Kategorier
- Strategi
- HubSpot
- Hållbarhetskommunikation
- Google Ads
- Årsredovisningar
- B2B
- B2C
- Content marketing
- Corporate communication
- Digital årsredovisning
- Digital kommunikation
- Direktmarknadsföring
- E-learning
- E-postmarknadsföring
- Event
- Film
- Förändringsprocess
- Företagspresentationer
- Gerillamarknadsföring
- Grafisk profil
- Inbound marketing
- Marknadsföring
- B2C
- blog
- Blogg
- Hållbarhetsredovisningar
- Healthcare
- Innovation
- Inspirationsfrukost
- Intern implementering
- Kampanjer
- Kommunikationsplattform
- Konceptutveckling
- Kriskommunikation
- Lead Management
- Logotype
- Målgruppsanalys
- Marketing Automation
- Marknads-PR
- Mässor
- Namnstrategi
- Ny teknik
- Nyheter
- Omvärldsanalys
- PIM-system
- Positionering
- PR
- Produktlansering
- Säljdrivande kommunikation
- Säljpresentationer
- Segmentering
- SEO
- Sociala media-strategi
- Storytelling
- Tone of voice
- Trendspaning
- Undersökningar
- Utomhusreklam
- Värdegrund
- Varumärkesbyggande kommunikation
- Varumärkesstrategi
- Webb
- Artificiell intelligens
- Employer brand
- Navigators AI-skola
I år har Instagram funnits i fem år. Det kan verka lite i jämförelse med andra populära sociala medier som Facebook, som är inne på sitt elfte år, och Twitter som skriver på sitt nionde. Faktum är att det gått betydligt fortare för Instagram att etablera sig som en populär social kanal. Redan efter ett år hade man mer än 50 miljoner användare.
Visuellt innehåll på Instagram
Utbudet av visuellt innehåll har aldrig varit större. Idag blir vi överrösta med visuellt material, och applikationer som tidigare endast tillåtit bild stödjer nu även video. Enligt sajten Hubspot visar en ny undersökning att 86 procent av dagens köpare önskar visuellt innehåll. Färska siffror från Instagram själva visar även att det enbart på Instagram görs 70 miljoner uppladdningar om dagen. I Sverige hittar man 28 procent av befolkningen på Instagram, som främst domineras av unga kvinnor, enligt siffror från 2014. Under 2013 låg siffran däremot på 15 procent vilket tydligt visar vilken framfart Instagram haft i de svenska hushållen enligt .se.
Visuellt innehåll på Instagram
Utbudet av visuellt innehåll har aldrig varit större. Idag blir vi överrösta med visuellt material, och applikationer som tidigare endast tillåtit bild stödjer nu även video. Enligt sajten Hubspot visar en ny undersökning att 86 procent av dagens köpare önskar visuellt innehåll. Färska siffror från Instagram själva visar även att det enbart på Instagram görs 70 miljoner uppladdningar om dagen. I Sverige hittar man 28 procent av befolkningen på Instagram, som främst domineras av unga kvinnor, enligt siffror från 2014. Under 2013 låg siffran däremot på 15 procent vilket tydligt visar vilken framfart Instagram haft i de svenska hushållen enligt .se.
Alla kan skapa bra content
Idag ser många företag det som en självklarhet att finnas på Instagram för att nå ut till sina kunder, men lika många väljer bort plattformen i tron om att det inte finns något intressant för dem att visa upp. Sanningen är att alla kan skapa bra och inspirerande innehåll till Instagram, även om man anser att ens produkt eller erbjudande är ”oinspirerande”. Som med all marknadsföring så handlar det om att hitta en intressant kontext för varumärket. Vi har samlat några matnyttiga tips och exempel på hur ni som företag kan öka era chanser att bli synliga på Instagram.
- Marknadsför ert Instagramkonto så fort ni får möjlighet
Använd företagets andra kanaler för att sprida ordet, såsom hemsida eller Facebook. Lägg exempelvis även in en hänvisning till era sociala kanaler i slutet av er företagspresentation.
- Visa upp bildsköna miljöer som på något sätt relaterar till ert varumärke
Ett exempel är General Electric som lade ut en bild på en vacker miljö med vindkraftverk i bakgrunden för att sätta sitt varumärke i ett annat, mer bildskönt, sammanhang.
- Visa vad som händer bakom kulisserna
I brist på bildsköna miljöer, visa upp en del av företaget som kunderna vanligtvis inte får ta del av. Bjud på något exklusivt och personligt. Ta exempelvis foton för att visa upp er unika företagskultur eller bjud på en smygtitt ”backstage” och introducera någon i personalen.
- Lägg inte ut bilder för ofta
Missta inte Instagram för Facebook. Du behöver inte lägga ut något varje dag. Fokusera istället på att det som läggs ut håller god kvalitet. Det bör dock inte gå för lång tid mellan uppdateringarna.
- Interagera med andra
Kommentera och gilla andras material som kan vara intressant för samma målgrupp som ni önskar nå. På så sätt kan ni locka personer till ert konto som är intresserade av liknande saker.
- Använd hashtags
Detta är ett bra sätt att nå fler personer och göra sig sökbar i specifika ämnen. Det kan även vara en god idé att skapa en community eller kampanj kring en hashtag vilket snabbt kan få spridning. Ett exempel är Tv4s Nyhetsmorgon som skapat #minstil för att tv-tittare ska visa upp bilder på sina kläder.
- Dela med er av era kunders bilder
Be era följare eller kunder att dela med sig av sina bilder och visa sedan någon av dessa på ert eget konto. Detta skapar ett mer varierande innehåll och ger en känsla av ”äkthet”.
- Ordna tävlingar
Något som kan öka flödet till ert konto är tävlingar. Anordnar ni en tävling så se till att vinsten har någon slags koppling till ert varumärke eller hur ni vill uppfattas. Sprid gärna tävlingen i andra kanaler. På så sätt leder ni trafiken till Instagram och optimerar chanserna för ett högt antal tävlingsdeltagare.
- Marknadsför ert Instagramkonto så fort ni får möjlighet Använd företagets andra kanaler för att sprida ordet, såsom hemsida eller Facebook. Lägg exempelvis även in en hänvisning till era sociala kanaler i slutet av er företagspresentation.
- Visa upp bildsköna miljöer som på något sätt relaterar till ert varumärke Ett exempel är General Electric som lade ut en bild på en vacker miljö med vindkraftverk i bakgrunden för att sätta sitt varumärke i ett annat, mer bildskönt, sammanhang.
- Visa vad som händer bakom kulisserna I brist på bildsköna miljöer, visa upp en del av företaget som kunderna vanligtvis inte får ta del av. Bjud på något exklusivt och personligt. Ta exempelvis foton för att visa upp er unika företagskultur eller bjud på en smygtitt ”backstage” och introducera någon i personalen.
- Lägg inte ut bilder för ofta Missta inte Instagram för Facebook. Du behöver inte lägga ut något varje dag. Fokusera istället på att det som läggs ut håller god kvalitet. Det bör dock inte gå för lång tid mellan uppdateringarna.
- Interagera med andra Kommentera och gilla andras material som kan vara intressant för samma målgrupp som ni önskar nå. På så sätt kan ni locka personer till ert konto som är intresserade av liknande saker.
- Använd hashtags Detta är ett bra sätt att nå fler personer och göra sig sökbar i specifika ämnen. Det kan även vara en god idé att skapa en community eller kampanj kring en hashtag vilket snabbt kan få spridning. Ett exempel är Tv4s Nyhetsmorgon som skapat #minstil för att tv-tittare ska visa upp bilder på sina kläder.
- Dela med er av era kunders bilder Be era följare eller kunder att dela med sig av sina bilder och visa sedan någon av dessa på ert eget konto. Detta skapar ett mer varierande innehåll och ger en känsla av ”äkthet”.
- Ordna tävlingar Något som kan öka flödet till ert konto är tävlingar. Anordnar ni en tävling så se till att vinsten har någon slags koppling till ert varumärke eller hur ni vill uppfattas. Sprid gärna tävlingen i andra kanaler. På så sätt leder ni trafiken till Instagram och optimerar chanserna för ett högt antal tävlingsdeltagare.
Relaterade inlägg
Corporate storytelling gör varumärket personligare
Corporate storytelling används för att koppla ett varumärke…
Läs hela5 bra tjänster för att dela stora filer
På jobbet delar vi ständigt dokument med kollegor,…
Läs hela