Kategorier
- Strategi
- HubSpot
- Hållbarhetskommunikation
- Google Ads
- Årsredovisningar
- B2B
- B2C
- Content marketing
- Corporate communication
- Digital årsredovisning
- Digital kommunikation
- Direktmarknadsföring
- E-learning
- E-postmarknadsföring
- Event
- Film
- Förändringsprocess
- Företagspresentationer
- Gerillamarknadsföring
- Grafisk profil
- Inbound marketing
- Marknadsföring
- B2C
- blog
- Blogg
- Hållbarhetsredovisningar
- Healthcare
- Innovation
- Inspirationsfrukost
- Intern implementering
- Kampanjer
- Kommunikationsplattform
- Konceptutveckling
- Kriskommunikation
- Lead Management
- Logotype
- Målgruppsanalys
- Marketing Automation
- Marknads-PR
- Mässor
- Namnstrategi
- Ny teknik
- Nyheter
- Omvärldsanalys
- PIM-system
- Positionering
- PR
- Produktlansering
- Säljdrivande kommunikation
- Säljpresentationer
- Segmentering
- SEO
- Sociala media-strategi
- Storytelling
- Tone of voice
- Trendspaning
- Undersökningar
- Utomhusreklam
- Värdegrund
- Varumärkesbyggande kommunikation
- Varumärkesstrategi
- Webb
- Artificiell intelligens
- Employer brand
- Navigators AI-skola
Långt före att konversationsmarknadsföring myntades som metod praktiserade människor just detta. Pratade med varandra öga mot öga för att skapa relationer. Det var helt enkelt så man bedrev försäljning innan möjligheterna till masskommunikation var etablerade. Med framväxten av trycksaker, etermedia och internet har företagen mer och mer distanserat sig från sina kunder, och det personliga samtalet är idag långt ifrån självklart.
Därför behövs konversationsmarknadsföring
Efterhand som metoderna att kommunicera med ett stort antal personer samtidigt, med sina kostnadsmässiga fördelar, har relationerna per definition blivit mer opersonliga. Och även om tekniken idag gör det möjligt att massdistribuera riktade budskap på individnivå, handlar det fortfarande till stor del om envägskommunikation. När ännu ett riktat nyhetsbrev dimper ner i mailboxen uppstår lätt en känsla av likgiltighet. Även om innehållet är komponerat utifrån mina intressen inser jag numera att den där personliga hälsningsfrasen bara är ett sofistikerat megafonutrop. Jag vill inte längre bara matas med information, jag söker dialog. Och jag vill ha den på mina villkor, när det passar mig. Inte när det säljande företaget behagar ringa upp tre dagar efter att jag fyllt i formuläret på landningssidan. Då har jag redan vandrat vidare till den mer responsiva konkurrenten med en chatfunktion på hemsidan och en bemannad kundservice på Facebook.
Därför behövs konversationsmarknadsföring
Efterhand som metoderna att kommunicera med ett stort antal personer samtidigt, med sina kostnadsmässiga fördelar, har relationerna per definition blivit mer opersonliga. Och även om tekniken idag gör det möjligt att massdistribuera riktade budskap på individnivå, handlar det fortfarande till stor del om envägskommunikation. När ännu ett riktat nyhetsbrev dimper ner i mailboxen uppstår lätt en känsla av likgiltighet. Även om innehållet är komponerat utifrån mina intressen inser jag numera att den där personliga hälsningsfrasen bara är ett sofistikerat megafonutrop. Jag vill inte längre bara matas med information, jag söker dialog. Och jag vill ha den på mina villkor, när det passar mig. Inte när det säljande företaget behagar ringa upp tre dagar efter att jag fyllt i formuläret på landningssidan. Då har jag redan vandrat vidare till den mer responsiva konkurrenten med en chatfunktion på hemsidan och en bemannad kundservice på Facebook.
Var är människorna?
Redan för drygt tio år sedan när sociala medier började växa fram såg en del företag möjligheten till dialog med marknaden. Framför allt företag inom B2C omfamnade de nya möjligheterna, medan många B2B-företag inledningsvis behandlade dem lite styvmoderligt. Hur skulle man räkna hem ROI på Twitter? Och tänk om det kommer negativa kommentarer? Idag har de flesta B2B-företag en närvaro på sociala medier, men förvånansvärt många ser dem fortfarande som envägskanaler. Bra plattformar för att automatiskt feeda ut SEO-optimerade blogginlägg som pekar på en landningssida med tydlig call to action. I grunden inget fel i det, men vid en närmare granskning ekar det väldigt tomt på många hemsidor och sociala konton. Var är människorna?
Samtalet i fokus
Konversationsmarknadsföring börjar gå från buzzword till ett affärskritiskt faktum. Om du inte visar att du vill prata med dina kunder, så kommer de att prata med någon annan. Så enkelt är det. Tålamodet att vänta finns inte, vi vill ha svar på våra frågor direkt. Och vi vill kunna framföra våra synpunkter till någon som lyssnar. Så cirkeln är på väg att slutas. Precis som när vi en gång började sälja står det personliga samtalet åter i fokus. Skillnaden är att samtalet denna gång till stora delar kommer att ske online, eftersom det är där vi idag föredra att göra affärer. Och eftersom marknaden nu i kölvattnet efter alla automatutskick söker genuinitet gäller det att hantera nätnärvaron på rätt sätt. Med ett äkta engagemang. Genom att förstå och prata med kunderna. Författaren Neil Gaiman utryckte sig väldigt talande på Twitter kring hur man bör bete sig online för att skapa trovärdighet.
Use your #blog to connect. Use it as you. Don't “network” or “promote”. Just talk.
Äkthet skapar värde
Jag vill inte längre bli serverad ännu en säljpitch, hur smart den än är inlindad och hur väl den än är anpassad utifrån min personliga profil. Aaron Orendorff, chefredaktör på Shopify Plus och kanske ännu närmare företagsmarknaden än författaren Gaiman, förtydligar:
Rather than blast out a new report, enable your sales team to post excerpts, data, and quotes without linking back to a landing page. Simply allow them to build up their personal brands, with genuine interactions. The calls-to-action will come… but only in the context of relationships.
Genom att behandla kunderna med respekt, och inte som digital gröda som ska mogna i väntan på skörd, bygger man äkta och på sikt värdeskapande relationer.
Samtalet i fokus
Konversationsmarknadsföring börjar gå från buzzword till ett affärskritiskt faktum. Om du inte visar att du vill prata med dina kunder, så kommer de att prata med någon annan. Så enkelt är det. Tålamodet att vänta finns inte, vi vill ha svar på våra frågor direkt. Och vi vill kunna framföra våra synpunkter till någon som lyssnar. Så cirkeln är på väg att slutas. Precis som när vi en gång började sälja står det personliga samtalet åter i fokus. Skillnaden är att samtalet denna gång till stora delar kommer att ske online, eftersom det är där vi idag föredra att göra affärer. Och eftersom marknaden nu i kölvattnet efter alla automatutskick söker genuinitet gäller det att hantera nätnärvaron på rätt sätt. Med ett äkta engagemang. Genom att förstå och prata med kunderna. Författaren Neil Gaiman utryckte sig väldigt talande på Twitter kring hur man bör bete sig online för att skapa trovärdighet.
Use your #blog to connect. Use it as you. Don't “network” or “promote”. Just talk.
Äkthet skapar värde
Jag vill inte längre bli serverad ännu en säljpitch, hur smart den än är inlindad och hur väl den än är anpassad utifrån min personliga profil. Aaron Orendorff, chefredaktör på Shopify Plus och kanske ännu närmare företagsmarknaden än författaren Gaiman, förtydligar:
Rather than blast out a new report, enable your sales team to post excerpts, data, and quotes without linking back to a landing page. Simply allow them to build up their personal brands, with genuine interactions. The calls-to-action will come… but only in the context of relationships.
Genom att behandla kunderna med respekt, och inte som digital gröda som ska mogna i väntan på skörd, bygger man äkta och på sikt värdeskapande relationer.
Rather than blast out a new report, enable your sales team to post excerpts, data, and quotes without linking back to a landing page. Simply allow them to build up their personal brands, with genuine interactions. The calls-to-action will come… but only in the context of relationships.Genom att behandla kunderna med respekt, och inte som digital gröda som ska mogna i väntan på skörd, bygger man äkta och på sikt värdeskapande relationer.