Kategorier
- Strategi
- HubSpot
- Hållbarhetskommunikation
- Google Ads
- Årsredovisningar
- B2B
- B2C
- Content marketing
- Corporate communication
- Digital årsredovisning
- Digital kommunikation
- Direktmarknadsföring
- E-learning
- E-postmarknadsföring
- Event
- Film
- Förändringsprocess
- Företagspresentationer
- Gerillamarknadsföring
- Grafisk profil
- Inbound marketing
- Marknadsföring
- B2C
- blog
- Blogg
- Hållbarhetsredovisningar
- Healthcare
- Innovation
- Inspirationsfrukost
- Intern implementering
- Kampanjer
- Kommunikationsplattform
- Konceptutveckling
- Kriskommunikation
- Lead Management
- Logotype
- Målgruppsanalys
- Marketing Automation
- Marknads-PR
- Mässor
- Namnstrategi
- Ny teknik
- Nyheter
- Omvärldsanalys
- PIM-system
- Positionering
- PR
- Produktlansering
- Säljdrivande kommunikation
- Säljpresentationer
- Segmentering
- SEO
- Sociala media-strategi
- Storytelling
- Tone of voice
- Trendspaning
- Undersökningar
- Utomhusreklam
- Värdegrund
- Varumärkesbyggande kommunikation
- Varumärkesstrategi
- Webb
- Artificiell intelligens
- Employer brand
- Navigators AI-skola
2018 närmar sig sitt slut och det är dags att blicka in i spåkulan för att se vad nästa år har att bjuda på. Förutom att inbound marketing fortsätter växa så ser vi fyra stora trender. Alla har med digitalisering att göra, men en av dem är en spännande paradox i vår digitala tid.
Röststyrning och voice search
Vi är nog många som förvånades över att årets julklapp inte var en virtuell assistent som Amazons Alexa eller nylanserade Google Assistant. Det senaste året har röststyrning blivit allt mer populärt och inom en snar framtid kommer det inte kännas konstigt att prata med en pryl längre. Studier förutspår att hälften av våra Google-sökningar kommer att göras med rösten redan 2020. Det börjar alltså bli dags att optimera din webbplats för voice search.
Röststyrning och voice search
Vi är nog många som förvånades över att årets julklapp inte var en virtuell assistent som Amazons Alexa eller nylanserade Google Assistant. Det senaste året har röststyrning blivit allt mer populärt och inom en snar framtid kommer det inte kännas konstigt att prata med en pryl längre. Studier förutspår att hälften av våra Google-sökningar kommer att göras med rösten redan 2020. Det börjar alltså bli dags att optimera din webbplats för voice search.
Data blir en valuta
Det är ingen hemlighet längre att all data vi lämnar ifrån oss på sociala medier och webbplatser kommer att användas i framtiden. Men många tycker att det är obehagligt och efter skandaler som Cambridge Analytica är det viktigare än någonsin att hantera information på rätt sätt. För att fortsätta samla in data med gott samvete måste alla organisationer och företag skapa tjänster som får användaren att känna förtroende och en så stark vilja att använda tjänsten att det inte känns som ett besvär att lämna ifrån sig information. Därmed vågar vi också påstå att data blir en valuta som används i transaktionen mellan användare och företag.
Kunden i centrum
Med tillgång till stora mängder data om varje användare blir det ännu enklare att personanpassa din marknadsföring och skräddarsy dina budskap. Vi lämnar demografi bakom oss och fokuserar istället på beteenden, drivkrafter och aktiviteter för att skapa den perfekta användarupplevelsen för just den här kunden. Just UX är ett ledord för 2019. Användaren blir nämligen allt mer kräsen och otålig. I genomsnitt ägnar vi 1,7 sekunder på varje inlägg som kommer upp i vårt Facebookflöde och när det tar längre tid än 3 sekunder för en sida att ladda så avbryter hälften av användarna sitt besök. Se till att skapa innehåll som väcker mottagarens intresse och undanröj alla möjliga hinder på din webbplats för att skapa en så bra användarupplevelse som möjligt.
Personlig kontakt
Det är enklare än någonsin att kommunicera med människor och ändå känns det ibland som att man inte träffar en kotte. Vi på Navigator har den senaste tiden märkt att personlig kontakt blir allt viktigare och fler väljer att delta på mässor eller installera en chattfunktion på webbplatsen för att få den att kännas mer personlig. I våras när vi intervjuade kunder till en av våra kunder var det flera som berättade att de hade valt vår kund för att de har kontor i Malmö och därmed kunde träffas över en kopp kaffe då och då. I en tid då vi arbetar med så abstrakta grejer verkar det personliga mötet göra att det hela känns verkligt.
Kunden i centrum
Med tillgång till stora mängder data om varje användare blir det ännu enklare att personanpassa din marknadsföring och skräddarsy dina budskap. Vi lämnar demografi bakom oss och fokuserar istället på beteenden, drivkrafter och aktiviteter för att skapa den perfekta användarupplevelsen för just den här kunden. Just UX är ett ledord för 2019. Användaren blir nämligen allt mer kräsen och otålig. I genomsnitt ägnar vi 1,7 sekunder på varje inlägg som kommer upp i vårt Facebookflöde och när det tar längre tid än 3 sekunder för en sida att ladda så avbryter hälften av användarna sitt besök. Se till att skapa innehåll som väcker mottagarens intresse och undanröj alla möjliga hinder på din webbplats för att skapa en så bra användarupplevelse som möjligt.
Personlig kontakt
Det är enklare än någonsin att kommunicera med människor och ändå känns det ibland som att man inte träffar en kotte. Vi på Navigator har den senaste tiden märkt att personlig kontakt blir allt viktigare och fler väljer att delta på mässor eller installera en chattfunktion på webbplatsen för att få den att kännas mer personlig. I våras när vi intervjuade kunder till en av våra kunder var det flera som berättade att de hade valt vår kund för att de har kontor i Malmö och därmed kunde träffas över en kopp kaffe då och då. I en tid då vi arbetar med så abstrakta grejer verkar det personliga mötet göra att det hela känns verkligt.
Relaterade inlägg
Fem trender inom digital marknadsföring
Vilka trender inom digital marknadsföring tar fart 2016?…
Läs helaVill du veta mer? Vi berättar gärna mer om framtida trender inom kommunikationsbranschen.
Leif Lindau
Managing Partner Strategic communication
.help-center .help-details.help-bg-1{ background-color: #ededed; }
.help-center .help-details.help-bg-1 * { color: #3c3c3b; }
.help-center .help-details.help-bg-1 .contact-info p a:hover {color: #ec6602;}
.help-center .help-details.help-bg-1 .contact-info p a:hover em { color: inherit; }