Navigator
  • OM OSS
  • TJÄNSTER
  • CASE
  • NYHETER
  • BLOGG
  • DOWNLOADS
  • KONTAKT
Navigator
  • OM OSS
  • TJÄNSTER
  • CASE
  • NYHETER
  • BLOGG
  • DOWNLOADS
  • KONTAKT
.main-header { background: #3a3a3a;}
  • Hem
  • BLOGG
  • Trendspaning – unbundling av applikationer

Blogg// Trendspaning – unbundling av applikationer

17 jun, 2015
Kategorier
  • Google Ads
  • Årsredovisningar
  • B2B
  • B2C
  • Content marketing
  • Corporate communication
  • Digital årsredovisning
  • Digital kommunikation
  • Direktmarknadsföring
  • E-learning
  • E-postmarknadsföring
  • Event
  • Film
  • Förändringsprocess
  • Företagspresentationer
  • Gerillamarknadsföring
  • Grafisk profil
  • Inbound marketing
  • Marknadsföring
  • B2C
  • blog
  • Blogg
  • Hållbarhetsredovisningar
  • Healthcare
  • Innovation
  • Inspirationsfrukost
  • Intern implementering
  • Kampanjer
  • Kommunikationsplattform
  • Konceptutveckling
  • Kriskommunikation
  • Lead Management
  • Logotype
  • Målgruppsanalys
  • Marketing Automation
  • Marknads-PR
  • Mässor
  • Namnstrategi
  • Ny teknik
  • Nyheter
  • Omvärldsanalys
  • PIM-system
  • Positionering
  • PR
  • Print
  • Produktlansering
  • Säljdrivande kommunikation
  • Säljpresentationer
  • Segmentering
  • SEO
  • Sociala media-strategi
  • Storytelling
  • Tone of voice
  • Trendspaning
  • Undersökningar
  • Utomhusreklam
  • Värdegrund
  • Varumärkesbyggande kommunikation
  • Varumärkesstrategi
  • Webb
En trend som sprider sig bland de tekniska storföretagen är unbundling av applikationer. Unbundling betyder i sammanhanget att bryta ut centrala delar av en applikation för att skapa fler appar, eller standalone-appar som de även kallas.
Unbundling av applikationer
Trenden är att varje applikation innehåller en nytta eller en funktion. Några exempel är Facebook som brutit ut sin Messengerfunktion till en separat app, Google som delat upp Drive i tre separata appar och Microsoft som brutit ut tre appar ur tidigare Office suite.
En mer fokuserad användarupplevelse
Facebooks grundare Mark Zuckerberg tror att utvecklingen beror på ett ökat fokus på att applikationer ska vara nischade och endast ska göra en sak riktigt bra. För att tilltala fler kan man därför, istället för en applikation med massvis av funktioner, erbjuda kunden en eller flera standalone-appar för just den funktion som kunden är intresserad av. Då blir användarupplevelsen mer kvalitativ.
Framtidens applikationer
När det pratas om unbundling av applikationer beskrivs det som en relativt ny strategi. Strategin skulle dock kunna påverka framtida apputveckling. I framtiden kanske företag är mer måna om att skapa användarupplevelser som är mer inriktade och omvärderar vad det är som verkligen skapar värde för deras användare. Huruvida framtidens konsumenter kommer ladda ner flera applikationer istället för att samla allt på ett ställe är däremot en annan fråga. Vi följer utvecklingen med spänning.

Föregående inlägg

Facebook är en av de största globala plattformarna för social gemenskap. I…

Läs hela

Nästa inlägg

Här har vi samlat fakta om Instagram för dig som vill veta…

Läs hela

Relaterade inlägg

Stark företagskultur viktigare än stark strategi

Strategiarbete är ett viktigt fokusområde i all affärsrelaterad…

Läs hela
Hitta rätt strategi för dina hashtags i #sommar

Har du ännu inte hittat helt rätt i…

Läs hela
Vad innebär EUs nya regler om upphovsrätt på internet?

I början av september röstade EU-parlamentet för att…

Läs hela
Kontakt
Norra Vallgatan 102
211 22 Malmö

E-mail: info@navigator.se

Prenumerera på vårt Nyhetsbrev
Navigator