Navigator
  • OM OSS
  • TJÄNSTER
  • CASE
  • NYHETER
  • BLOGG
  • DOWNLOADS
  • KONTAKT
Navigator
  • OM OSS
  • TJÄNSTER
  • CASE
  • NYHETER
  • BLOGG
  • DOWNLOADS
  • KONTAKT
.main-header { background: #3a3a3a;}
  • Hem
  • BLOGG
  • Hållbar trend – att låna istället för att äga

Blogg// Hållbar trend – att låna istället för att äga

19 jan, 2015
Kategorier
  • Google Ads
  • Årsredovisningar
  • B2B
  • B2C
  • Content marketing
  • Corporate communication
  • Digital årsredovisning
  • Digital kommunikation
  • Direktmarknadsföring
  • E-learning
  • E-postmarknadsföring
  • Event
  • Film
  • Förändringsprocess
  • Företagspresentationer
  • Gerillamarknadsföring
  • Grafisk profil
  • Inbound marketing
  • Marknadsföring
  • B2C
  • blog
  • Blogg
  • Hållbarhetsredovisningar
  • Healthcare
  • Innovation
  • Inspirationsfrukost
  • Intern implementering
  • Kampanjer
  • Kommunikationsplattform
  • Konceptutveckling
  • Kriskommunikation
  • Lead Management
  • Logotype
  • Målgruppsanalys
  • Marketing Automation
  • Marknads-PR
  • Mässor
  • Namnstrategi
  • Ny teknik
  • Nyheter
  • Omvärldsanalys
  • PIM-system
  • Positionering
  • PR
  • Print
  • Produktlansering
  • Säljdrivande kommunikation
  • Säljpresentationer
  • Segmentering
  • SEO
  • Sociala media-strategi
  • Storytelling
  • Tone of voice
  • Trendspaning
  • Undersökningar
  • Utomhusreklam
  • Värdegrund
  • Varumärkesbyggande kommunikation
  • Varumärkesstrategi
  • Webb
Ett populärt alternativ till att köpa produkter som endast kommer till användning vid få tillfällen är att låna dem. Det ökade miljö- och hållbarhetstänket som har vuxit fram bland dagens konsumenter är en bidragande faktor till denna popularitet. Att det även är ett sätt att bespara plånboken är en bonus. Att låna istället för att äga är en hållbar trend som du säkert kommer att höra mer om framöver.
Hållbar trend att låna
I takt med ett ökat uppmanande att ta ansvar för sina konsumtionsvanor har internet möjliggjort en mängd initiativ som tillåter konsumenter att låna hem produkter istället för att köpa dem. Idag finns det flera internetsidor som erbjuder lån av olika typer av produkter. Ett exempel är företag som erbjuder utlåning av märkesväskor. Flera företag fokuserar på just denna typ av lyxvara som kostar dyra pengar att köpa själv. Istället för att lägga mycket pengar på en märkesväska har du möjlighet att låna en sådan för en dag. Förutom väskor går det att hitta företag på internet som lånar ut exempelvis verktyg, campingutrustning, bildäck och festtillbehör. En amerikansk sida lånar även ut hundar för några timmar, i terapeutiska skäl. Huruvida denna typ av utlåning alltid är bra för alla inblandade parter kan dock diskuteras.
Värnar om miljön
Möjligheterna att låna blir bara fler. I Sverige går det tydligt att se denna förändring då antalet bilpooler och cykeluthyrningsställen som poppar upp ökar. Använder du bara din bil vid få tillfällen sparar du mycket pengar på att hyra en bil de timmar du behöver, istället för att ha en egen. Samtidigt värnar du om miljön då ett sådant alternativ gör att bilen inte används i onödan.
Även byteshandel växer
Förutom de oändliga möjligheter som finns för utlåning av produkter så växer även byteshandeln. På olika håll i landet dyker det exempelvis upp klädbutiker som tillåter dig att byta ett plagg mot ett annat.
Den fysiska produktens försvinnande
Det är även märkbart hur ägandet av just fysiska produkter transformeras till ett ägande av produkter som inte går att ta på. Några exempel på sådana förändringar är tv­-spel som istället för att köpas i butik blir vanligare att köpa direkt i själva spelkonsolen. Ett annat exempel är e-böcker som på sikt kan ta över handeln av fysiska böcker. Och så givetvis musik som under senare år främst köps och ägs digitalt. Detta spås bara vara början på ett mer abstrakt ägande eller rentutav inget ägande alls.

Föregående inlägg

2015 har precis börjat och vad är då lämpligare än att ta…

Läs hela

Nästa inlägg

Hur ska du hantera ditt varumärke på den nya digitala arenan? Hur…

Läs hela

Relaterade inlägg

PR-skolan: När journalisten ringer

Många känner sig obekväma i kontakt med journalister….

Läs hela
Fem trender inom digital marknadsföring

Vilka trender inom digital marknadsföring tar fart 2016?…

Läs hela
Lönar sig kreativ kommunikation?

Kreativ kommunikation är ett begrepp som föddes i…

Läs hela
Kontakt
Norra Vallgatan 102
211 22 Malmö

E-mail: info@navigator.se

Prenumerera på vårt Nyhetsbrev
Navigator