Kategorier
- Strategi
- HubSpot
- Hållbarhetskommunikation
- Google Ads
- Årsredovisningar
- B2B
- B2C
- Content marketing
- Corporate communication
- Digital årsredovisning
- Digital kommunikation
- Direktmarknadsföring
- E-learning
- E-postmarknadsföring
- Event
- Film
- Förändringsprocess
- Företagspresentationer
- Gerillamarknadsföring
- Grafisk profil
- Inbound marketing
- Marknadsföring
- B2C
- blog
- Blogg
- Hållbarhetsredovisningar
- Healthcare
- Innovation
- Inspirationsfrukost
- Intern implementering
- Kampanjer
- Kommunikationsplattform
- Konceptutveckling
- Kriskommunikation
- Lead Management
- Logotype
- Målgruppsanalys
- Marketing Automation
- Marknads-PR
- Mässor
- Namnstrategi
- Ny teknik
- Nyheter
- Omvärldsanalys
- PIM-system
- Positionering
- PR
- Produktlansering
- Säljdrivande kommunikation
- Säljpresentationer
- Segmentering
- SEO
- Sociala media-strategi
- Storytelling
- Tone of voice
- Trendspaning
- Undersökningar
- Utomhusreklam
- Värdegrund
- Varumärkesbyggande kommunikation
- Varumärkesstrategi
- Webb
- Artificiell intelligens
- Employer brand
- Navigators AI-skola
Sociala kanaler som Facebook och Twitter svämmar över med statusuppdateringar om förkylning och snoriga näsor. Det är med andra ord ett smart drag att lansera en kampanj för nässpray på nätet. Här letar många efter information om behandlingar vilket ger möjligheten att kommunicera sitt budskap och nå sin målgrupp med viral kommunikation. Tricket är att göra det så pass intressant att informationen sprids.
Viral kommunikation
På nätet är engagemang en viktig parameter för att få spridning och uppmärksamhet för sin produkt eller sakfråga. Här finns stora möjligheter att nå ut om man utnyttjar nätbeteenden och funktioner så som de används idag. Eller i morgon. Förändringen går snabbt, nya funktioner uppstår och publiken flyttar på sig med dem.
Viral kommunikation
På nätet är engagemang en viktig parameter för att få spridning och uppmärksamhet för sin produkt eller sakfråga. Här finns stora möjligheter att nå ut om man utnyttjar nätbeteenden och funktioner så som de används idag. Eller i morgon. Förändringen går snabbt, nya funktioner uppstår och publiken flyttar på sig med dem.
Aktiverande innehåll
Förr publicerade man ofta en banner för att kunna kryssa av ”internet” i marknadsbudgeten. Men nu finns helt andra vägar att välja som ger bättre effekt. Det räcker inte att enbart finnas på nätet, man måste, precis som annan marknadsföring vara intressant och tillföra besökaren ett värde med rätt innehåll.
En näsvis kampanj
Läkemedelsföretaget Nordic Drugs har bland annat nässprayen Nasoferm i sin produktportfölj. Tillsammans med Navigator valde man att skapa kampanjen ”För dom näsvisa” med fokus på nätaktiviteter; via en webbplats, sociala medier, web-tv och Spotify för att nå sin målgrupp. Navet i kampanjen är webbplatsen näsvis.se där besökaren träffar Lennart i hans luktlabb. Utöver information om nässprayen, hur snabbt den lindrar och dess specifika egenskaper får besökaren förkylningstips, engageras i diverse aktiviteter som besökaren själv ska vilja sprida bland nära och kära.
Viral spridning
Ambitionen med sajten är att den ska vara enkel och lekfull. Här kan du själv ställa din förkylningsdiagnos. Efter några kryssfrågor om färgen på ditt snor, om du är sängliggande och hur mycket du kan lukta får du en diagnos och en beskrivning av ditt tillstånd som kan skickas till chefen eller publiceras på din Facebooksida med några enkla klick. Diagnoserna har fått de beskrivande titlarna Ljugarsnuvan, Dykarsnuban eller Smittohärden. Varje gång någon publicerar sin förkylningsdiagnos uppmanas andra att också göra förkylningstestet, och lockas på så vis in på sidan.
Filmhälsning
På näsvis.se kan man skicka en filmhälsning till sina förkylda vänner. Genom att ladda upp en bild på sin vän genereras en personlig film där kompisen blir skickad till Lennarts luktlabb som tar med dig till en värld av alla lukter en snorfri näsa kan känna. Filmen kan skickas till vänner och även publiceras direkt på Facebook och Twitter.
Luktspelet
Även ett enkelt, klassiskt spel på ”gaming”-temat kan skapa engagemang på sajten. Framför allt om den kombineras med tävlingsmoment och fina priser. På nasvis.se har besökaren möjlighet att spela Lennarts Luktspel som går ut på att fånga väldoftande prylar och undvika illaluktande objekt. Gå gärna in och testa luktsinnet på www.nasvis.se
En näsvis kampanj
Läkemedelsföretaget Nordic Drugs har bland annat nässprayen Nasoferm i sin produktportfölj. Tillsammans med Navigator valde man att skapa kampanjen ”För dom näsvisa” med fokus på nätaktiviteter; via en webbplats, sociala medier, web-tv och Spotify för att nå sin målgrupp. Navet i kampanjen är webbplatsen näsvis.se där besökaren träffar Lennart i hans luktlabb. Utöver information om nässprayen, hur snabbt den lindrar och dess specifika egenskaper får besökaren förkylningstips, engageras i diverse aktiviteter som besökaren själv ska vilja sprida bland nära och kära.
Viral spridning
Ambitionen med sajten är att den ska vara enkel och lekfull. Här kan du själv ställa din förkylningsdiagnos. Efter några kryssfrågor om färgen på ditt snor, om du är sängliggande och hur mycket du kan lukta får du en diagnos och en beskrivning av ditt tillstånd som kan skickas till chefen eller publiceras på din Facebooksida med några enkla klick. Diagnoserna har fått de beskrivande titlarna Ljugarsnuvan, Dykarsnuban eller Smittohärden. Varje gång någon publicerar sin förkylningsdiagnos uppmanas andra att också göra förkylningstestet, och lockas på så vis in på sidan.
Filmhälsning
På näsvis.se kan man skicka en filmhälsning till sina förkylda vänner. Genom att ladda upp en bild på sin vän genereras en personlig film där kompisen blir skickad till Lennarts luktlabb som tar med dig till en värld av alla lukter en snorfri näsa kan känna. Filmen kan skickas till vänner och även publiceras direkt på Facebook och Twitter.
Luktspelet
Även ett enkelt, klassiskt spel på ”gaming”-temat kan skapa engagemang på sajten. Framför allt om den kombineras med tävlingsmoment och fina priser. På nasvis.se har besökaren möjlighet att spela Lennarts Luktspel som går ut på att fånga väldoftande prylar och undvika illaluktande objekt. Gå gärna in och testa luktsinnet på www.nasvis.se
Filmhälsning
På näsvis.se kan man skicka en filmhälsning till sina förkylda vänner. Genom att ladda upp en bild på sin vän genereras en personlig film där kompisen blir skickad till Lennarts luktlabb som tar med dig till en värld av alla lukter en snorfri näsa kan känna. Filmen kan skickas till vänner och även publiceras direkt på Facebook och Twitter.
Luktspelet
Även ett enkelt, klassiskt spel på ”gaming”-temat kan skapa engagemang på sajten. Framför allt om den kombineras med tävlingsmoment och fina priser. På nasvis.se har besökaren möjlighet att spela Lennarts Luktspel som går ut på att fånga väldoftande prylar och undvika illaluktande objekt. Gå gärna in och testa luktsinnet på www.nasvis.se
Relaterade inlägg
Vad är skillnaden mellan en slogan och en tagline?
I kommunikationsbranschen finns mängder av olika begrepp som…
Läs hela