Kategorier
- Strategi
- HubSpot
- Hållbarhetskommunikation
- Google Ads
- Årsredovisningar
- B2B
- B2C
- Content marketing
- Corporate communication
- Digital årsredovisning
- Digital kommunikation
- Direktmarknadsföring
- E-learning
- E-postmarknadsföring
- Event
- Film
- Förändringsprocess
- Företagspresentationer
- Gerillamarknadsföring
- Grafisk profil
- Inbound marketing
- Marknadsföring
- B2C
- blog
- Blogg
- Hållbarhetsredovisningar
- Healthcare
- Innovation
- Inspirationsfrukost
- Intern implementering
- Kampanjer
- Kommunikationsplattform
- Konceptutveckling
- Kriskommunikation
- Lead Management
- Logotype
- Målgruppsanalys
- Marketing Automation
- Marknads-PR
- Mässor
- Namnstrategi
- Ny teknik
- Nyheter
- Omvärldsanalys
- PIM-system
- Positionering
- PR
- Produktlansering
- Säljdrivande kommunikation
- Säljpresentationer
- Segmentering
- SEO
- Sociala media-strategi
- Storytelling
- Tone of voice
- Trendspaning
- Undersökningar
- Utomhusreklam
- Värdegrund
- Varumärkesbyggande kommunikation
- Varumärkesstrategi
- Webb
- Artificiell intelligens
- Employer brand
- Navigators AI-skola
SEO, eller sökmotoroptimering, har blivit ett framgångsrikt verktyg för företag att driva trafik till den egna hemsidan och därigenom inleda den digitala kundresan. Det finns många sätt att arbeta med sin egen webb för att bli sökbar, men i takt med att allt fler företag inser vikten av sökmotoroptimering krävs det också mer av din hemsida för att den ska bli hittad. Då räcker det inte längre med så kallad onpage-optimering, d.v.s. att aktivt analysera sökbeteenden och använda sig av utvalda sökord. Istället är det dags att använda sig av offpage-optimering och kombinera PR och SEO i ditt arbete för att få andra att länka till din sida.
Starta den digitala kundresan med PR och SEO
Arbetet med att kombinera PR och SEO för att få inlänkningar till hemsidan innebär inte att det är dags att överge analysen av sökord och sökbeteenden. Tvärtom gäller det att bli nämnd av stora sajter när de rapporterar om ett ämne som ditt företag vill bli hittade på. Nyhetssajter som Aftonbladet och DN rankas väldigt högt av Google och om de nämner er går det att rida snålskjuts på deras sökmotorplacering. Det är en av många anledningar till att arbeta med PR. Även om man inte hittar direkt till er hemsida när man söker på nyckelord så hittar man ändå information om er. Det är sällan som de stora etablerade nyhetsmedierna länkar till de företag de skriver om, men om ni lyckas kommer det att ge en rejäl skjuts även för er egen sajt. Länkar från starka källor gör nämligen att sökmotorn rankar er sajt högre.
Starta den digitala kundresan med PR och SEO
Arbetet med att kombinera PR och SEO för att få inlänkningar till hemsidan innebär inte att det är dags att överge analysen av sökord och sökbeteenden. Tvärtom gäller det att bli nämnd av stora sajter när de rapporterar om ett ämne som ditt företag vill bli hittade på. Nyhetssajter som Aftonbladet och DN rankas väldigt högt av Google och om de nämner er går det att rida snålskjuts på deras sökmotorplacering. Det är en av många anledningar till att arbeta med PR. Även om man inte hittar direkt till er hemsida när man söker på nyckelord så hittar man ändå information om er. Det är sällan som de stora etablerade nyhetsmedierna länkar till de företag de skriver om, men om ni lyckas kommer det att ge en rejäl skjuts även för er egen sajt. Länkar från starka källor gör nämligen att sökmotorn rankar er sajt högre.
Jobba för inlänkningar
Hur gör man då för att bli upplockad och nämnd av de stora webbsajterna? Man har en läsvärd och genomarbetad helhet. Om du skapar kvalitativt och relevant innehåll ökar sannolikheten att influencers, bloggare och medier länkar till din webbplats. Om du dessutom lyckats bli thought leader i din bransch är det ännu enklare (och viktigare) att integrera PR och SEO för att maximera antalet inlänkningar och se till att dina potentiella kunder hittar dig. Dessvärre är det få förunnat att vara thought leader och då krävs det arbete, med både PR och SEO, för att synas och etablera sig som den givna talespersonen och kunskapskällan i en fråga. För dig som inte redan är kunskapsledare är ett annat tillvägagångssätt att samarbeta med influencers inom din bransch. Fördelen med samarbeten är att du aktivt kan vara med och utforma innehållet och välja din målgrupp. Dessutom går det att arbeta aktivt med olika kampanjer.
Få ut mer av din PR med SEO
Till syvende och sist är det trots allt så att bra PR väcker uppmärksamhet och kommer att spridas till en stor mängd människor. Det leder oss vidare in på hur man kan använda sig av SEO för att få ut mer av sitt PR-arbete. När du väl fått uppmärksamhet och folk börjar söka på ämnet i fråga gäller det att de hittar dig. Därför är det bra att redan i den strategiska fasen av PR-arbetet fundera över vilka sökfraser som kommer att bli relevanta i ett senare skede. Se till att ha optimerat din sida för dessa så att den hamnar högt upp på Google. Tack vare SEO kan du alltså plocka hem ytterligare poäng även efter din PR-insats.
Få ut mer av din PR med SEO Till syvende och sist är det trots allt så att bra PR väcker uppmärksamhet och kommer att spridas till en stor mängd människor. Det leder oss vidare in på hur man kan använda sig av SEO för att få ut mer av sitt PR-arbete. När du väl fått uppmärksamhet och folk börjar söka på ämnet i fråga gäller det att de hittar dig. Därför är det bra att redan i den strategiska fasen av PR-arbetet fundera över vilka sökfraser som kommer att bli relevanta i ett senare skede. Se till att ha optimerat din sida för dessa så att den hamnar högt upp på Google. Tack vare SEO kan du alltså plocka hem ytterligare poäng även efter din PR-insats.
Relaterade inlägg
Fem saker som företagsbloggar borde lära sig av vanliga bloggare
I veckan släpptes årets vinnare i vår tävling…
Läs hela