Kategorier
- Strategi
- HubSpot
- Hållbarhetskommunikation
- Google Ads
- Årsredovisningar
- B2B
- B2C
- Content marketing
- Corporate communication
- Digital årsredovisning
- Digital kommunikation
- Direktmarknadsföring
- E-learning
- E-postmarknadsföring
- Event
- Film
- Förändringsprocess
- Företagspresentationer
- Gerillamarknadsföring
- Grafisk profil
- Inbound marketing
- Marknadsföring
- B2C
- blog
- Blogg
- Hållbarhetsredovisningar
- Healthcare
- Innovation
- Inspirationsfrukost
- Intern implementering
- Kampanjer
- Kommunikationsplattform
- Konceptutveckling
- Kriskommunikation
- Lead Management
- Logotype
- Målgruppsanalys
- Marketing Automation
- Marknads-PR
- Mässor
- Namnstrategi
- Ny teknik
- Nyheter
- Omvärldsanalys
- PIM-system
- Positionering
- PR
- Produktlansering
- Säljdrivande kommunikation
- Säljpresentationer
- Segmentering
- SEO
- Sociala media-strategi
- Storytelling
- Tone of voice
- Trendspaning
- Undersökningar
- Utomhusreklam
- Värdegrund
- Varumärkesbyggande kommunikation
- Varumärkesstrategi
- Webb
- Artificiell intelligens
- Employer brand
- Navigators AI-skola
Behöver du inspiration till nästa års digitala marknadssatsningar? Eller är du nyfiken på hur marketing automation funkar? I det här blogginlägget ger vi dig 8 tips på marketing automation flows du kan testa under 2018.
Vad är marketing automation flows?
Marketing automation flows är olika typer av digitala epost-utskick, planerade i ordningsföljd efter mottagarens aktiviteter och intressen. Oftast används flödena som uppföljning om någon lämnar sin e-postadress för att ladda ned något på din webbplats. Då startas automatiskt ett flöde med utskick som är anpassade tidsmässigt och innehållsmässigt efter den information du har om din mottagare. Om någon laddar ned exempelvis ett whitepaper kan detta trigga ett flöde som ger personen ett erbjudande om att ladda ned en infographic några dagar efter.
Vad är marketing automation flows?
Marketing automation flows är olika typer av digitala epost-utskick, planerade i ordningsföljd efter mottagarens aktiviteter och intressen. Oftast används flödena som uppföljning om någon lämnar sin e-postadress för att ladda ned något på din webbplats. Då startas automatiskt ett flöde med utskick som är anpassade tidsmässigt och innehållsmässigt efter den information du har om din mottagare. Om någon laddar ned exempelvis ett whitepaper kan detta trigga ett flöde som ger personen ett erbjudande om att ladda ned en infographic några dagar efter.
Viktigt med en bra plattform
För att skapa marketing automation flows krävs egentligen bara rätt e-postplattform, till exempel Apsis Pro, som numera är en integrerad del av Apsis One, och god fantasi. Med lite koll på vad kunder gör och behöver kan du skapa flöden som hjälper dem framåt i sin beslutsprocess. Mer information om marketing automation som kanal hittar du här.
Tips på flöden
Vilka flöden kan vara intressanta för din marknadsföring? Här har vi samlat några idéer på marketing automation flows som enkelt kan sättas upp och testas.
1. Ämnesbaserade flöden
Klustra ditt content efter de ämnen du arbetar med. Ta fram ett flöde för vidare läsning kring varje ämne och som mottagaren kan ta del av direkt i mailet, till exempel blogginlägg och nedladdningsbara dokument. Detta kan också göras utifrån branscher eller personas.
2. Välkomstmail till nya kunder
Skicka automatiska välkomstmail till nya kunder. De kan innehålla information om hur ni arbetar med vissa processer och frågor, samt allmän information som kontaktuppgifter, öppettider, företagets historia och hur ni arbetar med era värdeord. Infoga också länkar till guider och mer information.
3. Mail med fördjupad information
Erbjud potentiella kunder mer nischat och detaljerat innehåll, i form av e-böcker, webinars eller whitepapers. De som visar intresse för dokumenten börjar bli varmare leads och baserat på vad de gör med materialet kan det vara dags att aktivera säljavdelningen.
4. Välkomstmail till nya prenumeranter
Precis som nya kunder kan få ett mail så kan också nya prenumeranter på nyhetsbrevet få mail mer information om er eller om vad nyhetsbreven brukar handla om. Kanske använder ni blogginläggen som underlag för nyhetsbrevet? Då kan det vara läge att berätta om hur ofta bloggen uppdateras, vilka ämnen den tar upp och hur användaren kan filtrera innehållet.
5. Påminnelse om övergiven kundkorg
Om du arbetar med e-commerce vet du att många kunder lägger saker i kundkorgen utan att trycka på Beställ-knappen. Skicka dem en påminnelse om vad de tittat på och länka in till den sparade kundkorgen. Motivera mottagaren att gå in på sajten igen med rabatter och erbjudanden.
6. Eventmail
Håller ni i ett event kan ni automatisera flödena kring inbjudan, anmälan och påminnelser. Är det en mässa kan ni maila de besökare som lämnat sina kontaktuppgifter och tacka för besöket, berätta mer om er tjänst eller informera om vilka fler event ni planerar. Eller be om feedback och skicka med utvärderingsmaterial om eventet.
7. Lanseringsutskick
Lanserar ni en ny tjänst eller produkt kan ni informera era prospects om kommande händelser. Knyt ihop det med erbjudanden om prova på-perioder, först till kvarn-priser eller sök efter testpiloter.
8. Mail om intern undersökning
Marketing automation flows kan även gå ut internt i företaget, exempelvis med medarbetarundersökningar och utvärderingar av projekt. Använd ett flöde som beskriver undersökningens syfte och hur den går till. Komplettera med tack-mail till de som deltagit och påminnelser till de medarbetare som inte ännu genomfört undersökningen.
Lycka till med dina nya flöden och hör av dig till oss om du vill ha mer inspiration och idéer!
Tips på flöden
Vilka flöden kan vara intressanta för din marknadsföring? Här har vi samlat några idéer på marketing automation flows som enkelt kan sättas upp och testas.
1. Ämnesbaserade flöden
Klustra ditt content efter de ämnen du arbetar med. Ta fram ett flöde för vidare läsning kring varje ämne och som mottagaren kan ta del av direkt i mailet, till exempel blogginlägg och nedladdningsbara dokument. Detta kan också göras utifrån branscher eller personas.
2. Välkomstmail till nya kunder
Skicka automatiska välkomstmail till nya kunder. De kan innehålla information om hur ni arbetar med vissa processer och frågor, samt allmän information som kontaktuppgifter, öppettider, företagets historia och hur ni arbetar med era värdeord. Infoga också länkar till guider och mer information.
3. Mail med fördjupad information
Erbjud potentiella kunder mer nischat och detaljerat innehåll, i form av e-böcker, webinars eller whitepapers. De som visar intresse för dokumenten börjar bli varmare leads och baserat på vad de gör med materialet kan det vara dags att aktivera säljavdelningen.
4. Välkomstmail till nya prenumeranter
Precis som nya kunder kan få ett mail så kan också nya prenumeranter på nyhetsbrevet få mail mer information om er eller om vad nyhetsbreven brukar handla om. Kanske använder ni blogginläggen som underlag för nyhetsbrevet? Då kan det vara läge att berätta om hur ofta bloggen uppdateras, vilka ämnen den tar upp och hur användaren kan filtrera innehållet.
5. Påminnelse om övergiven kundkorg
Om du arbetar med e-commerce vet du att många kunder lägger saker i kundkorgen utan att trycka på Beställ-knappen. Skicka dem en påminnelse om vad de tittat på och länka in till den sparade kundkorgen. Motivera mottagaren att gå in på sajten igen med rabatter och erbjudanden.
6. Eventmail
Håller ni i ett event kan ni automatisera flödena kring inbjudan, anmälan och påminnelser. Är det en mässa kan ni maila de besökare som lämnat sina kontaktuppgifter och tacka för besöket, berätta mer om er tjänst eller informera om vilka fler event ni planerar. Eller be om feedback och skicka med utvärderingsmaterial om eventet.
7. Lanseringsutskick
Lanserar ni en ny tjänst eller produkt kan ni informera era prospects om kommande händelser. Knyt ihop det med erbjudanden om prova på-perioder, först till kvarn-priser eller sök efter testpiloter.
8. Mail om intern undersökning
Marketing automation flows kan även gå ut internt i företaget, exempelvis med medarbetarundersökningar och utvärderingar av projekt. Använd ett flöde som beskriver undersökningens syfte och hur den går till. Komplettera med tack-mail till de som deltagit och påminnelser till de medarbetare som inte ännu genomfört undersökningen.
Lycka till med dina nya flöden och hör av dig till oss om du vill ha mer inspiration och idéer!
Relaterade inlägg
Målgruppsanalys ger effektivare kommunikation
Innan du kan formulera rätt budskap. Innan du…
Läs helaTio steg till rätt produktnamn och företagsnamn
Att utveckla ett nytt namn, oavsett om det…
Läs hela