Kategorier
- Google Ads
- Årsredovisningar
- B2B
- B2C
- Content marketing
- Corporate communication
- Digital årsredovisning
- Digital kommunikation
- Direktmarknadsföring
- E-learning
- E-postmarknadsföring
- Event
- Film
- Förändringsprocess
- Företagspresentationer
- Gerillamarknadsföring
- Grafisk profil
- Inbound marketing
- Marknadsföring
- B2C
- blog
- Blogg
- Hållbarhetsredovisningar
- Healthcare
- Innovation
- Inspirationsfrukost
- Intern implementering
- Kampanjer
- Kommunikationsplattform
- Konceptutveckling
- Kriskommunikation
- Lead Management
- Logotype
- Målgruppsanalys
- Marketing Automation
- Marknads-PR
- Mässor
- Namnstrategi
- Ny teknik
- Nyheter
- Omvärldsanalys
- PIM-system
- Positionering
- PR
- Produktlansering
- Säljdrivande kommunikation
- Säljpresentationer
- Segmentering
- SEO
- Sociala media-strategi
- Storytelling
- Tone of voice
- Trendspaning
- Undersökningar
- Utomhusreklam
- Värdegrund
- Varumärkesbyggande kommunikation
- Varumärkesstrategi
- Webb
Efterhand som medielandskapet förändras och nya kanaler dyker upp, kommer det också nya märkliga termer som ett brev (brukade komma) med posten. Som till exempel programmatic, eller programatisk som det lite slött har översatts till på svenska. I korthet kan det förklaras som en auktion där annonsörer köpslår om vem som ska få visa sin digitala annons för dig och när. Men det är lite mer avancerat än så. För de slåss faktiskt om att få visa den för dig när du har bestämt dig för att bli vegetarian, står på Ica och googlar ”middagstips”.
Programmatic sätter ett pris på ditt huvud
Ursprungligen var programmatic ett sätt att på ett effektivare vis få in pengar på osålda annonsutrymmen. Men idag är det betydligt mer sofistikerat än så. I grunden är det ett auktionsförfarande där de som har annonsutrymme erbjuder det, och de som vill annonsera lägger ett bud. Och mellan dem finns en mäklare. Auktionen sker på 200 millisekunder och är automatiserad. I denna sin renaste form kallas det egentligen för RTA – Real Time Advertising. RTA är en del av programmatic, men programmatic i sig är betydligt mer automatiserat än så. Man skulle kunna definiera det som att köpa digitala annonsutrymmen automatiskt med datorer som använder olika typer av data för att avgöra vilka utrymmen du ska köpa och hur mycket du ska betala för dem.