Färre leads men mer intäkter med rätt MQL och SQL
4 jun, 2019Färre leads kan ibland generera mer intäkter. Låter det konstig? Egentligen är det logiskt. För många verksamheter, framför allt inom B2B, handlar det inte om att skaffa så många leads som möjligt, utan om att skaffa rätt leads, kvalificerade leads, som är intressanta att bearbeta.
Så kartlägger du B2B-kundresor
17 maj, 2019Vad vill kunden höra? Vad behöver hen veta för att överväga en viss produkt eller tjänst? Hur kommunicerar man rätt? Det är fullt möjligt att kommunicera rätt budskap, till rätt person, vid rätt tidpunkt, svårigheten är ”bara” att klura ut exakt vad rätt är. Ett sätt att tackla denna tankenöt är att kartlägga kundernas köpprocesser, deras kundresor. Alla kunder är förstås olika och går igenom olika processer, men vissa gemensamma riktlinjer kan vara bra att utgå ifrån för att styra kommunikationen åt rätt håll.
5 steg för framgångsrika B2B-webinars
12 maj, 2019B2B-köpare kan hitta mycket information på ditt företags webbplats, men för att de ska bli köpmogna behövs det mer än hårda fakta och siffror kring dina produkter och lösningar. Det kräver en relation. Ett sätt att utveckla relationer och förtjäna dina målgruppers förtroende är att öppna upp för en dialog. B2B-webinars är ett effektivt marknadsföringsverktyg för att kommunicera innehåll som stärker din kunskapsledande position, genererar leads och engagerar befintliga prospects.
Dags för nästa årsredovisning. Vilka trender är det egentligen som gäller?
7 maj, 2019Så fort bläcket torkat i den analoga redovisningen eller alla ettor och nollor lugnat ner sig i den digitala, då är det dags att ta itu med nästa års publikation. Varje år samma process. Men med jämna mellanrum kan det vara bra att stanna upp och reflektera, innan du fortsätter springa. Vad skulle du kunna göra annorlunda? Vet du hur många som läser eller besöker redovisningen? Utnyttjar du innehållet i era andra kanaler? Vilka delar skulle du kunna förbättra?
Konvertera mera! Så fungerar lead generation
6 maj, 2019Lead generation är ett centralt begrepp för alla B2B-företag som arbetar med inbound marketing. De flesta business-to-business-företag vänder sig till en smal och väldefinierad målgrupp, vilket kräver riktade marknadsföringsinsatser. Med rätt strategi och genomarbetat innehåll kan du göra din webbplats till din bästa säljare och kamma hem stora konkurrensfördelar. I det här blogginlägget går vi igenom vad lead generation är och ger svar på några av de vanligaste frågorna som våra kunder ställer till oss.
Kvalitet slår kvantitet inom content marketing
15 apr, 2019Det finns ett begrepp inom marknadsföring som varit på allas tunga det senaste decenniet. Content marketing. Innehållsmarknadsföring. Inget slår content, content is king. Sant, framför allt sedan traditionella metoder att nå målgrupperna (läs disruptiv kommunikation) ständigt tappar kraft. I dessa tider är det egenproducerat innehåll som ska locka besökare till hemsidor, bloggar och sociala medier. Varje företag är sin egen redaktion eller mediehus. Men precis som vanligt med trender finns det också risk att det slår över. I ivern att ständigt publicera nytt, fräscht och unikt innehåll för att tillfredsställa marknad och sökmotorer ser vi ofta exempel på att kvantitet blivit viktigare än kvalitet. Content med lågt värde, och i värsta fall även dåligt skrivet. Erfarenheten säger oss att detta är en farlig väg att gå.