Kategorier
- Strategi
- HubSpot
- Hållbarhetskommunikation
- Google Ads
- Årsredovisningar
- B2B
- B2C
- Content marketing
- Corporate communication
- Digital årsredovisning
- Digital kommunikation
- Direktmarknadsföring
- E-learning
- E-postmarknadsföring
- Event
- Film
- Förändringsprocess
- Företagspresentationer
- Gerillamarknadsföring
- Grafisk profil
- Inbound marketing
- Marknadsföring
- B2C
- blog
- Blogg
- Hållbarhetsredovisningar
- Healthcare
- Innovation
- Inspirationsfrukost
- Intern implementering
- Kampanjer
- Kommunikationsplattform
- Konceptutveckling
- Kriskommunikation
- Lead Management
- Logotype
- Målgruppsanalys
- Marketing Automation
- Marknads-PR
- Mässor
- Namnstrategi
- Ny teknik
- Nyheter
- Omvärldsanalys
- PIM-system
- Positionering
- PR
- Produktlansering
- Säljdrivande kommunikation
- Säljpresentationer
- Segmentering
- SEO
- Sociala media-strategi
- Storytelling
- Tone of voice
- Trendspaning
- Undersökningar
- Utomhusreklam
- Värdegrund
- Varumärkesbyggande kommunikation
- Varumärkesstrategi
- Webb
- Artificiell intelligens
- Employer brand
- Navigators AI-skola
Facebook är en av de största globala plattformarna för social gemenskap. I sann "public service-anda" har vi sammanställt lite fakta om Facebook, hur kanalen funkar och den senaste statistiken.
Fakta om Facebook
Facebook grundades av amerikanen Mark Zuckerberg 2004. Då var syftet med Facebook att erbjuda ett socialt nätverk exklusivt för Harvard studenter. Redan 2005 gjordes dock Facebook tillgängligt för alla, världen över. Sedan dess har plattformen ökat sitt användarantal för varje år. Idag har Facebook mer än 1,44 miljarder aktiva medlemmar varje månad*.
Fakta om Facebook
Facebook grundades av amerikanen Mark Zuckerberg 2004. Då var syftet med Facebook att erbjuda ett socialt nätverk exklusivt för Harvard studenter. Redan 2005 gjordes dock Facebook tillgängligt för alla, världen över. Sedan dess har plattformen ökat sitt användarantal för varje år. Idag har Facebook mer än 1,44 miljarder aktiva medlemmar varje månad*.
Facebooks användningsområden
På Facebook kan användare dela bilder, videor och statusuppdateringar med vänner. Här kan användaren skicka både privata meddelanden till andra användare och kommunicera offentligt direkt på andra användares sidor. Facebook har flera andra populära funktioner såsom evenemang, grupper och sidor. Med hjälp av evenemangsfunktionen kan företag såväl som privatpersoner sprida information om evenemang och samla in deltagarlistor digitalt. Grupper möjliggör kommunikation mellan flera personer samtidigt och gör det enkelt att samla personer med gemensamma intressen.
Facebook för marknadsföring
Facebooks funktion ”sidor” är en populär funktion bland företag och de flesta använder det som en extra marknadsföringskanal. Genom att ha en sida på Facebook är det bland annat enkelt att sprida information om ett företag, anordna tävlingar och föra en dialog direkt med kunder. Inlägg publicerade på Facebook går även att marknadsföra för att nå fler användare. Ett sponsrat inlägg kan exempelvis ställas in efter vilken målgrupp man önskar nå och avgränsas efter geografiskt område. Därefter ställer man själv in vilken summa man kan tänka sig spendera på marknadsföringen. Facebook portionerar sedan ut summan under den eller de dagar man önskar att inlägget ska vara synligt.
Facebook i Sverige
I Sverige är Facebook den plattform som dominerar bland internetanvändare. 68 % av svenska internetanvändare besöker någon gång Facebook. Även om det går att hitta alla åldersgrupper på Facebook domineras plattformen främst av den unga svensken. I åldersgruppen 16-25 år besöker 95 % någon gång Facebook medan åtta av tio (81 %) gör det dagligen och var tredje (36 %) flera gånger dagligen. Majoriteten av internetanvändare över 55 år har däremot aldrig besökt Facebook**.
Nyckelfakta om Facebook
- Grundades 2004
- Det sociala nätverk som dominerar i Sverige
- 1,44 miljarder aktiva medlemmar varje månad
- 68 % av svenska internetanvändare besöker någon gång Facebook
- 95 % av svenska användare mellan 16-25 år besöker någon gång Facebook
- En majoritet av användare över 55 år har aldrig besökt Facebook
* www.statista.com
** www.internetstatistik.se
Facebook för marknadsföring
Facebooks funktion ”sidor” är en populär funktion bland företag och de flesta använder det som en extra marknadsföringskanal. Genom att ha en sida på Facebook är det bland annat enkelt att sprida information om ett företag, anordna tävlingar och föra en dialog direkt med kunder. Inlägg publicerade på Facebook går även att marknadsföra för att nå fler användare. Ett sponsrat inlägg kan exempelvis ställas in efter vilken målgrupp man önskar nå och avgränsas efter geografiskt område. Därefter ställer man själv in vilken summa man kan tänka sig spendera på marknadsföringen. Facebook portionerar sedan ut summan under den eller de dagar man önskar att inlägget ska vara synligt.
Facebook i Sverige
I Sverige är Facebook den plattform som dominerar bland internetanvändare. 68 % av svenska internetanvändare besöker någon gång Facebook. Även om det går att hitta alla åldersgrupper på Facebook domineras plattformen främst av den unga svensken. I åldersgruppen 16-25 år besöker 95 % någon gång Facebook medan åtta av tio (81 %) gör det dagligen och var tredje (36 %) flera gånger dagligen. Majoriteten av internetanvändare över 55 år har däremot aldrig besökt Facebook**.
Nyckelfakta om Facebook
- Grundades 2004
- Det sociala nätverk som dominerar i Sverige
- 1,44 miljarder aktiva medlemmar varje månad
- 68 % av svenska internetanvändare besöker någon gång Facebook
- 95 % av svenska användare mellan 16-25 år besöker någon gång Facebook
- En majoritet av användare över 55 år har aldrig besökt Facebook
* www.statista.com
** www.internetstatistik.se
Nyckelfakta om Facebook
- Grundades 2004
- Det sociala nätverk som dominerar i Sverige
- 1,44 miljarder aktiva medlemmar varje månad
- 68 % av svenska internetanvändare besöker någon gång Facebook
- 95 % av svenska användare mellan 16-25 år besöker någon gång Facebook
- En majoritet av användare över 55 år har aldrig besökt Facebook
* www.statista.com
** www.internetstatistik.se
Relaterade inlägg
Så skriver du nyhetsbrev som inte hamnar i papperskorgen
Välkommen till min inkorg. Här samsas en skara…
Läs hela