Kategorier
- Strategi
- HubSpot
- Hållbarhetskommunikation
- Google Ads
- Årsredovisningar
- B2B
- B2C
- Content marketing
- Corporate communication
- Digital årsredovisning
- Digital kommunikation
- Direktmarknadsföring
- E-learning
- E-postmarknadsföring
- Event
- Film
- Förändringsprocess
- Företagspresentationer
- Gerillamarknadsföring
- Grafisk profil
- Inbound marketing
- Marknadsföring
- B2C
- blog
- Blogg
- Hållbarhetsredovisningar
- Healthcare
- Innovation
- Inspirationsfrukost
- Intern implementering
- Kampanjer
- Kommunikationsplattform
- Konceptutveckling
- Kriskommunikation
- Lead Management
- Logotype
- Målgruppsanalys
- Marketing Automation
- Marknads-PR
- Mässor
- Namnstrategi
- Ny teknik
- Nyheter
- Omvärldsanalys
- PIM-system
- Positionering
- PR
- Produktlansering
- Säljdrivande kommunikation
- Säljpresentationer
- Segmentering
- SEO
- Sociala media-strategi
- Storytelling
- Tone of voice
- Trendspaning
- Undersökningar
- Utomhusreklam
- Värdegrund
- Varumärkesbyggande kommunikation
- Varumärkesstrategi
- Webb
- Artificiell intelligens
- Employer brand
- Navigators AI-skola
Har du ännu inte stenkoll på Twitter eller är du sugen på att uppdatera dina kunskaper? Här har vi lite samlad fakta om Twitter för dig som vill förkovra dig i den senaste informationen.
Fakta om Twitter
Twitter grundades 2006 av Jack Dorsey, Evan Williams, Biz Stone och Noah Glass. Twitter har upplevt en snabb tillväxt med 5000 tweets per dag under 2007 till ungefär 35 miljoner per dag under 2009*. Färska siffror från Twitter visar att plattformen idag har över 302 miljoner aktiva användare i månaden, världen över. Varje dag läggs det ut över 500 miljoner tweets.
Fakta om Twitter
Twitter grundades 2006 av Jack Dorsey, Evan Williams, Biz Stone och Noah Glass. Twitter har upplevt en snabb tillväxt med 5000 tweets per dag under 2007 till ungefär 35 miljoner per dag under 2009*. Färska siffror från Twitter visar att plattformen idag har över 302 miljoner aktiva användare i månaden, världen över. Varje dag läggs det ut över 500 miljoner tweets.
Twitters användningsområden
Twitter benämns som en microblogg där fokus ligger på att skapa skriftligt innehåll, så kallade tweets. Innehållet som läggs ut på Twitter ska vara tydligt och kraftfullt då användare endast har 140 tecken att hålla tillgodo med. På Twitter har användare möjlighet att föra sin talan i olika frågor, sprida budskap och skicka vidare andra användares tweets. Många av de tweets som läggs ut handlar därför om att man tycker till om något, i syfte att skapa en dialog.
Twitter för företag
Företag kan använda Twitter som en plattform för att skapa sig en plats i aktuella debatter men även som en extra kanal för att sprida nyheter om företaget. Twitter fungerar även utmärkt för omvärldsbevakning. Är du intresserad av att veta vad folk skriver om ett visst ämne kan du enkelt söka på relaterade ord med hjälp av hashtags, eller följa nyckelpersoner som twittrar om just det ämnet.
Twitter i Sverige
I Sverige använder 19 % av internetanvändare Twitter någon gång, varav 6 % gör det dagligen. Användningen av Twitter har i princip stått still sedan 2013 då procentsatsen var densamma. Av svenska internetanvändare är det fler män (21 %) än kvinnor (17 %) som använder plattformen**.
* www.telegraph.co.uk
**www.internetstatistik.se
Nyckelfakta om Twitter
- Grundades 2006
- 302 miljoner aktiva användare i månaden världen över
- 500 miljoner tweets om dagen
- 19 % av svenska internetanvändare använder Twitter någon gång
- 6 % av svenska internetanvändare använder Twitter dagligen
- Av de som använder Twitter i Sverige är flest män
Twitter för företag
Företag kan använda Twitter som en plattform för att skapa sig en plats i aktuella debatter men även som en extra kanal för att sprida nyheter om företaget. Twitter fungerar även utmärkt för omvärldsbevakning. Är du intresserad av att veta vad folk skriver om ett visst ämne kan du enkelt söka på relaterade ord med hjälp av hashtags, eller följa nyckelpersoner som twittrar om just det ämnet.
Twitter i Sverige
I Sverige använder 19 % av internetanvändare Twitter någon gång, varav 6 % gör det dagligen. Användningen av Twitter har i princip stått still sedan 2013 då procentsatsen var densamma. Av svenska internetanvändare är det fler män (21 %) än kvinnor (17 %) som använder plattformen**.
* www.telegraph.co.uk
**www.internetstatistik.se
Nyckelfakta om Twitter
- Grundades 2006
- 302 miljoner aktiva användare i månaden världen över
- 500 miljoner tweets om dagen
- 19 % av svenska internetanvändare använder Twitter någon gång
- 6 % av svenska internetanvändare använder Twitter dagligen
- Av de som använder Twitter i Sverige är flest män
Nyckelfakta om Twitter
- Grundades 2006
- 302 miljoner aktiva användare i månaden världen över
- 500 miljoner tweets om dagen
- 19 % av svenska internetanvändare använder Twitter någon gång
- 6 % av svenska internetanvändare använder Twitter dagligen
- Av de som använder Twitter i Sverige är flest män
Relaterade inlägg
Corporate storytelling gör varumärket personligare
Corporate storytelling används för att koppla ett varumärke…
Läs helaÄr din organisation redo för Smarketing?
Sälj är ordermottagare. Marknad kostar pengar. Du känner…
Läs hela