Kategorier
- Strategi
- HubSpot
- Hållbarhetskommunikation
- Google Ads
- Årsredovisningar
- B2B
- B2C
- Content marketing
- Corporate communication
- Digital årsredovisning
- Digital kommunikation
- Direktmarknadsföring
- E-learning
- E-postmarknadsföring
- Event
- Film
- Förändringsprocess
- Företagspresentationer
- Gerillamarknadsföring
- Grafisk profil
- Inbound marketing
- Marknadsföring
- B2C
- blog
- Blogg
- Hållbarhetsredovisningar
- Healthcare
- Innovation
- Inspirationsfrukost
- Intern implementering
- Kampanjer
- Kommunikationsplattform
- Konceptutveckling
- Kriskommunikation
- Lead Management
- Logotype
- Målgruppsanalys
- Marketing Automation
- Marknads-PR
- Mässor
- Namnstrategi
- Ny teknik
- Nyheter
- Omvärldsanalys
- PIM-system
- Positionering
- PR
- Produktlansering
- Säljdrivande kommunikation
- Säljpresentationer
- Segmentering
- SEO
- Sociala media-strategi
- Storytelling
- Tone of voice
- Trendspaning
- Undersökningar
- Utomhusreklam
- Värdegrund
- Varumärkesbyggande kommunikation
- Varumärkesstrategi
- Webb
- Artificiell intelligens
- Employer brand
- Navigators AI-skola
Om du och ditt företag har valt att investera i en ordentlig företagsblogg kan du ta semester med gott samvete i sommar. Med lite god förberedelse kommer bloggen att jobba åt dig medan du och dina kollegor ligger i hängmattan och äter jordgubbar. Men hur förbereder man sig och vad ska man tänka på?
Inlägg till bloggen
Om du redan har en blogg misstänker jag att du även har en plan för dina inlägg. Förhoppningsvis har du identifierat dina viktigaste sökfraser och sökord, matchat dessa mot det innehåll du vill sprida till dina målgrupper och skapat någon form av redaktionell kalender. Det innebär i så fall att du eller ni som skriver inläggen kan förbereda dessa lång tid i förväg. Vi på Navigator började för några veckor sedan och har nu ett tiotal inlägg som bara väntar på att se dagens ljus.
Inlägg till bloggen
Om du redan har en blogg misstänker jag att du även har en plan för dina inlägg. Förhoppningsvis har du identifierat dina viktigaste sökfraser och sökord, matchat dessa mot det innehåll du vill sprida till dina målgrupper och skapat någon form av redaktionell kalender. Det innebär i så fall att du eller ni som skriver inläggen kan förbereda dessa lång tid i förväg. Vi på Navigator började för några veckor sedan och har nu ett tiotal inlägg som bara väntar på att se dagens ljus.
Posta automatiskt
När du är nöjd med texterna och har valt bilder är det dags att lägga upp dem och schemalägga posterna så att du får en jämn spridning över sommaren. I de flesta CMS finns det möjlighet att tidsbestämma sina inlägg med några enkla handgrepp så att de postas automatiskt med lagom mellanrum.
Dela i sociala medier
Även om du tar semester är det gott om aktivitet i sociala medier och andra kanaler. Många har tid att läsa de inlägg de taggat tidigare under året i exempelvis Feedly eller någon annan bloggläsare. Visserligen är det kanske något fler selfies och privata festbilder men med rätt innehåll kan du göra dig sedd och hörd. Se därför till att du delar alla dina inlägg i alla era kanaler även under sommaren.
Utnyttja bra system
Det finns gott om bra content management system för att dela och sprida dina inlägg. Buffer är ett enkelt och billigt system för dig som inte har så många kanaler och konton. Feedkit är ett superbra system för dig som har en svensk blogg och vill sprida främst på svenska marknaden. Använder du många kanaler i flera länder är det läge att införskaffa ett större system som Hootsuite eller liknande.
Kolla om du vill
Om du har ett Lead managment-system kopplat till din blogg, exempelvis Apsis Lead, kan du se vilka företag som besöker dig och läser dina inlägg. Om du har tid och lust kan du gå in och kolla då och då. Alternativt schemalägger du så att du får en rapport varje vecka och kollar av den. Eller om du har gjort förarbetet rätt och även har kopplingar mot ditt CRM-system kan du få notifieringar när riktigt heta prospects är aktiva på sidan. Ett sista alternativ är naturligtvis att strunta i att kolla helt. Och koppla av.
Dags för en blogg?
Om du inte redan har en blogg är det kanske dags att göra slag i saken. Vi hjälper dig gärna och har ett färdigt upplägg för såväl framtagning av wordpresslösningen som en retainer för hjälp med inlägg om du inte hinner skriva alla själv. Vi ser även till att du SEO-optimerar alla dina inlägg så att dina potentiella kunder hittar dig på Google. Tänk på att med en bra optimerad blogg kan du dubbla dina SEO-möjligheter jämfört med bara en optimerad sajt.
Internet i fokus
Skulle du ännu inte vara övertygad eller vill ha tips på hur du vässar ditt bloggande ytterligare så kommer vi på Navigator att prata företagsblogg på höstens upplaga av Internet i Fokus i Malmö den 15-16 oktober. Ha en riktigt skön sommar, koppla av och låt bloggen göra jobbet så ses vi utvilade i augusti!
Dela i sociala medier
Även om du tar semester är det gott om aktivitet i sociala medier och andra kanaler. Många har tid att läsa de inlägg de taggat tidigare under året i exempelvis Feedly eller någon annan bloggläsare. Visserligen är det kanske något fler selfies och privata festbilder men med rätt innehåll kan du göra dig sedd och hörd. Se därför till att du delar alla dina inlägg i alla era kanaler även under sommaren.
Utnyttja bra system
Det finns gott om bra content management system för att dela och sprida dina inlägg. Buffer är ett enkelt och billigt system för dig som inte har så många kanaler och konton. Feedkit är ett superbra system för dig som har en svensk blogg och vill sprida främst på svenska marknaden. Använder du många kanaler i flera länder är det läge att införskaffa ett större system som Hootsuite eller liknande.
Kolla om du vill
Om du har ett Lead managment-system kopplat till din blogg, exempelvis Apsis Lead, kan du se vilka företag som besöker dig och läser dina inlägg. Om du har tid och lust kan du gå in och kolla då och då. Alternativt schemalägger du så att du får en rapport varje vecka och kollar av den. Eller om du har gjort förarbetet rätt och även har kopplingar mot ditt CRM-system kan du få notifieringar när riktigt heta prospects är aktiva på sidan. Ett sista alternativ är naturligtvis att strunta i att kolla helt. Och koppla av.
Dags för en blogg?
Om du inte redan har en blogg är det kanske dags att göra slag i saken. Vi hjälper dig gärna och har ett färdigt upplägg för såväl framtagning av wordpresslösningen som en retainer för hjälp med inlägg om du inte hinner skriva alla själv. Vi ser även till att du SEO-optimerar alla dina inlägg så att dina potentiella kunder hittar dig på Google. Tänk på att med en bra optimerad blogg kan du dubbla dina SEO-möjligheter jämfört med bara en optimerad sajt.
Internet i fokus
Skulle du ännu inte vara övertygad eller vill ha tips på hur du vässar ditt bloggande ytterligare så kommer vi på Navigator att prata företagsblogg på höstens upplaga av Internet i Fokus i Malmö den 15-16 oktober. Ha en riktigt skön sommar, koppla av och låt bloggen göra jobbet så ses vi utvilade i augusti!
Kolla om du vill
Om du har ett Lead managment-system kopplat till din blogg, exempelvis Apsis Lead, kan du se vilka företag som besöker dig och läser dina inlägg. Om du har tid och lust kan du gå in och kolla då och då. Alternativt schemalägger du så att du får en rapport varje vecka och kollar av den. Eller om du har gjort förarbetet rätt och även har kopplingar mot ditt CRM-system kan du få notifieringar när riktigt heta prospects är aktiva på sidan. Ett sista alternativ är naturligtvis att strunta i att kolla helt. Och koppla av.
Dags för en blogg?
Om du inte redan har en blogg är det kanske dags att göra slag i saken. Vi hjälper dig gärna och har ett färdigt upplägg för såväl framtagning av wordpresslösningen som en retainer för hjälp med inlägg om du inte hinner skriva alla själv. Vi ser även till att du SEO-optimerar alla dina inlägg så att dina potentiella kunder hittar dig på Google. Tänk på att med en bra optimerad blogg kan du dubbla dina SEO-möjligheter jämfört med bara en optimerad sajt.
Internet i fokus
Skulle du ännu inte vara övertygad eller vill ha tips på hur du vässar ditt bloggande ytterligare så kommer vi på Navigator att prata företagsblogg på höstens upplaga av Internet i Fokus i Malmö den 15-16 oktober. Ha en riktigt skön sommar, koppla av och låt bloggen göra jobbet så ses vi utvilade i augusti!
Internet i fokus Skulle du ännu inte vara övertygad eller vill ha tips på hur du vässar ditt bloggande ytterligare så kommer vi på Navigator att prata företagsblogg på höstens upplaga av Internet i Fokus i Malmö den 15-16 oktober. Ha en riktigt skön sommar, koppla av och låt bloggen göra jobbet så ses vi utvilade i augusti!
Relaterade inlägg
Employer Branding – Vad säger ryktet om er som arbetsgivare?
Enligt en undersökning om employer branding från LinkedIn…
Läs hela5 tips för att lyckas med din filmproduktion
Film är ett fantastiskt uttrycksmedel för att engagera…
Läs helaNeuromarketing – genvägen till säljande kommunikation?
Vi vill gärna tro att vi är rationella…
Läs hela