Kategorier
- Strategi
- HubSpot
- Hållbarhetskommunikation
- Google Ads
- Årsredovisningar
- B2B
- B2C
- Content marketing
- Corporate communication
- Digital årsredovisning
- Digital kommunikation
- Direktmarknadsföring
- E-learning
- E-postmarknadsföring
- Event
- Film
- Förändringsprocess
- Företagspresentationer
- Gerillamarknadsföring
- Grafisk profil
- Inbound marketing
- Marknadsföring
- B2C
- blog
- Blogg
- Hållbarhetsredovisningar
- Healthcare
- Innovation
- Inspirationsfrukost
- Intern implementering
- Kampanjer
- Kommunikationsplattform
- Konceptutveckling
- Kriskommunikation
- Lead Management
- Logotype
- Målgruppsanalys
- Marketing Automation
- Marknads-PR
- Mässor
- Namnstrategi
- Ny teknik
- Nyheter
- Omvärldsanalys
- PIM-system
- Positionering
- PR
- Produktlansering
- Säljdrivande kommunikation
- Säljpresentationer
- Segmentering
- SEO
- Sociala media-strategi
- Storytelling
- Tone of voice
- Trendspaning
- Undersökningar
- Utomhusreklam
- Värdegrund
- Varumärkesbyggande kommunikation
- Varumärkesstrategi
- Webb
- Artificiell intelligens
- Employer brand
- Navigators AI-skola
Idag stöter vi på ordet content marketing nästan överallt. Syftet med att arbeta med just content marketing, eller innehållsmarknadsföring, är att fylla sina olika kommunikationskanaler med anpassat och bra innehåll för sin målgrupp. Idag finns det oändligt många möjligheter att synas, därmed är konkurrensen om kundernas uppmärksamhet stor.
Vad är bra innehåll?
En taktik för ökad synlighet är därför att jobba mer aktivt med content marketing. Nedan listar vi några punkter på vad som kännetecknar bra innehåll och vad man som företag bör tänka på.
Vad är bra innehåll?
En taktik för ökad synlighet är därför att jobba mer aktivt med content marketing. Nedan listar vi några punkter på vad som kännetecknar bra innehåll och vad man som företag bör tänka på.
Innehållet är tydligt
Se till att texten är anpassad efter målgruppen ni vill nå. Använd samma språk som er målgrupp använder. I vissa fall kan det innebära att undvika komplicerade ord och termer om det inte är nödvändigt i sammanhanget. Det ska vara lätt att förstå innehållet. Se även till att dubbelkolla stavningen, uppenbara stavfel kan lätt bli ett störningsmoment.
Det förmedlar en historia
Bra innehåll kännetecknas av att det förmedlar en historia och kan i viss mån därför liknas vid storytelling. Det innebär att ni fokuserar på att berätta något som är relevant, underhållande eller gör mottagaren känslomässigt engagerad.
Det är lätt att ta till sig
Skriv på ett engagerande och inspirerande sätt. Gör det enkelt för mottagaren att ta till sig av det ni skriver genom att våga vara personliga. Visa att det finns människor bakom varumärket.
Det känns levande
Uppdatera innehållet för att ge mottagaren en känsla av att det hela tiden händer något. Många företag skapar exempelvis teman eller serier i sociala medier, ”på tisdagar pratar vi om det här!” vilket gör det kul för mottagaren att följa och vilja ta del av mer.
Det är aktuellt
Håll er uppdaterade om vad er målgrupp pratar om just nu och se till att bevaka aktuella ämnen att uppmärksamma i era sociala kanaler. På det sättet ger ni målgruppen vad den vill ha och skapar er en egen plats i debatten.
Det säljer inte in varumärket för hårt
Undvik att vara för säljande i det innehåll ni publicerar. Skapa innehåll som i första hand fokuserar på att ge er målgrupp vad den efterfrågar.
Det är utbildande
Sträva alltid efter att lämna mottagaren med känslan av att han eller hon har lärt sig något av innehållet.
Bjud på kunskap, det bygger varumärket och kan generera leads som i sin tur boostar försäljningen.
Det förmedlar en historia
Bra innehåll kännetecknas av att det förmedlar en historia och kan i viss mån därför liknas vid storytelling. Det innebär att ni fokuserar på att berätta något som är relevant, underhållande eller gör mottagaren känslomässigt engagerad.
Det är lätt att ta till sig
Skriv på ett engagerande och inspirerande sätt. Gör det enkelt för mottagaren att ta till sig av det ni skriver genom att våga vara personliga. Visa att det finns människor bakom varumärket.
Det känns levande
Uppdatera innehållet för att ge mottagaren en känsla av att det hela tiden händer något. Många företag skapar exempelvis teman eller serier i sociala medier, ”på tisdagar pratar vi om det här!” vilket gör det kul för mottagaren att följa och vilja ta del av mer.
Det är aktuellt
Håll er uppdaterade om vad er målgrupp pratar om just nu och se till att bevaka aktuella ämnen att uppmärksamma i era sociala kanaler. På det sättet ger ni målgruppen vad den vill ha och skapar er en egen plats i debatten.
Det säljer inte in varumärket för hårt
Undvik att vara för säljande i det innehåll ni publicerar. Skapa innehåll som i första hand fokuserar på att ge er målgrupp vad den efterfrågar.
Det är utbildande
Sträva alltid efter att lämna mottagaren med känslan av att han eller hon har lärt sig något av innehållet.
Bjud på kunskap, det bygger varumärket och kan generera leads som i sin tur boostar försäljningen.
Det känns levande
Uppdatera innehållet för att ge mottagaren en känsla av att det hela tiden händer något. Många företag skapar exempelvis teman eller serier i sociala medier, ”på tisdagar pratar vi om det här!” vilket gör det kul för mottagaren att följa och vilja ta del av mer.
Det är aktuellt
Håll er uppdaterade om vad er målgrupp pratar om just nu och se till att bevaka aktuella ämnen att uppmärksamma i era sociala kanaler. På det sättet ger ni målgruppen vad den vill ha och skapar er en egen plats i debatten.
Det säljer inte in varumärket för hårt
Undvik att vara för säljande i det innehåll ni publicerar. Skapa innehåll som i första hand fokuserar på att ge er målgrupp vad den efterfrågar.
Det är utbildande
Sträva alltid efter att lämna mottagaren med känslan av att han eller hon har lärt sig något av innehållet.
Bjud på kunskap, det bygger varumärket och kan generera leads som i sin tur boostar försäljningen.
Det säljer inte in varumärket för hårt
Undvik att vara för säljande i det innehåll ni publicerar. Skapa innehåll som i första hand fokuserar på att ge er målgrupp vad den efterfrågar.
Det är utbildande
Sträva alltid efter att lämna mottagaren med känslan av att han eller hon har lärt sig något av innehållet.
Bjud på kunskap, det bygger varumärket och kan generera leads som i sin tur boostar försäljningen.
Relaterade inlägg
Stor kraft med strategisk kommunikation
Begreppet strategisk kommunikation snurrar runt lite överallt, men…
Läs hela5 misstag att undvika när du skriver pressmeddelande
När det händer något nytt och spännande i…
Läs helaEmployer Branding – Vad säger ryktet om er som arbetsgivare?
Enligt en undersökning om employer branding från LinkedIn…
Läs hela