Kategorier
- Strategi
- HubSpot
- Hållbarhetskommunikation
- Google Ads
- Årsredovisningar
- B2B
- B2C
- Content marketing
- Corporate communication
- Digital årsredovisning
- Digital kommunikation
- Direktmarknadsföring
- E-learning
- E-postmarknadsföring
- Event
- Film
- Förändringsprocess
- Företagspresentationer
- Gerillamarknadsföring
- Grafisk profil
- Inbound marketing
- Marknadsföring
- B2C
- blog
- Blogg
- Hållbarhetsredovisningar
- Healthcare
- Innovation
- Inspirationsfrukost
- Intern implementering
- Kampanjer
- Kommunikationsplattform
- Konceptutveckling
- Kriskommunikation
- Lead Management
- Logotype
- Målgruppsanalys
- Marketing Automation
- Marknads-PR
- Mässor
- Namnstrategi
- Ny teknik
- Nyheter
- Omvärldsanalys
- PIM-system
- Positionering
- PR
- Produktlansering
- Säljdrivande kommunikation
- Säljpresentationer
- Segmentering
- SEO
- Sociala media-strategi
- Storytelling
- Tone of voice
- Trendspaning
- Undersökningar
- Utomhusreklam
- Värdegrund
- Varumärkesbyggande kommunikation
- Varumärkesstrategi
- Webb
- Artificiell intelligens
- Employer brand
- Navigators AI-skola
Varje år genomför Interbrand en omfattande undersökning bland världens varumärken, Interbrand Best Global Brands, för att utröna vilka som är de högst värderade i världen. Under många år var listan relativt konstant med samma etablerade företag i topp såsom CocaCola och IBM. Men nu är paradigmskiftet ett faktum när Apple stannar överst på tronen 2014 med Google som den närmaste konkurrenten.
Starka varumärken snabbare
Det har alltid talats om att det tar tid att bygga ett långsiktigt starkt varumärke. Visserligen är detta fortfarande sant men med viss modifikation. Den digitala transformationen har gjort det möjligt att på kort tid skapa företag med högt värderade varumärken. Ett exempel är Airbnb som, utan några egentliga materiella tillgångar, är värderat dubbelt så högt som hela Mariotts hotellkedja. De snabbväxande varumärkena bygger ofta på disruptiva idéer och har sin bas i den exponentiella teknikutvecklingen som råder. Interbrands lista kommer med all säkerhet att förändras åtskilligt de kommande åren och det är inte otroligt att många av de varumärken som ligger överst år 2020 inte ens finns idag.
Starka varumärken snabbare
Det har alltid talats om att det tar tid att bygga ett långsiktigt starkt varumärke. Visserligen är detta fortfarande sant men med viss modifikation. Den digitala transformationen har gjort det möjligt att på kort tid skapa företag med högt värderade varumärken. Ett exempel är Airbnb som, utan några egentliga materiella tillgångar, är värderat dubbelt så högt som hela Mariotts hotellkedja. De snabbväxande varumärkena bygger ofta på disruptiva idéer och har sin bas i den exponentiella teknikutvecklingen som råder. Interbrands lista kommer med all säkerhet att förändras åtskilligt de kommande åren och det är inte otroligt att många av de varumärken som ligger överst år 2020 inte ens finns idag.
Nr 1 - Apple
Tack vare ett starkt år med bland annat lanseringen av en ny mobil betalningsplattform Apple Pay och den efterlängtade Apple Watch. Samtidigt tog man upp kampen med Samsung's GALAXY Note med sina IPhone 6-versioner. Att Apple har nya ambitiösa planer för framtiden vittnar inte minst de nya anställningarna om, exempelvis har man tagit in en försäljningsdirektör från TAG Heuer, Nikes digitala marknadsdirektör och utvecklaren bakom Nike FuelBand.
Nr 2 - Google
Under året har Google fortsatt att lägga världen för sina fötter med över 1 miljard användare av sina tjänster. Även om man fortfarande mest är känt som ett sökföretag fortsätter man att investera generöst i R&D. Företagets CEO och grundare Larry Page sa till Wired magasine att han förväntar sig att hans medarbetare ska skapa lösningar som är tio gånger bättre än konkurrenternas. Den nya termen "moonshots" har använts flitigt för projekt som inkluderar förarlösa bilar, höghöjdsballonger som ska förse invånare i svårtillgängliga områden med tillgång till internet och biotechföretag som riktat in sig på att sakta ner åldrandeprocessen. Även om man under året valde att lägga ned projektet med Google Glass har man ständigt nya innovationer i pipen.
Nr 3 - Coca-Cola
Här hittar vi ett 128 år gammalt bolag som länge varit överst på tronen. Med hjälp av storytelling, content marketing i sociala medier och påkostade marknadsaktiviteter såsom "Share a Coke" har man lyckats attrahera många ur den yngre generationen att bli kunder. I skrivande stund har man exempelvis mer än 25 miljoner följare på Facebook. Den rådande hälsotrenden har man framgångsrikt hängt på med nyligen lanserade Coca-Cola Life. En omfattande satsning på hållbara förpackningar i samarbete med Nike, P&G och Heinz ska se till att man även 2020 ligger i toppen av Interbrands lista.
Nr 4 - IBM
Nr 5 - Microsoft
Nr 6 - GE
Nr 7 - Samsung
Nr 8 - McDonalds
Nr 9 - Mercedes-Benz
Nr 10 - BMW
Vill du läsa mer om varumärkesundersökningen hittar du den på interbrand.com >>
Nr 2 - Google
Under året har Google fortsatt att lägga världen för sina fötter med över 1 miljard användare av sina tjänster. Även om man fortfarande mest är känt som ett sökföretag fortsätter man att investera generöst i R&D. Företagets CEO och grundare Larry Page sa till Wired magasine att han förväntar sig att hans medarbetare ska skapa lösningar som är tio gånger bättre än konkurrenternas. Den nya termen "moonshots" har använts flitigt för projekt som inkluderar förarlösa bilar, höghöjdsballonger som ska förse invånare i svårtillgängliga områden med tillgång till internet och biotechföretag som riktat in sig på att sakta ner åldrandeprocessen. Även om man under året valde att lägga ned projektet med Google Glass har man ständigt nya innovationer i pipen.
Nr 3 - Coca-Cola
Här hittar vi ett 128 år gammalt bolag som länge varit överst på tronen. Med hjälp av storytelling, content marketing i sociala medier och påkostade marknadsaktiviteter såsom "Share a Coke" har man lyckats attrahera många ur den yngre generationen att bli kunder. I skrivande stund har man exempelvis mer än 25 miljoner följare på Facebook. Den rådande hälsotrenden har man framgångsrikt hängt på med nyligen lanserade Coca-Cola Life. En omfattande satsning på hållbara förpackningar i samarbete med Nike, P&G och Heinz ska se till att man även 2020 ligger i toppen av Interbrands lista.
Nr 4 - IBM
Nr 5 - Microsoft
Nr 6 - GE
Nr 7 - Samsung
Nr 8 - McDonalds
Nr 9 - Mercedes-Benz
Nr 10 - BMW
Vill du läsa mer om varumärkesundersökningen hittar du den på interbrand.com >>
Relaterade inlägg
2016 är det dags för digital årsredovisning
Vad är den viktigaste uppgiften för en årsredovisning?…
Läs helaVad är programmatic egentligen?
Efterhand som medielandskapet förändras och nya kanaler dyker…
Läs helaFördelarna med öppen innovation
Globalisering, avregleringar, ökad konkurrens, kortare produktlivscykler, högre utvecklingskostnader, mer…
Läs hela