Kategorier
- Strategi
- HubSpot
- Hållbarhetskommunikation
- Google Ads
- Årsredovisningar
- B2B
- B2C
- Content marketing
- Corporate communication
- Digital årsredovisning
- Digital kommunikation
- Direktmarknadsföring
- E-learning
- E-postmarknadsföring
- Event
- Film
- Förändringsprocess
- Företagspresentationer
- Gerillamarknadsföring
- Grafisk profil
- Inbound marketing
- Marknadsföring
- B2C
- blog
- Blogg
- Hållbarhetsredovisningar
- Healthcare
- Innovation
- Inspirationsfrukost
- Intern implementering
- Kampanjer
- Kommunikationsplattform
- Konceptutveckling
- Kriskommunikation
- Lead Management
- Logotype
- Målgruppsanalys
- Marketing Automation
- Marknads-PR
- Mässor
- Namnstrategi
- Ny teknik
- Nyheter
- Omvärldsanalys
- PIM-system
- Positionering
- PR
- Produktlansering
- Säljdrivande kommunikation
- Säljpresentationer
- Segmentering
- SEO
- Sociala media-strategi
- Storytelling
- Tone of voice
- Trendspaning
- Undersökningar
- Utomhusreklam
- Värdegrund
- Varumärkesbyggande kommunikation
- Varumärkesstrategi
- Webb
- Artificiell intelligens
- Employer brand
- Navigators AI-skola
Någon har sagt att det finns två typer av presentationer. Den du gjorde och den du önskar att du hade gjort. Att tala inför grupp är en gigantisk utmaning för många. Hjärtat bultar, svetten lackar och hjärnan slutar fungera. Men det finns flera anledningar att öva upp sin presentationsförmåga. Och det går, precis som med så mycket annat är det enda riktiga botemedlet för rätt presentationsteknik övning, övning och åter övning. Samt våra fem enkla tips så klart.
Rätt presentationsteknik
Få av oss har införskaffat akademiska poäng i presentationsteknik och än färre har blivit födda med remarkabla retoriska förmågor. Trots det går det för många av oss inte en dag utan att vi är tvungna att ställa oss upp och inför en större grupp människor presentera, redogöra för eller helt enkelt bara berätta om något. Faktum är att i yrkeslivet blir man ofta bedömd på hur god talare man är, hur bra man kan föra fram saker och hur självsäkert man framstår även i trängda situationer.
Rätt presentationsteknik
Få av oss har införskaffat akademiska poäng i presentationsteknik och än färre har blivit födda med remarkabla retoriska förmågor. Trots det går det för många av oss inte en dag utan att vi är tvungna att ställa oss upp och inför en större grupp människor presentera, redogöra för eller helt enkelt bara berätta om något. Faktum är att i yrkeslivet blir man ofta bedömd på hur god talare man är, hur bra man kan föra fram saker och hur självsäkert man framstår även i trängda situationer.
Öva upp sina förmågor
Eftersom det anses naturligt att vara nervös, är det få människor som funderar över hur de skulle kunna bli bättre talare. Men även med en mindre ansträngning finns det goda chanser att öva upp sina fömågor. Och när du väl övervunnit din rädsla kommer du att upptäcka mängder med tillfällen att marknadsföra dig själv och ditt företag eller nätverka och bli en auktoritet med kredibilitet. Människor älskar att lyssna till förtroendeingivande och trovärdiga talare. Det finns knappast något mer kostnadseffektivt sätt att skapa uppmärksamhet.
5 tips på hur du blir en bättre talare
- Brukar du lägga tonvis med tid på att förbereda dig och väga orden på guldvåg? Låt bli! Tänk på din presentation mer som en konversation med en vän. Din verbala del av presentationen står ändå bara för cirka 7 procent av det avtryck du gör. Tillåt dig själv att prata runt ämnet och låt din personlighet skina igenom.
- Om du oroar dig över att komma ihåg vad du ska säga är ditt budskap troligtvis alldeles för komplicerat. Koka ned ditt innehåll till tre nyckelbudskap. Det är trots allt ungefär vad din publik kan ta till sig och komma ihåg.
- Många brukar tycka det är okej när de kommit till mitten i sitt tal. Då är de mer bekväma och har blivit varma i kläderna. Tyvärr räcker inte det. Det är början och slutet som ofta är allra viktigast. Starta gärna med något utmanande, utveckla ämnet, besvara eventuella invändningar själv utan att publiken frågat och avsluta genom att knyta ihop säcken.
- Var inte rädd för tystnaden. Pauser är bra, det förmedlar självsäkerhet samtidigt som dina lyssnare får tid att processa informationen. Och tänk på att du kan tillåta dig att prata betydligt långsammare än du tror.
- Gör presentationen rolig. Med humor fångar du uppmärksamheten hos din publik och genom att vara engagerad, på gränsen till exalterad, smittar du av dig på dina lyssnare. De känner med dig. Om du är upprymd blir de också upprymda.
Låt ord gå över till handling
Jerry Seinfeld har en gång skämtat om att vid en begravning vill människor hellre vara den i kistan än de som ska hålla begravningstalet. Så oroade är vi över att tala inför grupp. Men inte du, nu när du fått ta del av våra fem tips.
5 tips på hur du blir en bättre talare
- Brukar du lägga tonvis med tid på att förbereda dig och väga orden på guldvåg? Låt bli! Tänk på din presentation mer som en konversation med en vän. Din verbala del av presentationen står ändå bara för cirka 7 procent av det avtryck du gör. Tillåt dig själv att prata runt ämnet och låt din personlighet skina igenom.
- Om du oroar dig över att komma ihåg vad du ska säga är ditt budskap troligtvis alldeles för komplicerat. Koka ned ditt innehåll till tre nyckelbudskap. Det är trots allt ungefär vad din publik kan ta till sig och komma ihåg.
- Många brukar tycka det är okej när de kommit till mitten i sitt tal. Då är de mer bekväma och har blivit varma i kläderna. Tyvärr räcker inte det. Det är början och slutet som ofta är allra viktigast. Starta gärna med något utmanande, utveckla ämnet, besvara eventuella invändningar själv utan att publiken frågat och avsluta genom att knyta ihop säcken.
- Var inte rädd för tystnaden. Pauser är bra, det förmedlar självsäkerhet samtidigt som dina lyssnare får tid att processa informationen. Och tänk på att du kan tillåta dig att prata betydligt långsammare än du tror.
- Gör presentationen rolig. Med humor fångar du uppmärksamheten hos din publik och genom att vara engagerad, på gränsen till exalterad, smittar du av dig på dina lyssnare. De känner med dig. Om du är upprymd blir de också upprymda.
Låt ord gå över till handling
Jerry Seinfeld har en gång skämtat om att vid en begravning vill människor hellre vara den i kistan än de som ska hålla begravningstalet. Så oroade är vi över att tala inför grupp. Men inte du, nu när du fått ta del av våra fem tips.
Relaterade inlägg
Så lyfter content ditt varumärke
Content Marketing, eller innehållsmarknadsföring, har varit ett av…
Läs helaCorporate storytelling gör varumärket personligare
Corporate storytelling används för att koppla ett varumärke…
Läs hela