Kategorier
- Strategi
- HubSpot
- Hållbarhetskommunikation
- Google Ads
- Årsredovisningar
- B2B
- B2C
- Content marketing
- Corporate communication
- Digital årsredovisning
- Digital kommunikation
- Direktmarknadsföring
- E-learning
- E-postmarknadsföring
- Event
- Film
- Förändringsprocess
- Företagspresentationer
- Gerillamarknadsföring
- Grafisk profil
- Inbound marketing
- Marknadsföring
- B2C
- blog
- Blogg
- Hållbarhetsredovisningar
- Healthcare
- Innovation
- Inspirationsfrukost
- Intern implementering
- Kampanjer
- Kommunikationsplattform
- Konceptutveckling
- Kriskommunikation
- Lead Management
- Logotype
- Målgruppsanalys
- Marketing Automation
- Marknads-PR
- Mässor
- Namnstrategi
- Ny teknik
- Nyheter
- Omvärldsanalys
- PIM-system
- Positionering
- PR
- Produktlansering
- Säljdrivande kommunikation
- Säljpresentationer
- Segmentering
- SEO
- Sociala media-strategi
- Storytelling
- Tone of voice
- Trendspaning
- Undersökningar
- Utomhusreklam
- Värdegrund
- Varumärkesbyggande kommunikation
- Varumärkesstrategi
- Webb
- Artificiell intelligens
- Employer brand
- Navigators AI-skola
Content marketing går ut på att skapa och sprida redaktionellt innehåll av hög kvalitet. Materialet handlar om kunden och kundens intressen, vilket gör företaget till en pålitlig källa dit potentiella kunder vänder sig för att hitta information och inspiration. Content marketing för b2b-företag handlar framförallt om att bli branschledare: en thought leader med auktoritet och inflytande i branschfrågor. Strategin bygger därför på att skapa innehåll som positionerar företaget som en expert med goda insikter om branschens trender och tendenser.
Content marketing för B2B-företag
Varje marknadsföringsteknik behöver sin strategi. När vi på Navigator arbetar med content marketing åt b2b-företag låter vi målsättning och sökmotoroptimering ligga till grund för en redaktionell innehållsplan. Den redaktionella planen baseras också på potentiella kunders beslutsprocess – vilket content söker mottagaren i de olika köpfaserna? Vilket content stärker varumärket och hjälper mottagaren till ett köpbeslut? Vilka forum rör sig b2b-kunden på? Rent distributionsmässigt underlättar det att använda sig av någon form av nav för sitt content. En blogg är ett bra sätt att samla innehållet och driva in trafik till hemsidan. Bloggen är också ett smidigt sätt att kontinuerligt skapa nya landningssidor med relevant information och på så sätt göra webbsidan till en kunskapshubb.
Content marketing för B2B-företag
Varje marknadsföringsteknik behöver sin strategi. När vi på Navigator arbetar med content marketing åt b2b-företag låter vi målsättning och sökmotoroptimering ligga till grund för en redaktionell innehållsplan. Den redaktionella planen baseras också på potentiella kunders beslutsprocess – vilket content söker mottagaren i de olika köpfaserna? Vilket content stärker varumärket och hjälper mottagaren till ett köpbeslut? Vilka forum rör sig b2b-kunden på? Rent distributionsmässigt underlättar det att använda sig av någon form av nav för sitt content. En blogg är ett bra sätt att samla innehållet och driva in trafik till hemsidan. Bloggen är också ett smidigt sätt att kontinuerligt skapa nya landningssidor med relevant information och på så sätt göra webbsidan till en kunskapshubb.
Löpande produktion
Innehållet som skapas ska vara inspirerande, aktuellt och som sagt, handla om kunden. Vi rekommenderar 80/20-regeln: 80 procent handlar om kunden och 20 procent handlar om företaget. Artiklar, blogginlägg, nyhetsbrev, recensioner, utbildningar och rapporter är exempel på redaktionellt innehåll som är attraktivt content för potentiella b2b-kunder att ta del av. Ju mer objektivt detta är i sin karaktär, ju högre trovärdighet bygger man som innehållsleverantör. Men att regelbundet skapa redaktionellt innehåll kräver naturligtvis resurser och kompetens. Content-skaparna måste dels vara kunniga inom aktuellt område, och dels ha förmågan att uttrycka sig för att fånga både läsarnas och Googles intresse. Men allt content behöver inte skapas från scratch. Genom att dela andras inlägg eller återanvända eget material bli den löpande produktionen lättare.
Mät och följ upp
Content marketing är en långsiktig form av kommunikation, än mer i b2b än i b2c. Det tar tid att positionera varumärket, få spridning och skapa branschauktoritet. Antal avslutade köp säger därför ganska lite om hur bra en content-strategi fungerar. Istället är det faktorer som engagemang, öppningsfrekvens, besöksstatistik och inlänkningar från andra sidor som i första hand ska mätas. Content marketing inom b2b bör också kopplas samman med lead management. De digitala kanalerna gör det möjligt att se vem som visar särskilt intresse för innehållet. Ett verktyg för leads-generering visar när det kan vara aktuellt att ta upp en säljkontakt för att stänga ett köp. Mer om det skriver vi i det här inlägget.
Mät och följ upp Content marketing är en långsiktig form av kommunikation, än mer i b2b än i b2c. Det tar tid att positionera varumärket, få spridning och skapa branschauktoritet. Antal avslutade köp säger därför ganska lite om hur bra en content-strategi fungerar. Istället är det faktorer som engagemang, öppningsfrekvens, besöksstatistik och inlänkningar från andra sidor som i första hand ska mätas. Content marketing inom b2b bör också kopplas samman med lead management. De digitala kanalerna gör det möjligt att se vem som visar särskilt intresse för innehållet. Ett verktyg för leads-generering visar när det kan vara aktuellt att ta upp en säljkontakt för att stänga ett köp. Mer om det skriver vi i det här inlägget.
Relaterade inlägg
Informationsarkitektur för webben 101: Hjälp användaren att hitta rätt
Att organisera funktionalitet och innehåll så att människor…
Läs helaTio saker du bör göra som företag på LinkedIn
De senaste åren har LinkedIn utvecklats till ett…
Läs hela