar inlägg som alla vill dela? Vi på Navigator har lång erfarenhet av att hjälpa företag att ta fram strategier för hur sociala media kan användas för att stärka varumärken och bygga relationer. På ett ärligt, genuint och genomtänkt vis. Om du är nyfiken på vad vi kan göra för dig är du mer än välkommen at höra av dig.
Relaterade inlägg
De fem vanligaste misstagen hos företagsbloggar
Fler och fler väljer att starta en företagsblogg….
Läs helaVad ska en innehållsstrategi för sociala medier innehålla?
Det finns många faktorer som avgör hur framgångsrik…
Läs helaGör en tydlig kanalstrategi och konkurrentanalys
För att skapa en hållbar och lönsam digital…
Läs hela