Kategorier
- Strategi
- HubSpot
- Hållbarhetskommunikation
- Google Ads
- Årsredovisningar
- B2B
- B2C
- Content marketing
- Corporate communication
- Digital årsredovisning
- Digital kommunikation
- Direktmarknadsföring
- E-learning
- E-postmarknadsföring
- Event
- Film
- Förändringsprocess
- Företagspresentationer
- Gerillamarknadsföring
- Grafisk profil
- Inbound marketing
- Marknadsföring
- B2C
- blog
- Blogg
- Hållbarhetsredovisningar
- Healthcare
- Innovation
- Inspirationsfrukost
- Intern implementering
- Kampanjer
- Kommunikationsplattform
- Konceptutveckling
- Kriskommunikation
- Lead Management
- Logotype
- Målgruppsanalys
- Marketing Automation
- Marknads-PR
- Mässor
- Namnstrategi
- Ny teknik
- Nyheter
- Omvärldsanalys
- PIM-system
- Positionering
- PR
- Produktlansering
- Säljdrivande kommunikation
- Säljpresentationer
- Segmentering
- SEO
- Sociala media-strategi
- Storytelling
- Tone of voice
- Trendspaning
- Undersökningar
- Utomhusreklam
- Värdegrund
- Varumärkesbyggande kommunikation
- Varumärkesstrategi
- Webb
- Artificiell intelligens
- Employer brand
- Navigators AI-skola
I början av september röstade EU-parlamentet för att se över reglerna om upphovsrätten på internet. Diskussionens vågor har gått höga inför omröstningen där kritikerna har talat om slutet för internet som vi känner det, och förespråkarna drivit tesen att innehållsproducenter ska få ersättning när deras material länkas vidare. Vad innebär då detta för alla användare på internet? Är detta slutet för delningar och roliga memes på sociala medier?
Detta talar för skärpt upphovsrätt
Teknikutvecklingen de senaste decennierna har gått framåt i snabb takt. När nuvarande regler om upphovsrätt på internet skrevs var det få som kunde förutspå det digitala liv vi lever idag. Vi konsumerar innehåll som aldrig för och vi delar gärna med oss av detta via olika sociala medier som Facebook, Instagram och Twitter. De som drivit linjen att skärpa upphovsrättsreglerna, bland annat nyhetsbyråer och upphovsrättsorganisationer, menar att originalproducenterna av innehållet, exempelvis en artikel, en låt eller en film, måste få skäligt betalt om innehållet sprids vidare. Tanken är att de kommersiella aktörer som sprider upphovsrättsskyddat innehåll ska betala för spridningen med en så kallad länkavgift.
Detta talar för skärpt upphovsrätt
Teknikutvecklingen de senaste decennierna har gått framåt i snabb takt. När nuvarande regler om upphovsrätt på internet skrevs var det få som kunde förutspå det digitala liv vi lever idag. Vi konsumerar innehåll som aldrig för och vi delar gärna med oss av detta via olika sociala medier som Facebook, Instagram och Twitter. De som drivit linjen att skärpa upphovsrättsreglerna, bland annat nyhetsbyråer och upphovsrättsorganisationer, menar att originalproducenterna av innehållet, exempelvis en artikel, en låt eller en film, måste få skäligt betalt om innehållet sprids vidare. Tanken är att de kommersiella aktörer som sprider upphovsrättsskyddat innehåll ska betala för spridningen med en så kallad länkavgift.
Detta talar mot begränsningar på internet
Kritikerna till förslaget, bland andra konsumentorganisationer och nätjättarna Google och Facebook, menar att de nya reglerna kommer att censurera det fria internet och begränsa yttrandefriheten. Detta eftersom de skulle tvingas att filtrera allt innehåll. Om någon försöker ladda upp material som är skyddat, exempelvis en bild man inte tagit själv, så kommer bilden inte att publiceras. Risken är att de automatiska filter som ska användas är relativt trubbiga och inte gör skillnad på om bilden är kopierad i marknadsföringssyfte, om den används i den demokratiska debatten, eller bara är en parodi. De aktörer som inte gör rätt för sig riskerar kraftiga böter, vilket kan leda till att de är restriktiva i tolkningen av vilket material som ska tillåtas passera censuren. För slutanvändarna skulle detta kunna innebära ett mer innehållsfattigt internet.
Vad händer nu?
Även om EU-parlamentet har röstat igenom förslaget är det långt ifrån klart hur slutresultatet kommer att se ut. Nu väntar många och långa förhandlingar med respektive medlemsland och i slutänden lär förslaget bli en kompromisslösning. Det slutgiltiga lagförslaget ska landa för en ny omröstning i EU-parlamentet i början av 2019. Fram till dess är det business as usual på internet, och den där roliga kattbilden som din kompis delade lär inte bli stoppad om du vill dela vidare.
Vad händer nu? Även om EU-parlamentet har röstat igenom förslaget är det långt ifrån klart hur slutresultatet kommer att se ut. Nu väntar många och långa förhandlingar med respektive medlemsland och i slutänden lär förslaget bli en kompromisslösning. Det slutgiltiga lagförslaget ska landa för en ny omröstning i EU-parlamentet i början av 2019. Fram till dess är det business as usual på internet, och den där roliga kattbilden som din kompis delade lär inte bli stoppad om du vill dela vidare.
Relaterade inlägg
Har du koll på vilka företag som besöker din hemsida?
Det finns många plattformar och verktyg som hjälper…
Läs helaVarumärkesstrategier i vardagen
Det har doktorerats, skrivits hyllmeter efter hyllmeter och…
Läs hela