Kategorier
- Strategi
- HubSpot
- Hållbarhetskommunikation
- Google Ads
- Årsredovisningar
- B2B
- B2C
- Content marketing
- Corporate communication
- Digital årsredovisning
- Digital kommunikation
- Direktmarknadsföring
- E-learning
- E-postmarknadsföring
- Event
- Film
- Förändringsprocess
- Företagspresentationer
- Gerillamarknadsföring
- Grafisk profil
- Inbound marketing
- Marknadsföring
- B2C
- blog
- Blogg
- Hållbarhetsredovisningar
- Healthcare
- Innovation
- Inspirationsfrukost
- Intern implementering
- Kampanjer
- Kommunikationsplattform
- Konceptutveckling
- Kriskommunikation
- Lead Management
- Logotype
- Målgruppsanalys
- Marketing Automation
- Marknads-PR
- Mässor
- Namnstrategi
- Ny teknik
- Nyheter
- Omvärldsanalys
- PIM-system
- Positionering
- PR
- Produktlansering
- Säljdrivande kommunikation
- Säljpresentationer
- Segmentering
- SEO
- Sociala media-strategi
- Storytelling
- Tone of voice
- Trendspaning
- Undersökningar
- Utomhusreklam
- Värdegrund
- Varumärkesbyggande kommunikation
- Varumärkesstrategi
- Webb
- Artificiell intelligens
- Employer brand
- Navigators AI-skola
Här har vi samlat fakta om Instagram för dig som vill veta mer eller som ännu inte skaffat ditt konto. Har du inget ännu är det hög tid.
Fakta om Instagram
Instagram grundades 2010 av amerikanerna Kevin Systrom och Mike Krieger. Instagram blev snabbt en succé och nådde 1 miljon användare redan i slutet av sitt första år på marknaden. I april 2012 köptes Instagram av Facebook för 1 miljard dollar. Färska siffror från Instagram visar att det idag görs 70 miljoner uppladdningar om dagen via plattformen.
Fakta om Instagram
Instagram grundades 2010 av amerikanerna Kevin Systrom och Mike Krieger. Instagram blev snabbt en succé och nådde 1 miljon användare redan i slutet av sitt första år på marknaden. I april 2012 köptes Instagram av Facebook för 1 miljard dollar. Färska siffror från Instagram visar att det idag görs 70 miljoner uppladdningar om dagen via plattformen.
Instagrams användningsområden
På Instagram kan användare dela bilder och videor med andra. Användare kan välja mellan att ha en öppen profil där innehållet som publiceras är tillgängligt för alla, eller en privat profil där endast personer som godkänns av användaren kan se innehållet som publiceras. Samtliga uppdateringar från användare som man följer visas i ett flöde där den senaste publiceringen hamnar överst, sen är det bara att scrolla sig fram.
Främst för mobilen
Genom funktionen Direct är det även möjligt att skicka bilder eller videor privat till utvalda användare. Allt innehåll som delas på Instagram går enkelt att dela i andra sociala nätverk via plattformen, vilket görs genom en enkel knapptryckning. Till skillnad från Facebook som fungerar bra både via dator och mobiltelefon så är Instagram främst optimerad för mobilt användande.
Instagram för företaget
Idag finns flera företag på Instagram för att nå ut till sina kunder. Många använder Instagram som ett extra skyltfönster för produkter och tjänster och för att knyta starkare band med sina kunder genom att visa upp en mer personlig sida av företaget. På Instagram finns inte samma möjlighet att marknadsföra innehåll som på Facebook. Däremot är det vanligt att anordna tävlingar och använda hashtags i bildtexter för att öka sin synlighet.
Instagram i Sverige
I Sverige hittar man 28 procent av befolkningen på Instagram, som främst domineras av unga kvinnor, enligt siffror från 2014. Under 2013 låg siffran däremot på 15 procent vilket tydligt visar vilken framfart Instagram haft i de svenska hushållen. I åldersgruppen 12-15 år använder 62 procent av flickorna Instagram dagligen jämfört med 45 procent av pojkarna. I åldern 36-45 år använder 13 procent av kvinnorna Instagram dagligen jämfört med 5 procent av männen*.
Nyckelfakta om Instagram
- Grundades 2010
- Ägs sedan 2012 av Facebook
- 70 miljoner uppladdningar om dagen världen över
- 28 % av svenska internetanvändare finns på Instagram
- I Sverige används plattformen som mest bland unga kvinnor
* www.internetstatistik.se
Främst för mobilen
Genom funktionen Direct är det även möjligt att skicka bilder eller videor privat till utvalda användare. Allt innehåll som delas på Instagram går enkelt att dela i andra sociala nätverk via plattformen, vilket görs genom en enkel knapptryckning. Till skillnad från Facebook som fungerar bra både via dator och mobiltelefon så är Instagram främst optimerad för mobilt användande.
Instagram för företaget
Idag finns flera företag på Instagram för att nå ut till sina kunder. Många använder Instagram som ett extra skyltfönster för produkter och tjänster och för att knyta starkare band med sina kunder genom att visa upp en mer personlig sida av företaget. På Instagram finns inte samma möjlighet att marknadsföra innehåll som på Facebook. Däremot är det vanligt att anordna tävlingar och använda hashtags i bildtexter för att öka sin synlighet.
Instagram i Sverige
I Sverige hittar man 28 procent av befolkningen på Instagram, som främst domineras av unga kvinnor, enligt siffror från 2014. Under 2013 låg siffran däremot på 15 procent vilket tydligt visar vilken framfart Instagram haft i de svenska hushållen. I åldersgruppen 12-15 år använder 62 procent av flickorna Instagram dagligen jämfört med 45 procent av pojkarna. I åldern 36-45 år använder 13 procent av kvinnorna Instagram dagligen jämfört med 5 procent av männen*.
Nyckelfakta om Instagram
- Grundades 2010
- Ägs sedan 2012 av Facebook
- 70 miljoner uppladdningar om dagen världen över
- 28 % av svenska internetanvändare finns på Instagram
- I Sverige används plattformen som mest bland unga kvinnor
* www.internetstatistik.se
Instagram i Sverige
I Sverige hittar man 28 procent av befolkningen på Instagram, som främst domineras av unga kvinnor, enligt siffror från 2014. Under 2013 låg siffran däremot på 15 procent vilket tydligt visar vilken framfart Instagram haft i de svenska hushållen. I åldersgruppen 12-15 år använder 62 procent av flickorna Instagram dagligen jämfört med 45 procent av pojkarna. I åldern 36-45 år använder 13 procent av kvinnorna Instagram dagligen jämfört med 5 procent av männen*.
Nyckelfakta om Instagram
- Grundades 2010
- Ägs sedan 2012 av Facebook
- 70 miljoner uppladdningar om dagen världen över
- 28 % av svenska internetanvändare finns på Instagram
- I Sverige används plattformen som mest bland unga kvinnor
* www.internetstatistik.se
- Grundades 2010
- Ägs sedan 2012 av Facebook
- 70 miljoner uppladdningar om dagen världen över
- 28 % av svenska internetanvändare finns på Instagram
- I Sverige används plattformen som mest bland unga kvinnor
Relaterade inlägg
Vilket är bästa verktyget för inbound marketing?
De flesta mjukvaror för inbound marketing och marketing…
Läs hela