Kategorier
- Strategi
- HubSpot
- Hållbarhetskommunikation
- Google Ads
- Årsredovisningar
- B2B
- B2C
- Content marketing
- Corporate communication
- Digital årsredovisning
- Digital kommunikation
- Direktmarknadsföring
- E-learning
- E-postmarknadsföring
- Event
- Film
- Förändringsprocess
- Företagspresentationer
- Gerillamarknadsföring
- Grafisk profil
- Inbound marketing
- Marknadsföring
- B2C
- blog
- Blogg
- Hållbarhetsredovisningar
- Healthcare
- Innovation
- Inspirationsfrukost
- Intern implementering
- Kampanjer
- Kommunikationsplattform
- Konceptutveckling
- Kriskommunikation
- Lead Management
- Logotype
- Målgruppsanalys
- Marketing Automation
- Marknads-PR
- Mässor
- Namnstrategi
- Ny teknik
- Nyheter
- Omvärldsanalys
- PIM-system
- Positionering
- PR
- Produktlansering
- Säljdrivande kommunikation
- Säljpresentationer
- Segmentering
- SEO
- Sociala media-strategi
- Storytelling
- Tone of voice
- Trendspaning
- Undersökningar
- Utomhusreklam
- Värdegrund
- Varumärkesbyggande kommunikation
- Varumärkesstrategi
- Webb
- Artificiell intelligens
- Employer brand
- Navigators AI-skola
Vi har tidigare skrivit om Google rankbrain och det arbete som krävs för att få goda resultat i organiska sökningar. Och trots att Google är hemlighetsfulla kring de algoritmer som värderar sökresultaten, går det att läsa ut vissa trender. En tydlig trend är användbarhet. Det syns bland annat i att Google rullar ut mobile-first index.
Redan 2016 berättade Google att de arbetar med ett mobile-first index, men än finns inget officiellt datum för när det ska vara helt implementerat. Någon gång i början av 2018 är en realistisk tidsplan, sa Gary Illyes, Google webmaster trends analyst, i Search Engine Nerds podcast interview i höstas.
Vad är mobile-first index?
Mobile-first index innebär att Google indexerar webbplatser och appar utifrån hur väl de fungerar i mobilen. I Google Webmasters Blog skriver Gary Illyes följande:
“To make our results more useful, we’ve begun experiments to make our index mobile-first. Although our search index will continue to be a single index of websites and apps, our algorithms will eventually primarily use the mobile version of a site’s content to rank pages from that site, to understand structured data, and to show snippets from those pages in our results. Of course, while our index will be built from mobile documents, we’re going to continue to build a great search experience for all users, whether they come from mobile or desktop devices.”
Det innebär alltså att hur väl din webbplats fungerar i mobilen kommer att primernas av Google spindlar. Om din webbplats inte fungerar bra för mindre skärmar, så påverkar det även din rankning när potentiella besökare gör google-sökningar från en dator.
Vad är mobile-first index?
Mobile-first index innebär att Google indexerar webbplatser och appar utifrån hur väl de fungerar i mobilen. I Google Webmasters Blog skriver Gary Illyes följande:
“To make our results more useful, we’ve begun experiments to make our index mobile-first. Although our search index will continue to be a single index of websites and apps, our algorithms will eventually primarily use the mobile version of a site’s content to rank pages from that site, to understand structured data, and to show snippets from those pages in our results. Of course, while our index will be built from mobile documents, we’re going to continue to build a great search experience for all users, whether they come from mobile or desktop devices.”
Det innebär alltså att hur väl din webbplats fungerar i mobilen kommer att primernas av Google spindlar. Om din webbplats inte fungerar bra för mindre skärmar, så påverkar det även din rankning när potentiella besökare gör google-sökningar från en dator.
Responsiv design är grunden
Det viktigaste för att din webbplats ska vara redo för mobile-first index är en responsiv design. Med det menas att layouten är flexibel och förändras utifrån besökarens skärmstorlek och skärmupplösning. Några av grundstenar för responsiv design är:
- En flexibel grid med proportionerliga mått, istället för fasta pixlar.
- Skalbar text och bilder, som anpassar sig efter skärmupplösning och skärmstorlek.
- Media queries i CSS:en, för att definiera brytpunkter när layouten ska ändras.
Nyfiken på hur din webbplats ser ut på olika enheter idag? Det finns flera gratisverktyg att använda. Ett exempel är responsivedesignchecker.com, där du skriver in din webbplats URL och sedan ser hur webbplatsen ser ut för dator, surfplatta och mobil. Det är också alltid en bra idé att ta reda på hur webbplatsen fungerar i olika webbläsare.
Om din webbplats inte är responsiv, är nu bästa tiden att sätta igång med det arbetet.
Innehållsarbetet är lika viktigt
Förutom designkrav bör du också se över innehållet. För besökare som kommer till din webbplats är relevant och bra innehåll, strukturerat på ett tydligt sätt, minst lika viktigt. Det är kittet som får besökaren att vilja stanna kvar och komma tillbaka till din webbplats. Oavsett om hen besöker webbplatsen via mobil eller dator, bör upplevelsen vara likvärdig.
Så, vart ska du börja? Mitt förslag är att först fundera igenom om dina besökares mål och ditt företags mål stämmer överens. Vad vill du att besökarna ska göra på din webbplats? Och vad kommer de flesta besökarna till webbplatsen för att göra? Vilka sidor är mest besökta? Och vilka besöks mer sällan?
Utifrån hur väl innehållet på din webbplats matchar det dina besökare letar efter och vill läsa om, finns möjligheter till förbättringar. Allt från att bygga om strukturen till att skriva om texter, för att tillgodose behov och förväntningar – och därigenom kraven för mobile-first index.
En sista viktig del i arbetet är förstås att löpande testa dina justeringar på besökare eller en referensgrupp. Det är betydligt enklare och mer kostnadseffektivt att tänka om under arbetets gång, än att behöva göra om när allt är klart.
- En flexibel grid med proportionerliga mått, istället för fasta pixlar.
- Skalbar text och bilder, som anpassar sig efter skärmupplösning och skärmstorlek.
- Media queries i CSS:en, för att definiera brytpunkter när layouten ska ändras.
Innehållsarbetet är lika viktigt Förutom designkrav bör du också se över innehållet. För besökare som kommer till din webbplats är relevant och bra innehåll, strukturerat på ett tydligt sätt, minst lika viktigt. Det är kittet som får besökaren att vilja stanna kvar och komma tillbaka till din webbplats. Oavsett om hen besöker webbplatsen via mobil eller dator, bör upplevelsen vara likvärdig. Så, vart ska du börja? Mitt förslag är att först fundera igenom om dina besökares mål och ditt företags mål stämmer överens. Vad vill du att besökarna ska göra på din webbplats? Och vad kommer de flesta besökarna till webbplatsen för att göra? Vilka sidor är mest besökta? Och vilka besöks mer sällan? Utifrån hur väl innehållet på din webbplats matchar det dina besökare letar efter och vill läsa om, finns möjligheter till förbättringar. Allt från att bygga om strukturen till att skriva om texter, för att tillgodose behov och förväntningar – och därigenom kraven för mobile-first index. En sista viktig del i arbetet är förstås att löpande testa dina justeringar på besökare eller en referensgrupp. Det är betydligt enklare och mer kostnadseffektivt att tänka om under arbetets gång, än att behöva göra om när allt är klart.
Relaterade inlägg
Vilket är bästa systemet för inbound marketing?
Enligt beräkningar kommer marknaden för system inom inbound…
Läs helaSex behov som styr vårt konsumentbeteende
Varför lever reservoarpennan kvar trots att den är…
Läs helaVarför är inkluderande reklam så svårt?
I reklamen står kvinnan fortfarande i köket, mannen…
Läs hela