Kategorier
- Strategi
- HubSpot
- Hållbarhetskommunikation
- Google Ads
- Årsredovisningar
- B2B
- B2C
- Content marketing
- Corporate communication
- Digital årsredovisning
- Digital kommunikation
- Direktmarknadsföring
- E-learning
- E-postmarknadsföring
- Event
- Film
- Förändringsprocess
- Företagspresentationer
- Gerillamarknadsföring
- Grafisk profil
- Inbound marketing
- Marknadsföring
- B2C
- blog
- Blogg
- Hållbarhetsredovisningar
- Healthcare
- Innovation
- Inspirationsfrukost
- Intern implementering
- Kampanjer
- Kommunikationsplattform
- Konceptutveckling
- Kriskommunikation
- Lead Management
- Logotype
- Målgruppsanalys
- Marketing Automation
- Marknads-PR
- Mässor
- Namnstrategi
- Ny teknik
- Nyheter
- Omvärldsanalys
- PIM-system
- Positionering
- PR
- Produktlansering
- Säljdrivande kommunikation
- Säljpresentationer
- Segmentering
- SEO
- Sociala media-strategi
- Storytelling
- Tone of voice
- Trendspaning
- Undersökningar
- Utomhusreklam
- Värdegrund
- Varumärkesbyggande kommunikation
- Varumärkesstrategi
- Webb
- Artificiell intelligens
- Employer brand
- Navigators AI-skola
Att bli hittad, och bli hittad på rätt innehåll, är idag en viktig framgångsfaktor för alla som arbetar med kommunikation online. Företag och kommunikationsbyråer lägger mycket resurser på att producera sökmotoroptimerat innehåll som ska leda potentiella kunder i rätt riktning. Men i takt med att Google och de andra sökmotorerna finslipar sina algoritmer blir det allt viktigare att även optimera innehållet för semantiskt sök. Det innebär att täcka in hela ämnet som är föremål för sökningen, inte bara de faktiska sökorden.
Semantiskt sök handlar om kvalitet
I internets barndom gick sökmotoroptimering, SEO, ut på att lägga in det definierade sökordet så många gånger som möjligt i en text. Om du försöker dig på detta trick idag kan du vara säker på att Google kommer att straffa sidan genom att prioritera ner eller ta bort den från sökresultaten. Sidor med torftigt innehåll duger helt enkelt inte längre ur ett sökmotorperspektiv. Trenden är att sökmotorerna lägger allt större vikt vid semantiskt sök, dvs kvalitet, relevans och sammanhang.
Semantiskt sök handlar om kvalitet
I internets barndom gick sökmotoroptimering, SEO, ut på att lägga in det definierade sökordet så många gånger som möjligt i en text. Om du försöker dig på detta trick idag kan du vara säker på att Google kommer att straffa sidan genom att prioritera ner eller ta bort den från sökresultaten. Sidor med torftigt innehåll duger helt enkelt inte längre ur ett sökmotorperspektiv. Trenden är att sökmotorerna lägger allt större vikt vid semantiskt sök, dvs kvalitet, relevans och sammanhang.
Se det större sammanhanget
Semantik är läran om språklig betydelse. Att anpassa en sida för för semantiskt sök handlar alltså om att göra innehållet betydelsefullt. Utöver sökfrasen, vilken annan relaterad information vill användaren ha svar på? Vilka ämnen är förknippade med varandra? Hur kan ämnet fördjupas? Allt detta har Google koll på, tack vare sin insikt i enorma mängder informations- och sökdata. Vill du snabbt ta reda på vilka sökord som Google anser är relaterade kan du kolla längst ner under sökresultatet.
Skriv för att tillfredsställa läsaren
I takt med att sökmotorernas intelligens blir allt mer förfinad går det inte längre att enbart förlita sig till traditionell SEO. Kvaliteten på det faktiska innehållet på sidan blir allt mer avgörande för att ranka högt på Google. Och om sökmotorerna prioriterar semantiskt sök bör även du göra det. En enkel tumregel är att sätta användaren i centrum. Se till att skapa innehåll som tillfredsställer användarens informationsbehov, på bredden och på djupet. De sidor som bäst presenterar ett högkvalitativt och relevant innehåll kommer att premieras i sökresultaten.
Skriv för att tillfredsställa läsaren I takt med att sökmotorernas intelligens blir allt mer förfinad går det inte längre att enbart förlita sig till traditionell SEO. Kvaliteten på det faktiska innehållet på sidan blir allt mer avgörande för att ranka högt på Google. Och om sökmotorerna prioriterar semantiskt sök bör även du göra det. En enkel tumregel är att sätta användaren i centrum. Se till att skapa innehåll som tillfredsställer användarens informationsbehov, på bredden och på djupet. De sidor som bäst presenterar ett högkvalitativt och relevant innehåll kommer att premieras i sökresultaten.
Relaterade inlägg
Kriskommunikation – så hanterar du media i krissituationer
Alla typer av organisationer riskerar att hamna i…
Läs hela10 tips – så skapar du en framgångsrik företagsblogg
Varje år utser vi på Navigator landets bästa…
Läs hela