Kategorier
- Strategi
- HubSpot
- Hållbarhetskommunikation
- Google Ads
- Årsredovisningar
- B2B
- B2C
- Content marketing
- Corporate communication
- Digital årsredovisning
- Digital kommunikation
- Direktmarknadsföring
- E-learning
- E-postmarknadsföring
- Event
- Film
- Förändringsprocess
- Företagspresentationer
- Gerillamarknadsföring
- Grafisk profil
- Inbound marketing
- Marknadsföring
- B2C
- blog
- Blogg
- Hållbarhetsredovisningar
- Healthcare
- Innovation
- Inspirationsfrukost
- Intern implementering
- Kampanjer
- Kommunikationsplattform
- Konceptutveckling
- Kriskommunikation
- Lead Management
- Logotype
- Målgruppsanalys
- Marketing Automation
- Marknads-PR
- Mässor
- Namnstrategi
- Ny teknik
- Nyheter
- Omvärldsanalys
- PIM-system
- Positionering
- PR
- Produktlansering
- Säljdrivande kommunikation
- Säljpresentationer
- Segmentering
- SEO
- Sociala media-strategi
- Storytelling
- Tone of voice
- Trendspaning
- Undersökningar
- Utomhusreklam
- Värdegrund
- Varumärkesbyggande kommunikation
- Varumärkesstrategi
- Webb
- Artificiell intelligens
- Employer brand
- Navigators AI-skola
De flesta tycker förändring är förfärligt. Några få tycker det är fantastiskt. Oavsett vilket behöver vi alla bli vän med tillståndet. Det enda som är konstant är ju trots allt att saker och ting alltid kommer att förändras. Hur gör man då när man ska leda förändring? Vad behöver man tänka på för att få alla med på tåget? Här har vi samlat sex viktiga punkter som stöd i processen.
Leda förändring
Alla chefer och ledare känner säkert igen sig. Med jämna mellanrum är det dags att genomföra en mer eller mindre bekväm förändring i sin organisation. Det kan bero på hot utifrån, nya möjligheter man vill ta vara på eller oförutsedda händelser som behöver hanteras. I vissa fall kan det handla om en förändring av kulturen i andra fall bara om strukturen. Oavsett vad förändringen går ut på finns det några saker man bör tänka på för att få alla sina medarbetare med sig.
Leda förändring
Alla chefer och ledare känner säkert igen sig. Med jämna mellanrum är det dags att genomföra en mer eller mindre bekväm förändring i sin organisation. Det kan bero på hot utifrån, nya möjligheter man vill ta vara på eller oförutsedda händelser som behöver hanteras. I vissa fall kan det handla om en förändring av kulturen i andra fall bara om strukturen. Oavsett vad förändringen går ut på finns det några saker man bör tänka på för att få alla sina medarbetare med sig.
1. Glasklar vision
Var tydlig med vad du vill åstadkomma. Kommunicera och förstärk din vision i alla tänkbara medier. När tror att alla har förstått, kommunicera lite till. Det är viktigt att förklara anledningarna till förändringen och vad du vill att alla ska bidra med.
2. Var ärlig med fördelarna
Dina medarbetare tänker inte bara på ”what’s in it for me?”. De vill så klart veta det också men de vill även veta vad du får ut av det och vad det innebär för kunden. Om du väljer att inte prata om de delarna kommer de att själv konstruera förklaringar. De vill veta att du tar genomtänkta beslut utifrån alla perspektiv.
3. Börja i liten skala
Starta med att testa av tankarna kring förändringen hos en liten grupp. Se till att du får konkret feedback. När du väl börjar kommunicera i större skala måste alla delar hålla. Även om det ser bra ut på pappret och din chef är eld och lågor är det ändå viktigt att testa i liten skala först. Simma lugnt i början så går det snabbare sen.
4. Lyssna till feedbacken
Detta är kanske det viktigaste av allt. Att du lyssnar till vad dina medarbetare har att säga. Vad de tycker och tänker. Återkoppla med lösningar, inte säljargument. När du har löst något, återkoppla det minst fem gånger på fem olika sätt.
5. Samla referenshistorier
Lyft fram så många goda exempel som möjligt. Visa hur olika medarbetare har dragit nytta av förändringen för att nå nya framgångar. Dina viktigaste exempel kan komma från håll där du minst anar det. Folk som tidigare varit skeptiska men som fått en ny bild av verkligheten tack vare dina idéer.
6. Involvera i nyckelbeslut
Att göra saker tillsammans med sina medarbetare är mycket bättre än att göra det för eller åt dem. Se till att de är med på resan och hjälper dig att fatta rätt beslut.
2. Var ärlig med fördelarna
Dina medarbetare tänker inte bara på ”what’s in it for me?”. De vill så klart veta det också men de vill även veta vad du får ut av det och vad det innebär för kunden. Om du väljer att inte prata om de delarna kommer de att själv konstruera förklaringar. De vill veta att du tar genomtänkta beslut utifrån alla perspektiv.
3. Börja i liten skala
Starta med att testa av tankarna kring förändringen hos en liten grupp. Se till att du får konkret feedback. När du väl börjar kommunicera i större skala måste alla delar hålla. Även om det ser bra ut på pappret och din chef är eld och lågor är det ändå viktigt att testa i liten skala först. Simma lugnt i början så går det snabbare sen.
4. Lyssna till feedbacken
Detta är kanske det viktigaste av allt. Att du lyssnar till vad dina medarbetare har att säga. Vad de tycker och tänker. Återkoppla med lösningar, inte säljargument. När du har löst något, återkoppla det minst fem gånger på fem olika sätt.
5. Samla referenshistorier
Lyft fram så många goda exempel som möjligt. Visa hur olika medarbetare har dragit nytta av förändringen för att nå nya framgångar. Dina viktigaste exempel kan komma från håll där du minst anar det. Folk som tidigare varit skeptiska men som fått en ny bild av verkligheten tack vare dina idéer.
6. Involvera i nyckelbeslut
Att göra saker tillsammans med sina medarbetare är mycket bättre än att göra det för eller åt dem. Se till att de är med på resan och hjälper dig att fatta rätt beslut.
4. Lyssna till feedbacken
Detta är kanske det viktigaste av allt. Att du lyssnar till vad dina medarbetare har att säga. Vad de tycker och tänker. Återkoppla med lösningar, inte säljargument. När du har löst något, återkoppla det minst fem gånger på fem olika sätt.
5. Samla referenshistorier
Lyft fram så många goda exempel som möjligt. Visa hur olika medarbetare har dragit nytta av förändringen för att nå nya framgångar. Dina viktigaste exempel kan komma från håll där du minst anar det. Folk som tidigare varit skeptiska men som fått en ny bild av verkligheten tack vare dina idéer.
6. Involvera i nyckelbeslut
Att göra saker tillsammans med sina medarbetare är mycket bättre än att göra det för eller åt dem. Se till att de är med på resan och hjälper dig att fatta rätt beslut.
6. Involvera i nyckelbeslut Att göra saker tillsammans med sina medarbetare är mycket bättre än att göra det för eller åt dem. Se till att de är med på resan och hjälper dig att fatta rätt beslut.
Relaterade inlägg
Så väljer du rätt MarTech för din verksamhet
Ni har säkert noterat begreppet MarTech på flera ställen i…
Läs hela8 marketing automation flows att testa nästa år
Behöver du inspiration till nästa års digitala marknadssatsningar?…
Läs helaSå lyfter content ditt varumärke
Content Marketing, eller innehållsmarknadsföring, har varit ett av…
Läs hela