Kategorier
- Strategi
- HubSpot
- Hållbarhetskommunikation
- Google Ads
- Årsredovisningar
- B2B
- B2C
- Content marketing
- Corporate communication
- Digital årsredovisning
- Digital kommunikation
- Direktmarknadsföring
- E-learning
- E-postmarknadsföring
- Event
- Film
- Förändringsprocess
- Företagspresentationer
- Gerillamarknadsföring
- Grafisk profil
- Inbound marketing
- Marknadsföring
- B2C
- blog
- Blogg
- Hållbarhetsredovisningar
- Healthcare
- Innovation
- Inspirationsfrukost
- Intern implementering
- Kampanjer
- Kommunikationsplattform
- Konceptutveckling
- Kriskommunikation
- Lead Management
- Logotype
- Målgruppsanalys
- Marketing Automation
- Marknads-PR
- Mässor
- Namnstrategi
- Ny teknik
- Nyheter
- Omvärldsanalys
- PIM-system
- Positionering
- PR
- Produktlansering
- Säljdrivande kommunikation
- Säljpresentationer
- Segmentering
- SEO
- Sociala media-strategi
- Storytelling
- Tone of voice
- Trendspaning
- Undersökningar
- Utomhusreklam
- Värdegrund
- Varumärkesbyggande kommunikation
- Varumärkesstrategi
- Webb
- Artificiell intelligens
- Employer brand
- Navigators AI-skola
Content Marketing, eller innehållsmarknadsföring, innebär redaktionellt material som används i egna kanaler. Alla företag har nytta av att arbeta med detta, oavsett vilken bransch man verkar inom. Nedan listar vi tre bra anledningar till att börja arbeta med Content Marketing.
Effektiv marknadsföring
Marknadsföring som är alltför säljande eller som kunden inte har sökt upp tenderar att hamna i papperskorgen, oavsett om det handlar om fysiskt eller digitalt material. Det viktigaste när man börjar arbeta med Content Marketing är därför att alltid ha kundens intresse i fokus. Vilken typ av innehåll leder till flest klick och vad får kunderna att konsumera? Om materialet inte är relevant för den önskade målgruppen är det inte lönsamt att producera det. Content Marketing är din möjlighet att skapa en personlig relation med dina kunder.
Effektiv marknadsföring
Marknadsföring som är alltför säljande eller som kunden inte har sökt upp tenderar att hamna i papperskorgen, oavsett om det handlar om fysiskt eller digitalt material. Det viktigaste när man börjar arbeta med Content Marketing är därför att alltid ha kundens intresse i fokus. Vilken typ av innehåll leder till flest klick och vad får kunderna att konsumera? Om materialet inte är relevant för den önskade målgruppen är det inte lönsamt att producera det. Content Marketing är din möjlighet att skapa en personlig relation med dina kunder.
Ökat förtroende
Genom att skapa relevant innehåll ökar du chanserna att bli omtyckt av dina kunder och nå ett högt förtroende. Kunder som litar på ett varumärke är mer villiga att spendera och återkomma. Det är också mer troligt att de vill handla fler produkter och/eller tjänster från just ditt företag. Trogna kunder är också mer villiga att ta emot mer information såsom nyhetsbrev, kundtidningar och sms. Det är också troligt att de gärna dyker upp på events och nätverksträffar som ditt företag arrangerar.
Bred spridning
Precis som med all kommunikation kostar det att arbeta med Content Marketing. Men texterna kan oftast användas i flera olika kanaler och på så sätt nå bred spridning. Börja med att välja ett nav att utgå ifrån, t.ex. en blogg, en hemsida eller ett nyhetsbrev. Sedan kan materialet spridas i andra kanaler, antingen genom delningstjänster eller manuellt. Hur innehållet sprids och anpassas beror på vilken kanal det gäller. Tänk på att olika kanaler har olika förutsättningar och att anpassa texterna därefter.
Nå igenom bruset
Som konsument blir man dagligen översköljd med information från olika företag. Eftersom man sällan orkar läsa igenom allt gäller det att ha ett genomtänkt innehåll som skapar nyfikenhet och når resultat. Genom att arbeta med Content Marketing på ett strategiskt sätt har ditt företag goda chanser att nå igenom bruset och vinna kundernas hjärtan.
Bred spridning
Precis som med all kommunikation kostar det att arbeta med Content Marketing. Men texterna kan oftast användas i flera olika kanaler och på så sätt nå bred spridning. Börja med att välja ett nav att utgå ifrån, t.ex. en blogg, en hemsida eller ett nyhetsbrev. Sedan kan materialet spridas i andra kanaler, antingen genom delningstjänster eller manuellt. Hur innehållet sprids och anpassas beror på vilken kanal det gäller. Tänk på att olika kanaler har olika förutsättningar och att anpassa texterna därefter.
Nå igenom bruset
Som konsument blir man dagligen översköljd med information från olika företag. Eftersom man sällan orkar läsa igenom allt gäller det att ha ett genomtänkt innehåll som skapar nyfikenhet och når resultat. Genom att arbeta med Content Marketing på ett strategiskt sätt har ditt företag goda chanser att nå igenom bruset och vinna kundernas hjärtan.
Relaterade inlägg
B2B-ledarnas syn på digital strategi
Under hösten har konsultföretaget McKinsey & Company släppt…
Läs helaB2B-företag i USA bättre på content marketing
Content marketing är inte bara ett modeord. Det…
Läs helaSEO för B2B, del 5: Länkar
Sökmotoroptimering för B2B-företag skiljer sig markant från hur…
Läs hela