Kategorier
- Strategi
- HubSpot
- Hållbarhetskommunikation
- Google Ads
- Årsredovisningar
- B2B
- B2C
- Content marketing
- Corporate communication
- Digital årsredovisning
- Digital kommunikation
- Direktmarknadsföring
- E-learning
- E-postmarknadsföring
- Event
- Film
- Förändringsprocess
- Företagspresentationer
- Gerillamarknadsföring
- Grafisk profil
- Inbound marketing
- Marknadsföring
- B2C
- blog
- Blogg
- Hållbarhetsredovisningar
- Healthcare
- Innovation
- Inspirationsfrukost
- Intern implementering
- Kampanjer
- Kommunikationsplattform
- Konceptutveckling
- Kriskommunikation
- Lead Management
- Logotype
- Målgruppsanalys
- Marketing Automation
- Marknads-PR
- Mässor
- Namnstrategi
- Ny teknik
- Nyheter
- Omvärldsanalys
- PIM-system
- Positionering
- PR
- Produktlansering
- Säljdrivande kommunikation
- Säljpresentationer
- Segmentering
- SEO
- Sociala media-strategi
- Storytelling
- Tone of voice
- Trendspaning
- Undersökningar
- Utomhusreklam
- Värdegrund
- Varumärkesbyggande kommunikation
- Varumärkesstrategi
- Webb
- Artificiell intelligens
- Employer brand
- Navigators AI-skola
En logotype är som en bra jingel. Den dröjer sig kvar i minnet och kan kännas igen med en kort anblick. En väldesignad logotype kan översättas till andra enheter som behöver färg och form, och därför kan logotypen beskrivas som den grafiska profilen i ett microformat. Den har också en stark inverkan på vilket intryck ditt företag gör: bättre logotyper inspirerar och sämre logotyper kan uppfattas som trista.
En bra logotype har 5 egenskaper:
En bra logotype har 5 egenskaper:
- Enkel: en bra logotype är lätt att läsa av och förstå
- Minnesvärd: formen på en logotype ska vara lätt att känna igen och minnas
- Tidlös: en bra logotype håller länge och är oberoende av trender
- Användbar: en bra logotype fungerar i olika storlekar, plattformar och enheter och ska därför vara skapad i vektorgrafik
- Ändamålsenlig: slutligen är en bra logotype också ändamålsenlig och ger en vink om vad det är för typ av företag eller produkt den symboliserar
Hur designar man en logotype?
Vi frågade Victoria, en av våra AD:ar, vad som man ska tänka på man designar logotyper.
"En logotypes viktigaste uppgift är att ge en känsla av företaget och förstärka dess identitet. Den ska vara utformad så att man kan uppfatta företagets verksamhet och värderingar och rent praktiskt är det bra om den är ren och inte innehåller för mycket detaljer. Helst ska man undvika toningar som kan ställa till med besvär i olika tryckprocesser. Använd istället solida färger, men tänk igenom hur de ter sig både i tryck och på en skärm där ljuset från skärmen kan förändra uttrycket. Sedan är det viktigt att tänka på att färger har starka signalkrafter och bär med sig mycket symbolik. Vissa färger kan vara direkt olämpliga i vissa branscher. Till exempel är rött är ingen bra idé i läkemedelsbranschen, men kan däremot fungera fint inom mode och livsstil. Tänk också på att logotypen ska fungera i gråskala och svart och vitt, man ska inte förlita sig på enbart en färg för att få en effekt i sin logotype. I övrigt är det bra att låta formen på logotypen komplettera texten och välja ett typsnitt som förmedlar rätt känsla. Använd förresten aldrig mer än två typsnitt, utnyttja hellre de olika stilarna inom ett typsnitt för att skapa en typografisk effekt."
Navigator har designat logotyper länge och till många olika typer av företag. Några av dem ser du på bilden ovan.
Relaterade inlägg
Så tar du content marketing för B2B till nästa nivå
Enligt en undersökning från the Content Marketing Institute…
Läs hela2016 är det dags för digital årsredovisning
Vad är den viktigaste uppgiften för en årsredovisning?…
Läs helaReceptet för ett starkt ingrediensvarumärke
Intel Inside, Teflon, Gore-Tex, Dolby Digital. Du känner…
Läs hela