Kategorier
- Hållbarhetskommunikation
- HubSpot
- Google Ads
- Årsredovisningar
- B2B
- B2C
- Content marketing
- Corporate communication
- Digital årsredovisning
- Digital kommunikation
- Direktmarknadsföring
- E-learning
- E-postmarknadsföring
- Event
- Film
- Förändringsprocess
- Företagspresentationer
- Gerillamarknadsföring
- Grafisk profil
- Inbound marketing
- Marknadsföring
- B2C
- blog
- Blogg
- Hållbarhetsredovisningar
- Healthcare
- Innovation
- Inspirationsfrukost
- Intern implementering
- Kampanjer
- Kommunikationsplattform
- Konceptutveckling
- Kriskommunikation
- Lead Management
- Logotype
- Målgruppsanalys
- Marketing Automation
- Marknads-PR
- Mässor
- Namnstrategi
- Ny teknik
- Nyheter
- Omvärldsanalys
- PIM-system
- Positionering
- PR
- Produktlansering
- Säljdrivande kommunikation
- Säljpresentationer
- Segmentering
- SEO
- Sociala media-strategi
- Storytelling
- Tone of voice
- Trendspaning
- Undersökningar
- Utomhusreklam
- Värdegrund
- Varumärkesbyggande kommunikation
- Varumärkesstrategi
- Webb
- Artificiell intelligens
- Employer brand
- Navigators AI-skola
Corporate storytelling används för att koppla ett varumärke till en berättelse för att personifiera och berika det. Den stora fördelen med corporate storytelling är att information som presenteras med dramaturgiska inslag är lättare att minnas och väcker större känslomässigt engagemang hos mottagaren. Praktexemplet på corporate storytelling brukar tillskrivas IKEA och i detta inlägg tittar vi närmare på vad som gör deras story så bra.
IKEA:s corporate storytelling
IKEA har hittat sin unika berättelse och använder den som utgångspunkt i hela sin marknadskommunikation. Budskapen är därför både välbekanta och intressanta. Vad är det mer som gör IKEA till ett av världens bästa företag inom corporate storytelling?
IKEA:s corporate storytelling
IKEA har hittat sin unika berättelse och använder den som utgångspunkt i hela sin marknadskommunikation. Budskapen är därför både välbekanta och intressanta. Vad är det mer som gör IKEA till ett av världens bästa företag inom corporate storytelling?
1. Tydlig corporate story
IKEA står för praktiska och enkla vardagslösningar. Denna approach är genomgående i hela IKEA:s kommunikation. Reklam, webbplats, kundservice, webshop, utbud och printmaterial – allt är enkelt och tydligt. Summan blir en story som är lätt att uppfatta och relatera till: produkter som löser stora och små vardagsproblem. På så vis förlänger IKEA sitt kundlöfte och införlivar det i hela sin image.
2. IKEA berättar våra berättelser
Företagets stories håller sig relevanta över tid eftersom de är sprungna ur en vardagsbeskrivning som alla kan känna igen. Kampanjer som Var #&* är laddsladden? och Sängar gjorda för verkligheten är några av de berättelser om vardagen som IKEA fångar in och återspeglar.
3. Produkterna har egna stories
Sedan sin start 1943 har IKEA skapat närmast ikoniska auror kring flera av sina produkter. BILLY-bokhyllan, LACK-serien och POEM-fåtöljen är välkända och givna inslag i många studentrum, småbutiker eller vardagsrum från 80-talet.
4. Videostorytelling
En viktig anledning till att IKEA:s stories känns välbekanta är att de berättas i video-format. Videoformatet är det bästa sättet för att snabbt måla upp ett sammanhang eller ett uttryck. Vi känner igen oss i IKEA:s filmer och de speglar nästan alltid något som ligger oss nära.
2. IKEA berättar våra berättelser
Företagets stories håller sig relevanta över tid eftersom de är sprungna ur en vardagsbeskrivning som alla kan känna igen. Kampanjer som Var #&* är laddsladden? och Sängar gjorda för verkligheten är några av de berättelser om vardagen som IKEA fångar in och återspeglar.
3. Produkterna har egna stories
Sedan sin start 1943 har IKEA skapat närmast ikoniska auror kring flera av sina produkter. BILLY-bokhyllan, LACK-serien och POEM-fåtöljen är välkända och givna inslag i många studentrum, småbutiker eller vardagsrum från 80-talet.
4. Videostorytelling
En viktig anledning till att IKEA:s stories känns välbekanta är att de berättas i video-format. Videoformatet är det bästa sättet för att snabbt måla upp ett sammanhang eller ett uttryck. Vi känner igen oss i IKEA:s filmer och de speglar nästan alltid något som ligger oss nära.
4. Videostorytelling En viktig anledning till att IKEA:s stories känns välbekanta är att de berättas i video-format. Videoformatet är det bästa sättet för att snabbt måla upp ett sammanhang eller ett uttryck. Vi känner igen oss i IKEA:s filmer och de speglar nästan alltid något som ligger oss nära.
Relaterade inlägg
Så hjälper du kunden genom beslutsprocessen
Marknadsföring har alltid varit en viktig ingrediens för…
Läs hela