Navigator
  • OM OSS
  • TJÄNSTER
  • CASE
  • NYHETER
  • BLOGG
  • DOWNLOADS
  • KONTAKT
Navigator
  • OM OSS
  • TJÄNSTER
  • CASE
  • NYHETER
  • BLOGG
  • DOWNLOADS
  • KONTAKT
.main-header { background: #3a3a3a;}
  • Hem
  • BLOGG
  • Ett medielandskap i ständig förändring

Blogg// Ett medielandskap i ständig förändring

25 nov, 2014
Kategorier
  • Google Ads
  • Årsredovisningar
  • B2B
  • B2C
  • Content marketing
  • Corporate communication
  • Digital årsredovisning
  • Digital kommunikation
  • Direktmarknadsföring
  • E-learning
  • E-postmarknadsföring
  • Event
  • Film
  • Förändringsprocess
  • Företagspresentationer
  • Gerillamarknadsföring
  • Grafisk profil
  • Inbound marketing
  • Marknadsföring
  • B2C
  • blog
  • Blogg
  • Hållbarhetsredovisningar
  • Healthcare
  • Innovation
  • Inspirationsfrukost
  • Intern implementering
  • Kampanjer
  • Kommunikationsplattform
  • Konceptutveckling
  • Kriskommunikation
  • Lead Management
  • Logotype
  • Målgruppsanalys
  • Marketing Automation
  • Marknads-PR
  • Mässor
  • Namnstrategi
  • Ny teknik
  • Nyheter
  • Omvärldsanalys
  • PIM-system
  • Positionering
  • PR
  • Print
  • Produktlansering
  • Säljdrivande kommunikation
  • Säljpresentationer
  • Segmentering
  • SEO
  • Sociala media-strategi
  • Storytelling
  • Tone of voice
  • Trendspaning
  • Undersökningar
  • Utomhusreklam
  • Värdegrund
  • Varumärkesbyggande kommunikation
  • Varumärkesstrategi
  • Webb
Redan när internet kom, i början på 90-talet, diskuterades hur traditionella medier skulle förhålla sig och hänga med i utvecklingen. En del har tagit väl vara på de nya möjligheterna medan andra hamnat på efterkälken. Mycket i vårt medielandskap har förändrats, och ännu mer kommer att förändras framöver.
Förändrat medielandskap
Mediernas nätversioner har successivt blivit en del av våra medievanor, men trots allt ägnas mest tid åt traditionella medier i deras traditionella former (dagstidningar, radio, tv, böcker), med undantag för kvällstidningar där den mesta läsningen sker på nätet. Samtidigt har helt nya medieformer etablerats, exempelvis sociala nätverk, etablerats på internet.
Nyheter via nätet
Det sker inga större förändringar från år till år, men en tydlig tendens syns över längre tid. En långsam men säker förflyttning sker från exempelvis papperstidningar och inspelad musik/film, till nätversioner och olika streamingtjänster, särskilt bland yngre mediekonsumenter. När det gäller nyheter har nätet via dator, surfplatta och mobil fått en särskild ställning. Fler än hälften i åldrarna 26-55 år tar dagligen del av nyheter via nätet. Vanligast är att gå till nyhetsmediernas nätversioner, men idag utgör även Facebook (genom delningar) en viktig nyhetskälla för många.
Förändringen i siffror
  • För dagstidningar sker 72 % av lästiden fortfarande på papper
  • För kvällstidningar sker nu endast 21 % av lästiden på papper
  • För radio sker 87 % av lyssnartiden i traditionell radio
  • För tv sker 84 % av tittartiden på traditionell tv
  • Huvuddelen av bokläsningen sker i vanliga böcker
Källa
Källa är rapporten ”Svenskarna och internet 2014” som genomförs av .SE (Stiftelsen för internetinfrastruktur). Läs mer på www.soi2014.se

Föregående inlägg

När det kommer till sociala nätverk verkar de flesta människor föredra tydliga…

Läs hela

Nästa inlägg

Film är ett fantastiskt uttrycksmedel för att engagera och berätta en historia….

Läs hela

Relaterade inlägg

Dialogue International-konferens i Madrid

Helgen vecka 22 firade Dialogue International 25 år…

Läs hela
Minskad oro för problem på nätet

Diskussionen kring risker med att använda internet går…

Läs hela
Målgruppsanalys ger effektivare kommunikation

Innan du kan formulera rätt budskap. Innan du…

Läs hela
Kontakt
Norra Vallgatan 102
211 22 Malmö

E-mail: info@navigator.se

Prenumerera på vårt Nyhetsbrev
Navigator